Avgasbandage, leda till överhettning eller liknande?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
rowbn
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 december 2009, 17:55

Avgasbandage, leda till överhettning eller liknande?

Inlägg av rowbn »

hej! tänkte införskaffa mig ett avgasbandage... har en 50 sportcylle, effektrör, förgasare osv osv... Den går riktigt dåligt när den är kall så tänkte sätta på ett bandage. Men vet inte så mycket om det, den kommer rulla på gatan dagarna ut på sommaren , bandaget kommer inte leda till överhettning eller liknande? Finns det några nackdelar med att använda det på en moppe man kör ganska mycket varje dag? tack på förhand! :)
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Det kommer inte leda till överhettning. Avgasbandaget gör så att röret behåller sin värme.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja att linda röret är inga problem, effektrör blir inte ens så varma så de finns någon sådan risk.

Men iaf, bandagetbb kommer inte ge dig några fördelar vid kall motor.

De du får göra är att bestycka om förgasaren om inte choken räcker, men en kall motorn går ALDRIG 100% förutom om du har modern insprutning
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
rowbn
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 december 2009, 17:55

Inlägg av rowbn »

okej... så det finns ingen risk att det kommer hända något sånt då, va bra :) men finns de å andra sidan någon fördel att sätta på ett? var nån på moppenet som sa att han tyckte jag skulle göra det men han nämde aldrig varför :S:)
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Man vill försöka hålla samma avgastemperatur och det ger oftast mer effekt och om man inte har så varierar temperaturen.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

om du kör med samma munstycke som på sommaren så är det antagligen felet. Då kall luft innehåller mer syre än varm så får den för mkt luft nu när det är kalt ute å du får byta upp någon storlek.
rowbn
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 december 2009, 17:55

Inlägg av rowbn »

har inte ens kört den på sommaren , sitter en 16mmérs förgasare på nu, med 98 munstycke, orginalluftburken på. stiftet är blött satt den får för mycket soppa, men om man t.ex släpper gasen in i en skarp kurva sen ska man gasa på igen, får den för lite soppa. så ska höja nålen lite och beställa 2storlekar större lågfartsmunstycke. vad tror ni om det ?
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

rowbn skrev:har inte ens kört den på sommaren , sitter en 16mmérs förgasare på nu, med 98 munstycke, orginalluftburken på. stiftet är blött satt den får för mycket soppa, men om man t.ex släpper gasen in i en skarp kurva sen ska man gasa på igen, får den för lite soppa. så ska höja nålen lite och beställa 2storlekar större lågfartsmunstycke. vad tror ni om det ?
kolla tändstiftets färg det skall vara mellan brunt typ.

huvudmunstycke = fulgasrepa tills den är varm

lågfarts mustycket vet jag inte riktigt om detta funkar men om mopeden får stå på tomgång/lite gas borde man inte kunna se om lågfarts munstycket e bra
Låst