Sida 1 av 1

Rullar inte?

Postat: 13 februari 2010, 19:04
av erkan94
Satte på 70cc idag och den startar, men när man gasar så ryker jättemycket och den vill inte varva ut och inte heller rulla. Är den felinställd? Jag har munstycke 96.

Postat: 13 februari 2010, 19:08
av Rabxorzz
Mer info skulle inte skada, rör? förgasare?

Postat: 13 februari 2010, 19:16
av erkan94
Rabxorzz skrev:Mer info skulle inte skada, rör? förgasare?
Leovince ZX
Gurtner 12 mm
vikter 4,1 g
96 munstycke
gula kopplingsfjädrar

Postat: 13 februari 2010, 19:25
av michaelzwe
körde du något med den efter du hade bytt kopplings fjädrarna ?

Postat: 13 februari 2010, 19:28
av erkan94
michaelzwe skrev:körde du något med den efter du hade bytt kopplings fjädrarna ?
Ja, det är bara cylindern vi bytt. Men den rullade lite på första starten sen nu så vill den inte rulla och varva

Postat: 13 februari 2010, 19:37
av michaelzwe
okej såg nu att ryker där uppe och inte rycker :P

Postat: 13 februari 2010, 19:39
av bensinskalle
Kanske felvänd kolv om du har otur, pilen ska vara mot avgasporten.

Sen är den förmodligen felinställd eftersom den bara ryker osv.

Sen tycker jag synd om din cylinder som blir kvävd av din lilla 12mm förknasare ;)

Postat: 13 februari 2010, 20:34
av erkan94
bensinskalle skrev:Kanske felvänd kolv om du har otur, pilen ska vara mot avgasporten.

Sen är den förmodligen felinställd eftersom den bara ryker osv.

Sen tycker jag synd om din cylinder som blir kvävd av din lilla 12mm förknasare ;)
Kolven är inte felvänd, och man ska kunna använda cylindern med 12 mm förgasare :p men kan det vara vikterna eller för stort munstycke? (strl 96)

Postat: 13 februari 2010, 20:39
av speedfightkillen
förstort munstycke :)

Postat: 13 februari 2010, 20:48
av Tuta
hur låter den?

Du kanske kan spela in nått t.o.m.

Postat: 13 februari 2010, 20:55
av runners
Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild. :wink:

Postat: 14 februari 2010, 09:34
av erkan94
runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild. :wink:
Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.

Postat: 14 februari 2010, 11:09
av Muffä
erkan94 skrev:
runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild. :wink:
Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Hur gård tryckfjäder har du?:S

Postat: 14 februari 2010, 11:45
av erkan94
Muffä skrev:
erkan94 skrev:
runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.

Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.

Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild. :wink:
Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Hur gård tryckfjäder har du?:S
Original, ingen har sagt att jag behöver byta när jag ska ha sport 70cc. Men det verkar som att det är något fel på inställningarna eftersom den ryker och inte vill varva.

Postat: 14 februari 2010, 11:47
av bluerider94
har du malossis blå kopplingsfjäder är det alderless för hårt!

Postat: 14 februari 2010, 11:51
av erkan94
bluerider94 skrev:har du malossis blå kopplingsfjäder är det alderless för hårt!
Nej jag har de gula som kommer med zx röret

Postat: 14 februari 2010, 13:40
av emanuel93
först skrev du gula fjädrar sen blåa och nu gula igen :P men jag tror det har med kopplingsfjädrarna att göra

Postat: 14 februari 2010, 13:43
av Fahlman
även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke

Postat: 14 februari 2010, 13:45
av emanuel93
Fahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullar :? och 96 låter ju inte spciellt stort

Postat: 14 februari 2010, 20:44
av erkan94
emanuel93 skrev:
Fahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullar :? och 96 låter ju inte spciellt stort
Det är nog rätt stort med tanke på att jag har original luftfilterboxen :P

Jag undrar också om jag måste blanda extra olja i tanken samtidigt som oljepumpen fungerar? För innan när jag gjorde det så sprutade röret ut olja och moppen hade ingen tomgång. Men när endast oljetanken användes går det bra.

Postat: 15 februari 2010, 15:46
av Fradz
jag körde med pytte lite olja i tanken och moppens egna olje skit, de funka jättebra, men nu kör jag med bara blandning i tanken =) min moppe gjorde också så innan, bara stod och rök, men ställde in förgasaren med luft skruv osv, fast inte med orginal luftburken haha, har orginal luftburken nu men utan plugg och utan filter i, och det funkar jättebra, dämpar ljudet med!