Sida 1 av 1

Racing tändning som ej leverar ström till lamporna?

Postat: 22 februari 2010, 18:50
av joont3
Tjenare, Är det möjligt att köra med lampor/bromsljus på något sätt om man har en racing tändning som inte levererar ström till lamporna?

Just nu så går jag EL-linjen på gymnasiet så el-delen borde inte bli något större problem hoppas jag. Kan man typ koppla lamporna direkt till batteriet och sätta en strömbrytare mellan? Finns det något bättre sätt?

Postat: 22 februari 2010, 18:54
av beckvall
en del sitter det ju på.

Postat: 22 februari 2010, 18:57
av Mura
om du ska ha en race tändning varför ska du ha lampor då? :S

Postat: 22 februari 2010, 18:59
av joont3
man vill ju kunna åka på kvällen också :)

Postat: 22 februari 2010, 19:01
av backmannn
hehe du kan ju ta cykelgeneratorer :D eller så bror det ju på vad för tändning du ska köpa för vissa kan du köpa ljusspolar till eller så kanske linda en egen spole :)

Postat: 22 februari 2010, 19:04
av joont3
backmannn skrev:hehe du kan ju ta cykelgeneratorer :D eller så bror det ju på vad för tändning du ska köpa för vissa kan du köpa ljusspolar till eller så kanske linda en egen spole :)
jo det skulle ju kunna funka, men tror inte cykelgeneratorer kan ge tillräckligt starkt ljus :p då är det lika bra att köpa någon lampa och sätta fast, det är också en ide :)

Postat: 22 februari 2010, 19:07
av beckvall
de är problematiskt att linda en spole pga av att de inte sitter någon magnet på dom rotortändningarna. utom polonis tändning :) den har lysspole den :P

Postat: 22 februari 2010, 19:09
av joont3
tänkte om ni hade hört av någon kompis/om ni har erfarenhet av det själva och vad ni/era kompisar har gjort åt saken.

Postat: 22 februari 2010, 19:12
av TK_DRAC
köp en tändning med ljusspole bara, om du köper dem på twostroke så står de i beskrivningen om det är ljusspoke elr inte :)

Postat: 22 februari 2010, 19:15
av Mura
vad har du för setup då?

Postat: 22 februari 2010, 19:17
av joont3
Det är så att jag kanske ska köpa en motor med en racing tändning som inte levererar ström till lamporna. Så måste hitta ett sätt att få ström till lamporna :) Men det lär väl antagligen bli så att man får ha med sig en lampa eller något liknande som man sätter på när det blir mörkt.

Postat: 22 februari 2010, 19:19
av joont3
Derbi Senda SM Extreme
Set up:
Hebo manston replica, portad av DooD(196/132)
Match portat block efter cylindern (ebs block)
Metra kit pro race rör *under*
doppler nållager
Doppler er vev med nya skf c3 lager
MRD lammeler med MHR fjädrar
PWK 28 mm förgasare
Stylpro reeds som e portat efter insuget
MK insug
13/53 drevning
racing tändning(vet inte vilken)
sportluftfilter

Den kommer se ut såhär tror jag. Har en polare som säljer en motor med denna setup och funderar på att köpa den.

Postat: 22 februari 2010, 19:31
av Henry
Dra kablar direkt från batteriet. Räkna däremot med att ladda batteriet ofta. (varje dag)

Postat: 22 februari 2010, 19:40
av joont3
Henry skrev:Dra kablar direkt från batteriet. Räkna däremot med att ladda batteriet ofta. (varje dag)
Det är så jag har tänkt att göra, det borde gå att sätta någon typ av strömbrytare så jag kan köra utan lampor när det är ljust ute och sätta på dom när det blir mörkt? eller drar det ström hela tiden ur batteriet?

Postat: 22 februari 2010, 19:55
av millegustafsson_
joont3 skrev:
Henry skrev:Dra kablar direkt från batteriet. Räkna däremot med att ladda batteriet ofta. (varje dag)
Det är så jag har tänkt att göra, det borde gå att sätta någon typ av strömbrytare så jag kan köra utan lampor när det är ljust ute och sätta på dom när det blir mörkt? eller drar det ström hela tiden ur batteriet?
Jag har prövat , funkade bara nån timme , inte att rekommendera :(

Postat: 22 februari 2010, 19:58
av joont3
millegustafsson_ skrev:
joont3 skrev:
Henry skrev:Dra kablar direkt från batteriet. Räkna däremot med att ladda batteriet ofta. (varje dag)
Det är så jag har tänkt att göra, det borde gå att sätta någon typ av strömbrytare så jag kan köra utan lampor när det är ljust ute och sätta på dom när det blir mörkt? eller drar det ström hela tiden ur batteriet?
Jag har prövat , funkade bara nån timme , inte att rekommendera :(
Okej :( Har du något annat tips då? eller blir det bäst om man köper nån lampa som går på batterier och sätter fast på något sätt?

Postat: 22 februari 2010, 20:10
av Mura
du kan ha cykellampa där bak men om du ska se något så kan du inte ha cykellampa där fram iaf

Postat: 22 februari 2010, 20:11
av G-son
Det finns några alternativ...

*Byt till tändning med generator. (Lyset gör enorm nytta även dagtid, man syns dåligt utan!)

*Montera större batteri på hojen, och använd lampor med låg effekt för att inte tömma batteriet på nolltid. Köp förresten (minst) två batterier och en bra laddare; ett batteri i hojen och ett hemma på laddning - skifta batteri varje gång du ska åka iväg.

*Kör inte på allmän väg eftersom moppen saknar viktiga säkerhetsdetaljer.

Postat: 22 februari 2010, 20:14
av crille93
Ta 20st vita högintensiva LED lampor?
drar ca: 20mA styck. Så det ska du nog klara dig länge på :P

Postat: 22 februari 2010, 20:29
av G-son
crille93 skrev:Ta 20st vita högintensiva LED lampor?
drar ca: 20mA styck. Så det ska du nog klara dig länge på :P
Om vi gissar att varje diod har ett framspänningsfall på 3,7V ger det en total effekt på*
0,02*3,7*20=1,48

Alltså 1,5W. Vi kan anta att dessa lysdioder klarar att ge ca 75 lumen per watt, vilket betyder:
75*1,5=112,5 lumen

Det är ungefär jämförbart med en glödlampa på 8-10W, och så ska man dessutom tänka på att lysdioderna inte är avsedda att användas som strålkastare så dom sprider antagligen ljuset på olämpligt sätt.

Vill du tänka över ditt påstående att han klarar sig med 20 lysdioder?

Postat: 22 februari 2010, 20:46
av joont3
Jag kommer nog skaffa en crossplatta fram, sen sätter jag på en spotlight eller något liknande och drar den direkt till batteriet med en strömbrytare, så kör jag med den på kvällen när det behövs, sen laddar jag batteriet varje dag, sen skaffar jag ett extra batteri så jag alltid har ett laddat eller så att jag kan ta med mig 2 st om jag ska ut på längre turer :) vad tror ni om den idén?

Postat: 22 februari 2010, 22:00
av bensinskalle
Ja tror de enda vettiga alternativet är att sätta dit tändning med ljusspole eller modifiera den du har.

Nu vet ja inte hur moppetändningen verkligen fungerar och vart ljusspolen sitter, om den är integrerad i tändplattan eller om den sitter i cdi:n eller hur de nu är, men de går säkert att byta vissa komponenter för att kunna ta ut ström ;)