Sida 1 av 1
Varför skar den ?
Postat: 16 mars 2010, 21:10
av freidow
Tjenna.
Har en yamaha aerox från 04 med denna setup:
Stage 6 pro 70 cc
Dellorte 21 mm förgasare med 100 munstycke
Malossi fly clutch koppling
stage 6 R1200
sportluftfilter
Olja blandades i tanken med 2.5 % blandning.
Det var så idag att jag åkte hem från en polare och höll ungefär halvgas, men sen efter ett tag bara dog den och kicken satt fast, visste då att den var skuren, rullade hem den och såg att kolven har expanderat och fastnat i cylinder. Stiftet är ganska torrt men ändå mer än oboybrunt, lite mörkare alltså . Kylarvattnet var fullt också och den gick hur bra som hellst innan detta hände. Då min fråga är, varför hände detta ?
Postat: 16 mars 2010, 21:13
av KarlssoN^
olja och alltsånt kvar ?
Postat: 16 mars 2010, 21:23
av henric92
nållagert pajja, ner i vevhuset, in i protarna, in i cylinder= KABLAM, hände min cpi iaf...och min kompis cpi xD
Postat: 16 mars 2010, 21:53
av Tobbe_gp1
oljan är nog orsaken .blandar du direkt i tanken elr separat??
Postat: 16 mars 2010, 21:54
av beckvall
du kör trimmat

så går de sönder :S
Postat: 16 mars 2010, 21:58
av Tobbe_gp1
min moppe skar typ 5ggr för veven var dålig det blev små metalspån men det tog lite tid innan man kom på det.kolla så veven inte glappar upp o ner.
Postat: 16 mars 2010, 22:05
av freidow
Kul att man får seriös hjälp här också ...
Postat: 16 mars 2010, 22:07
av MarcusAndersson
freidow skrev:Kul att man får seriös hjälp här också ...
Ja men vadfan förväntar du dig ? att vi vet exakt vad som kan ha hänt ?
Finns tusen orsaker : Olja, Munstycke, Dåliga lager, dålig kolv , dåligt kyl-sys..
Postat: 16 mars 2010, 22:23
av _ChippeN
kan de inte vara tändstiftet ?:O
Postat: 16 mars 2010, 22:42
av kallepalle
freidow skrev:Kul att man får seriös hjälp här också ...
kan i stort sett vara vad som hälst. men man ska dock aldrig ligga på jämn gas allt för länge på en tvåtaktare. speciellt inte en scooter, då dom ligger i effektkurvan hela tiden. om du håller jämn gas med 2taktare så "självaccar" den eller vad man då ska säga. dvs den fortsätter att öka i varv, får för lite soppa och värmenyper
Postat: 16 mars 2010, 22:59
av henric92
henric92 skrev:nållagert pajja, ner i vevhuset, in i protarna, in i cylinder= KABLAM, hände min cpi iaf...och min kompis cpi xD
det hände min moppe så det är ett seriöst svar..
Postat: 17 mars 2010, 01:02
av G-son
Några bilder på förödelsen gör det mycket enklare att analysera.
Postat: 17 mars 2010, 15:49
av chifen
Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
Postat: 17 mars 2010, 18:03
av freidow
chifen skrev:Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
Jag kör på castrol tts Olja. Cylinder kanske har gått 50-100 mil och motorn var varm, hade kört lite mer än en mil innan den skar ...
Postat: 26 mars 2010, 20:05
av lennart wiklund
Hade du bara blandat olja i bensinen,eller den separata oljeinblandningen kopplad med?
Kan tänka mej ev att den högre viskoteten när du blandat olja i bensinen kan vara en avgörande faktor till din skärning.Med olja iblandat i bensinen blir bränsleblandningen för mager (bränslet blir tjockare)=mindre mängd passerar munstycket.DET är aldrig bra att blanda så.Många tror att motorn "går" fetare.Detta är helt fel.Skall du blanda direkt i tank,gå upp en el två storlekar på munstycket.
Postat: 26 mars 2010, 20:09
av DEA!!
Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Postat: 26 mars 2010, 22:01
av Daanne
DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
Postat: 26 mars 2010, 22:05
av TK_DRAC
är bara å byta vev, lager å cylinder. Antagligen så blev den för varm elr fick för dålig smörjning. Har du en överhettningslampa?
Postat: 26 mars 2010, 22:11
av guth
Daanne skrev:DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
Postat: 26 mars 2010, 22:14
av TK_DRAC
guth skrev:Daanne skrev:DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
glykolen gör bara så att kylarvattnet inte kokar vid så lätt och inte fryser så lätt. sj körde jag min aerox midrace med bara vanligt kranvatten utan några som helst problem...