Trimmade mopeder. Byggda för att rasa i motorn?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Trimmade mopeder. Byggda för att rasa i motorn?

Inlägg av g-ounze »

Tjena!

Har funderat kring detta med moppe tuning.. De är många som säger att ju mer du trimmar desto snabbare pajjar de. Men en kompis till mig håller inte med.

Han säger att du kan köra hur lång som helst med en fullt MHR kittad moppe med Racing vev, tänding o allt bara du inte fucko kör den i motorn hela tiden och har rätt blandning, rätt mängd olja och allt.. Stämmer detta enligt er?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Ingenting kan gå hur långt som helst så där tar det stopp. Men man kan köra väldigt länge med sakerna om allt är inställt rätt och sköts jävligt bra.

Men grejen är anpassade efter racing så grejorna kan inte köras som på gatan.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Daanne skrev:Ingenting kan gå hur långt som helst så där tar det stopp. Men man kan köra väldigt länge med sakerna om allt är inställt rätt och sköts jävligt bra.

Men grejen är anpassade efter racing så grejorna kan inte köras som på gatan.
Mjo.. Känner en kille som är 18 nu som har trimmat ett X antal mopeder. Hans senaste verk är en Aerox med MHR Team 2 kit. Han påstår att den fortfarande går efter kanske 500 mil och den ska ha varit perfekt inställd och allt.. Han sa de.. Grejen är de att den nya ägaren inte fucko kör den utan varm kör den ett tag.. innan han drar på fullt o ligger jävligt sällan en lång tid på fullgas.

Jag va me när Aeroxen byggdes och allt va seriöst perfekt inställt i variator, förgasare o.s.v.. Den plöddrade aldrig och allt va bokstavligen perfekt inställt.. avsikten va såklart racing.. me moppen påstås hålla mycket mer.

Jag har ingen kontakt me den nya ägaren. Men den såldes till en polare till han som byggde den.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Kan faktiskt stämma att den håller i 500 mil. Men det är cylindern som oftast brukar ge upp :)

Men ur min egna åsikt så är ju racing grejorna mycket bättre än Original.
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

själv hade ja en arsial 65 cc cylinder o förgasare o grejer på mtn men inte precis nå värting men ja varm körde den innan ja körde o den ha ja kört 500 + mil med o den funkar fortfarande fin fint :D det är bara o sköta den riktigt noga :D just nu har ja en malossi cylinder o den lär nog hålla lika långt den osså :D
honda mt ska de va:D
Holmstrom_93
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 november 2008, 18:34

Inlägg av Holmstrom_93 »

Ju mer man trimmar desto mer varvar motorn och det orsakar mer slitage.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

det hänger mästadel på varvtalet. ju mer de varvar ju hårdare slits kolven veven och lager... så håller mna relatift låga varv så håller dom en "längre" sträcka. jämfört med dragrace. och med rätt underhåll förstås så håller de givervis.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sålänge du sköter om motorn. dvs byter ut slitagedelar vid behov, kör på fina oljor och bra inställningar så kan dom gå i princip hur långt som hälst. självklart beror det ju också på hur föraren sköter gasen också. höga varvtal = kortare livslängd.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Tack alla för svaren! =)

Personligen drog jag fullgas från kungsbacka till södra Halland me min Runner Polini 70cc.

Kunde inget om mopeder alls. Visste inte att man var tvungen att köra försiktigt.. men den håller! Enda som gick va toppackningen!
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Man får inte glömma att när vi pratar om en moppemotor så pratar vi om en motor med väldigt liten slagvolym. Ju mindre slagvolym ju fortare får motorn jobba. När man trimmar kommer motorn få jobba i överdrivet höga varv och detta medför att motorn slits snabbare.
Men hur länge skulle t ex. en bilmotor hålla om man ständigt körde den i full gas i topphastighet? Förmodligen inte utan ständiga komplicationer.
Men har man en vältrimmad moppe men inte ständig utnyttjar kör på fullt drag kan motorn hålla praktisktaget hur länge som helst i förutsättning att man sköter den som man ska. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

runners skrev:Man får inte glömma att när vi pratar om en moppemotor så pratar vi om en motor med väldigt liten slagvolym. Ju mindre slagvolym ju fortare får motorn jobba. När man trimmar kommer motorn få jobba i överdrivet höga varv och detta medför att motorn slits snabbare.
Men hur länge skulle t ex. en bilmotor hålla om man ständigt körde den i full gas i topphastighet? Förmodligen inte utan ständiga komplicationer.
Men har man en vältrimmad moppe men inte ständig utnyttjar kör på fullt drag kan motorn hålla praktisktaget hur länge som helst i förutsättning att man sköter den som man ska. :wink:
Så då borde en 90cc hålla bättre än en 70cc cylinder me samma effekt på båda? I med att man inte behöver gasa lika mycket me 90cc för att uppnå samma effekt? hmm
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

g-ounze skrev:
runners skrev:Man får inte glömma att när vi pratar om en moppemotor så pratar vi om en motor med väldigt liten slagvolym. Ju mindre slagvolym ju fortare får motorn jobba. När man trimmar kommer motorn få jobba i överdrivet höga varv och detta medför att motorn slits snabbare.
Men hur länge skulle t ex. en bilmotor hålla om man ständigt körde den i full gas i topphastighet? Förmodligen inte utan ständiga komplicationer.
Men har man en vältrimmad moppe men inte ständig utnyttjar kör på fullt drag kan motorn hålla praktisktaget hur länge som helst i förutsättning att man sköter den som man ska. :wink:
Så då borde en 90cc hålla bättre än en 70cc cylinder me samma effekt på båda? I med att man inte behöver gasa lika mycket me 90cc för att uppnå samma effekt? hmm
om en 70cc har lika mkt effekt som 90cc så behöver 70cc varva mkt mer.. så ja.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Ja, det är extremt höga vartal som sliter motorn hårt och ju högre cc medför att man kan nå högre hstighet med lägre varv.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

g-ounze skrev:Så då borde en 90cc hålla bättre än en 70cc cylinder me samma effekt på båda? I med att man inte behöver gasa lika mycket me 90cc för att uppnå samma effekt? hmm
Om båda motorerna har samma effekt behöver man ju gasa lika mycket för att få ut samma effekt...

Men rent generellt: samma effekt och större cylindervolym betyder normalt sett lägre varvtal, lägre varvtal betyder lägre belastning på delarna i motorn och därmed bättre livslängd.
Men man får inte glömma att större cylindervolym också kräver större cylinderdiameter och/eller slaglängd, och därmed kommer man ha en kolv som är tyngre och/eller ska röra sig snabbare. Det ökar belastningen på prylarna i motorn, så man måste hitta en balans mellan cylindervolym och varvtal.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Låst