CDI box och Moppen startar ej

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

CDI box och Moppen startar ej

Inlägg av Fradz »

Hej, undrar var cdi boxen sitter på yamaha neos 2005, hittade en box som liknade en cdi box, har köpt en Top performance cdi box till yamaha neos före 2007, och den har 4 kablar, den boxen jag hittat har bara 2 st ? en blå och en svart kabel :(

Och moppen startar inte heller, vet inte vad som är problemet, för ett tag sen så var jag ute och körde så börja den helt plötsligt bööa och sen dog den, sen kicka jag igång den o den funka på halvgas bara, sen körde jag hem o sen har den inte startat sen dess, den har gnista men tror vakuum pumpen är trasig ska köpa ny sån men har testat o hälla i bensin direkt i insuget istället men den startar inte ändå och det har den gjort förut när jag satte på min 70cc polini sport..

lite slarvigt skrivit men är helt slut o trött på moppen -.- har hållt på med den i ett halvår så funka den 2 veckor sen la den av igen -.-

Hjälp :(
Senast redigerad av Fradz den 8 februari 2010, 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

testa bytt ner lite i munstycke så kanske den startar:D
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

det är inte det som är problemet. den startar inte ens om jag häller i bensin direkt i cylindern. har inget med förgasaren o göra..
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

testa bytt tändstift:D
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

yes ska göra det imorgon, men varfan kan cdi boxen vara någonstans ? :O plockade ner hela skiten vid tändningen o hitta inget heller
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Nån som ska ta sig en titt i Regler & FAQ och göra en liten ändring på sin tråd sen tror jag
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

mkt bättre ;)

För startproblemet kolla här:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1377

Sen cdi:boxen, följ tändkabeln så SKA du komma fram till en box, det är antingen cdi:n eller bara tändspolen, är det bara tändspolen så får du följa kablarna till nästa box, och den ska vara cdi:n
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

Hmm. skall kolla det imorgon. och bra länk där! tack så mycket :)

men det kan inte vara så att cdin är den boxen jag hittade med 2 kablar bara? den jag köpte (top performance) hade 3 st kablar med 2 st olika färger på varje kabel och en kabel med en plast grej längst ut :P
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

nu kollade jag o hittade en till box, färgerna är samma men,

KABLARNA PÅ http://www.twostroke.se/product.asp?product=14467

är ju fan inte samma som på orginal? den är det bara en kontakt grej som man stoppar in i boxen men på den jag köpte är det 3 lösa kablar o en kontakt sak? fattar ingenting :S
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

haha igår så testa jag o få igång skroten igen, och då blev kicken STENHÅRD precis som att kolven fastnat, sen tog jag ut tändstiftet o kickade igen o då gick det o kicka, sen satte jag i tändstiftet igen och den blev lika seg?

+

jag tog värsta risken när jag kickade för jag hade spillt lite bensin på golvet så tände tändstiftet på bensinen så de börja brinna som fan så fick springa o hämta snö och dra undan moppen som fan, kände mig som james bond efter jag släckt elden typ :P

men fattar ändå inte CDI boxen, ingen som vet? :(
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

Ingen som vet ? :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du får nog höra med någon som kan neos, ja är mer hemma på supermotard ;)

Men att kicken blev stum ä inge bra, kanske kickdreven som kärvar eller nåt
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

haha jävla VÄDER! kan inte hålla på med mopeden ju så jävulskt kallt :O

men jag och min kompis kollade o letade efter cdi boxen, hittade bara 2 boxar, de 2 jag hittat redan, men den cdi boxen jag köpte från twostroke passar inte verkar det som :S den borde passa eftersom att jag beställde helt rätt och jag har aldrig fått fel saker från twostroke :(

funderar på att köpa en 19mm förgasare och ett fett luftfilter också till när den startar haha, sätter 200 spänn på att den inte går över 70 ändå pga cdiboxen :o
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Fradz skrev:haha jävla VÄDER! kan inte hålla på med mopeden ju så jävulskt kallt :O

men jag och min kompis kollade o letade efter cdi boxen, hittade bara 2 boxar, de 2 jag hittat redan, men den cdi boxen jag köpte från twostroke passar inte verkar det som :S den borde passa eftersom att jag beställde helt rätt och jag har aldrig fått fel saker från twostroke :(

funderar på att köpa en 19mm förgasare och ett fett luftfilter också till när den startar haha, sätter 200 spänn på att den inte går över 70 ändå pga cdiboxen :o
plockat bort sadeln och kollat under den ?följt tänd kabeln hela vägen ? följt kablarna från tändplatan ? kollat under framkåpan ? kollat runt batteriet ? osv
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

jag har kollat överallt, hitta bara en typ ovanför tändningen, som hade 2 kablar o va ganska liten, sen hitta jag en som sitter vid tanken typ, ingen av dom har likadana kablar som på den cdi boxen jag köpte.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Fradz skrev:jag har kollat överallt, hitta bara en typ ovanför tändningen, som hade 2 kablar o va ganska liten, sen hitta jag en som sitter vid tanken typ, ingen av dom har likadana kablar som på den cdi boxen jag köpte.
ta kort på dom :) ?
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

det är lite utav ett problem, då jag har en mobil kamera med 0.8 megapixlar :D
Och ingen digital kamera, kanske kan låna min brors så tar jag kort på dem.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Fradz skrev:det är lite utav ett problem, då jag har en mobil kamera med 0.8 megapixlar :D
Och ingen digital kamera, kanske kan låna min brors så tar jag kort på dem.
gör det, känns lite underligt att dui nte har hittat cdi boxen :O
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

Bild

det där är den vid sadeln/tanken/oljetanken/under sid kåpan :P --^

och denna är den vid motorn --v

Bild

och detta är den cdi boxen jag köpte --v

Bild
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

ingen som vet även fast jag visa bilder ? :(
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

tror jag fått fel cdi box, nån som vet vilken modell den passar ?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

hmm är väldigt osäker på det där den första ser ju ut som en cdi box men den du har köpt verkar ju inte ha rätt kontakter precis,
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

menar ju det, men om jag skulle kunna få reda på vilken nmodell den passar så kan man ju sälja den o köpa en annan XD för det är försent att skicka tillbaka den
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

den som sitter vid motorn, alltså den andra bilden, ser ju ut som ett relä. förmodligen till startmotorn eller något.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

kallepalle skrev:den som sitter vid motorn, alltså den andra bilden, ser ju ut som ett relä. förmodligen till startmotorn eller något.
jo dom brukar ha en sån där har aldrig fattat vad den är till men har aldrig orkat kolla heller, sett en sån eller liknande på 2 mopeder jag skruvat grovt på.

men följ kablarna på boxen som ser mest ut som cdi boxen och kolla vart dom går.
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

jo men den boxen som verkar vara cdi, den går in i en stor fet gummi slang så man inte kan se var kablarna går, och jag vill iNTE göra isönder den kommer säkert falla kablar överallt o jag har inga stripes kvar XD!

men antar att det är cdi boxen :P

fast typ 80% av alla andra cdi boxar som man kan köpa som är trimm cdi, har likadana kablar som den jag köpte! bara de som är original boxar som är likadana som min cdi box som jag har på nu

ASSÅ JAG FATTAR I N G E T :(
Bild
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

wow ännu bättre nu. skulle ta loss topplocket och cylindern, så blir ALLA muttrarna runda förutom en, EN av dom gick o ta av hyffsat lätt, men dom andra blev runda, vafan är de för kvalite lixom :S polini skit
Bild
T0ff3
Elmoped

Inlägg av T0ff3 »

Sök reda på den första boxen som sitter på tändkabeln o fixa bild.

Om det går tungt att kicka kan det vara att du bytt till ett för långt stift?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Fradz skrev:wow ännu bättre nu. skulle ta loss topplocket och cylindern, så blir ALLA muttrarna runda förutom en, EN av dom gick o ta av hyffsat lätt, men dom andra blev runda, vafan är de för kvalite lixom :S polini skit
tyder mer på dåliga verktyg :O du använde säkert en jävligt sliten skift nyckel eller en polygrip ;) haha
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

fax110 skrev:
Fradz skrev:wow ännu bättre nu. skulle ta loss topplocket och cylindern, så blir ALLA muttrarna runda förutom en, EN av dom gick o ta av hyffsat lätt, men dom andra blev runda, vafan är de för kvalite lixom :S polini skit
tyder mer på dåliga verktyg :O du använde säkert en jävligt sliten skift nyckel eller en polygrip ;) haha
nej nej asså verktygen är bra, har tagit loss massor av andra muttrar i cylindrar med de verktugen o de funkar perfekt, de e muttrarna som suger :P!

använde lednyckel dessutom ;)

T0ff3 skrev:Sök reda på den första boxen som sitter på tändkabeln o fixa bild.

Om det går tungt att kicka kan det vara att du bytt till ett för långt stift?
nej har kortgängat tändstift, och har kört med det innan den la av,

väntar på nytt stift från ts nu så ska se om de går bättre, kanske är kicken som fuckar sig bara, väntar på ny fjäder också, hoppas skiten löser sig :(

och jag har gjort det cdi boxen är den som sitter vid tanken, samma kablar på den som till tändspolen så, har fått fel cdi box eller så är det något konstigt sätt man ska koppla in den på, men det borde det inte vara för det stod på hemsidan att det bara är att koppla in den eftersom färgerna och allt är samma på original boxen XD
Bild
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

fått nytt tändstift,ingen framgång ändå. satte på förgasaren. hjälpte inget heller, hällde bensin direkt i innan, o de har alltid funkar förut, även om det var kallt, men nu går det inte. ska ta o plocka ner skiten när jag har lust, dvs typ aldrig så trött jag är på den mopeden nu :P snacka om att den mopeden förstörde min moppe ålder iaf :P

och fick reda på varför kicken var så seg, de hade samlats massor av bensin i avgasröret så kunde inte kicka HAHA mycket bra. ska ta kompresson nån dag o blåsa ur hela skiten så bensinen försvinner så jag får ny bensin i kanske den startar då. HOPPAS :)
Bild
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

fortfarande ingen som vet något om CDI boxen? :( :( :( :( :( :?:
Bild
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

bump...