hallå, har en kymco som vi har ny cyll till. tyvärr råkade vi förstöra ena kolvringen ( den övre ).
nu snackar jag med en polare på MSN och han sa att man tom kan vinna effekt på att köra med bara en kolvring? detta är jag inte intresserad av egentligen. undrar bara vad som skulle hända om jag skiter i den övre?
är en kycmo ZX
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
Du kan köra med en kolvring ja.Och du vinner ingen effekt utan du förlorar effekt för kompet sänks.Rekommenderar inte dig att göra det men det går iallafall
anton155 skrev:Du kan köra med en kolvring ja.Och du vinner ingen effekt utan du förlorar effekt för kompet sänks.Rekommenderar inte dig att göra det men det går iallafall
okej, jo ja tänkte de.
"Nä men stone, dom sa att om man har en varvvillig motor så kan det man förlorar i kompression kompenseras av att det blir mindre friktion"
direkt citerat , men de stämmer alltså inte?
"Nä men stone, dom sa att om man har en varvvillig motor så kan det man förlorar i kompression kompenseras av att det blir mindre friktion
låter endå rätt vettigt :S
Racemaskiner har ofta en kolvring för att minska anläggningsytan och på såvis minska friktionen, det är bra så länge kolvarna är gjorda för att ha en kolvring och kolvringen är gjort så att den tätar maximalt för att vara en ensam ring. Nu är inte fallet så utan nu har du en kolv som är gjord för två ringar och alltså en skåra runt hela kolven som nu är tom vilket inte alls är så bra då det gärna kan nypa tag i cylinderns portar. Livslängden på en kolv med endast en ring är även den försämrad på en kolv som är gjord för endast en ring.
Om man så ska köra med endast en ring på en kolv som är gjord för två är det bäst att ha kvar den övre iaf.
inget å rekomendera. Min polare körde med 1 utan att veta om det då den ena måste ha gått sönder å flygit ut i avgasporten elr nåt för den började gå dåligt heltplötsligt å så plockade vi ner å kollade så var det bara 1 kolvring men inga märken elr spår efter den andra?
Över ungefär 9000rpm vinner man effekt med bara en ring, men det rör sig bara om någon enstaka procent. Och som sagt, om man bara kör en ring på kolv för två ska ringen sitta i övre spåret.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Över ungefär 9000rpm vinner man effekt med bara en ring, men det rör sig bara om någon enstaka procent. Och som sagt, om man bara kör en ring på kolv för två ska ringen sitta i övre spåret.
okej är en kycmo med ostrypt CDI endast jag snackar med så är nog inget för den då