Rullar inte?
Postat: 13 februari 2010, 19:04
Satte på 70cc idag och den startar, men när man gasar så ryker jättemycket och den vill inte varva ut och inte heller rulla. Är den felinställd? Jag har munstycke 96.
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
Leovince ZXRabxorzz skrev:Mer info skulle inte skada, rör? förgasare?
Ja, det är bara cylindern vi bytt. Men den rullade lite på första starten sen nu så vill den inte rulla och varvamichaelzwe skrev:körde du något med den efter du hade bytt kopplings fjädrarna ?
Kolven är inte felvänd, och man ska kunna använda cylindern med 12 mm förgasare :p men kan det vara vikterna eller för stort munstycke? (strl 96)bensinskalle skrev:Kanske felvänd kolv om du har otur, pilen ska vara mot avgasporten.
Sen är den förmodligen felinställd eftersom den bara ryker osv.
Sen tycker jag synd om din cylinder som blir kvävd av din lilla 12mm förknasare
Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.
Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.
Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild.
Hur gård tryckfjäder har du?:Serkan94 skrev:Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.
Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.
Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild.
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Original, ingen har sagt att jag behöver byta när jag ska ha sport 70cc. Men det verkar som att det är något fel på inställningarna eftersom den ryker och inte vill varva.Muffä skrev:Hur gård tryckfjäder har du?:Serkan94 skrev:Moppen är en aerox 09 vattenkyld, när man ger full gas så försöker den varva och efter ett tag börjar den rulla. Kan det vara att munstycket är för stort? (strl 96)runners skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att den inte rullar eller vad det är för moped du har. Är den vätske eller luftkyld? Men att den ryker mycket kan bero på att den får för mycket bensin eller olja. Du säger att den inte varvar ut och det får mig att tro att problemet ligger i att motorn får för mycket bensin. Men problemen kan vara många.
En sak du föprst och främst bör kontrollera är att cylindern inte drar tjuvluft.
Vad jag vet på bilar som har sprucken toppackning kan det ryka vitt. Detta är en indikation på att kylvattnet går in i förbränningen och vatttnet blir ånga. Men jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en moped.
En annan tänkbar orsak kan vara huvudmunstycket i din förgasare är för stort eller för litet.
Utveckla gärna mer om problemet så man kan få en bättre bild.
Jag har leovince zx, 70cc polini sport, 4,1 vikter, blåa kopplingsfjädrar, dragen skorsten i original luftfilterboxen.
Nej jag har de gula som kommer med zx röretbluerider94 skrev:har du malossis blå kopplingsfjäder är det alderless för hårt!
men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullarFahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstycke
Det är nog rätt stort med tanke på att jag har original luftfilterboxenemanuel93 skrev:men munstycket måste ju vara grymt mycket för stort om den inte ens rullarFahlman skrev:även om han har för hårda kopplingsfjädrar så skulle den varva men inte börja rulla. gissar på för stort munstyckeoch 96 låter ju inte spciellt stort