Sida 1 av 1
aerox seg när den är varm
Postat: 26 februari 2010, 21:00
av felle95
hej
jag har en fråga angående aerox 08 det är så här när min aerox har blivit varm så tappar den kraft om man jämför kraften när den är kall.
är det remmen som är slut eller ?
den är helt org
Postat: 26 februari 2010, 22:31
av Tuta
Postat: 26 februari 2010, 22:32
av KoNG
Kopplingen slirar -_-
Postat: 27 februari 2010, 00:30
av KarlssoN^
KoNG skrev:Kopplingen slirar -_-
när den blir varm ?:O
Postat: 27 februari 2010, 10:22
av felle95
ja det är bara när den är varm som den tappar kraft och axxet blir sämre.
så min pappa sa att det kunde vara att remmen blev varm och töjs så att den inte har samma grepp i variatorn
Postat: 27 februari 2010, 10:41
av backmannn
men hur långt har du kört den det kan vara ringarna som e slut för när cylindern blir varm så expanderar den o då kan man tappa effekt om ringarna är slitna
Postat: 27 februari 2010, 10:44
av felle95
den har gått ca 310 mil och servades för en månad sen på yamaha center
Postat: 27 februari 2010, 10:49
av backmannn
felle95 skrev:den har gått ca 310 mil och servades för en månad sen på yamaha center
ok då äre nog inte de som är problemet men det kan kanske vara remmen som är sliten

Postat: 27 februari 2010, 11:04
av erkan94
Min aerox 09 var precis likadan när den var original. När den var kall gick den upp i 60 på mätarn sen när man kört ett tag gick det inte fortare än 50 på mätarn. Men när jag drog v-ringen och bytte munstycket till ett 72 så blev det mycket bättre.
Postat: 27 februari 2010, 11:16
av felle95
exakt så är det på min men vad rekommenderar ni lite mer erfarna moppeförare lämna in den på yamaha center eller göra vad som behövs själv har skruvat lite med mopeder innan dock inte med yamaha aerox.
är väldigt tacksam för allas svar

Postat: 27 februari 2010, 11:42
av Fradz
lämna inte in på yamaha center eftersom de inte trimmar mopeder längre, ifall du tänkte byta munstycke o dra v ringen, det är jättelätt att byta munstycke, ta bara loss bensin slangarna så de inte är bensin i förgasaren också öppnar du där flottören är o byter munstycket haha tar inte mer än 5 minuter, inte för mig iaf

men de trimmar INTE på yamaha center, de gjorde de förut men inte längre

fett dåligt

Postat: 27 februari 2010, 11:55
av Tuta
Dom byter inte ens till större munstycke, vilket är vad du behöver göra

dra v-ringen gör ingen skillnad på hur den går i varmt/kallt

Postat: 27 februari 2010, 12:43
av felle95
så det är inte remmen som är slut ?
jag vill inte trimma men om man bara byter munstycke kommer den gå bättre då ? eller måste man dra variator ringen också för att den ska gå bra när den är varm.
en fråga till vilket sorts munstycke ska jag byta till.
Postat: 27 februari 2010, 13:15
av Tuta
felle95 skrev:så det är inte remmen som är slut ?
jag vill inte trimma men om man bara byter munstycke kommer den gå bättre då ? eller måste man dra variator ringen också för att den ska gå bra när den är varm.
en fråga till vilket sorts munstycke ska jag byta till.
du behöver inte dra v-ringen

munstycke runt 70 är bra, du får testa lite
Min går upp till typ 55-60 på mätarn en varm dag, vetefan hur snabbt det går egentligen ^^ Har lite för lätta vikter skulle jag tro iförsig
edit: men kom ihåg att den faktiskt räknas som trimmad då, även om jag tror att inte många poliser skulle bry sig eller ens märka det

Postat: 27 februari 2010, 13:17
av Fradz
asså säg inte " ska bara bya munstycke vill inte trimma "
jag sa så till min pappa, " ska bara köpa trimm rör inget mer "
nu sitter jag här med 70cc o massa skit.
ja som sagt:P
Postat: 27 februari 2010, 13:46
av felle95
ja jag fattar att det kanske lät lite konstigt men att byta munstycke tycker jag är så lite trim att man knappt märker det så mycket medan att dra variator ringen märks mer på hastigheten än att byta munstycke. jag vill bara att den ska gå lika bra när den är varm som den gör när den är kall.
vad ska jag köpa för munstycke?
det är väll huvudmunstycket man byter.
uppskattar verkligen att ni tar er tiden att hjälpa mig tack så jätte mycket.

Postat: 27 februari 2010, 15:03
av Tuta
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12352
sånna du ska ha, finns guider på å byta munstycke också, läs dom innan du ger dig in på att byta iaf. Bra å ha lite koll

Postat: 27 februari 2010, 15:43
av felle95
tack för svar

Postat: 1 mars 2010, 21:00
av felle95
har några frågor till och det är
hur kommer man lättast åt förgasaren vill helst inte skruva av allt för många kåpor sen den andra frågan är att aeroxen har väll en vakuum förgasare och när man tar av flottörskålen förstörs inte vakuumet då eller ?
tack för att ni har hjälpt mig så här långt hoppas att ni kan hjälpa mig lite till
finns det något annat man ska tänka på när man byter munstycke ?

Postat: 1 mars 2010, 21:05
av Fradz
felle95 skrev:har några frågor till och det är
hur kommer man lättast åt förgasaren vill helst inte skruva av allt för många kåpor sen den andra frågan är att aeroxen har väll en vakuum förgasare och när man tar av flottörskålen förstörs inte vakuumet då eller ?
tack för att ni har hjälpt mig så här långt hoppas att ni kan hjälpa mig lite till
finns det något annat man ska tänka på när man byter munstycke ?

du måste nog ta av sido kåporna och sadeln om du ska komma åt förgasaren så du kan byta munstycke utan att koppla ur gas wire o skit
nej vakumet kommer när motorn är igång så de händer inget med vakumet när du bara öppnar förgasaren
tänk på att inte få smuts i förgasaren

och om den är lite smutsig så kan du ju ge den ett bensin bad så kanske den mår ännu bättre efter

!!
Postat: 1 mars 2010, 21:15
av drd-henke
Du förstör inte vakuumet vad jag vet. har hjälpt en kompis att byta munstycke, förgasare och (inställningar) på hans yamaha aerox 03 och det har bara varit att ta av luftfiltret och sen krypa under och lossa flottörs locket och byta munstycket
bensinen som är i flottören rinner ju ut men inte det andra tanken för vakuumen stänger ju när det inte suger bensin

Postat: 1 mars 2010, 22:44
av felle95