Sida 1 av 2
Cpi sm 08 , problem !!!:(
Postat: 4 februari 2010, 19:15
av Rroobbaann
Det började med att den stängdes av när jag körde och inte startat sen dess.
För en vecka sen plockade jag av cylindern förgasaren och rengörde och kollade så allt va okej(det va det).
Sen nu när jag satte ihop allting så var den seg startad som fan , och när vi väl fick igång den så varvar den friskt till 5k Rpm sen bara börjar den blura , har försökt med olika munstycken, det kommer ofta avgaspuffar av den med om det kan ha något med saken o göra.
Setup för tillfället:
Airsal 80cc
Mk pro race rör
21 mm insug
21 mm förgasare
110 munstycke
Vforce membran
Polini sport luftfilter
Postat: 4 februari 2010, 19:18
av KarlssoN^
testa och byt tandstift ? var problemet för mig

Postat: 4 februari 2010, 19:20
av bensinskalle
Om du tänker efter borde du kunna lista ut vad problemet är själv
Ledtråd: Problemet började efter att du haft av cylinder
Med 99% sannolikhet nåt du gjort fel då alltså. Hade du dit nya packningar / eventuella begagnade packningar, var dom hela? Rätt moment, dragordning? osv...
Postat: 4 februari 2010, 19:22
av KarlssoN^
bensinskalle skrev:Om du tänker efter borde du kunna lista ut vad problemet är själv
Ledtråd: Problemet började efter att du haft av cylinder
Med 99% sannolikhet nåt du gjort fel då alltså. Hade du dit nya packningar / eventuella begagnade packningar, var dom hela? Rätt moment, dragordning? osv...
aa men den starta ju inte innan han tog av cylindern heller

Postat: 4 februari 2010, 19:27
av bensinskalle
KarlssoN^ skrev:bensinskalle skrev:Om du tänker efter borde du kunna lista ut vad problemet är själv
Ledtråd: Problemet började efter att du haft av cylinder
Med 99% sannolikhet nåt du gjort fel då alltså. Hade du dit nya packningar / eventuella begagnade packningar, var dom hela? Rätt moment, dragordning? osv...
aa men den starta ju inte innan han tog av cylindern heller

Om de nu var så att problemen uppstod före ?
Behöver nog klargöras lite, hur gick de till egentligen?
Postat: 4 februari 2010, 19:27
av DEA!!
när den blrjar puffa så, är det väl lite mycket bensintillförsel
,
Postat: 4 februari 2010, 19:49
av Rroobbaann
Allt började när jag skulle köra hem den från min kompis efter att jag bytt kolv och toplock , Den varvade redan då bara 5k , ungefär halvägs hem så dog den , sen så rullade jag hem den och testade starta och det gick inte att få liv i den. Sen nu har jag gjort allt som stod i förra texten och är fortfarande samma varv problem , jag har olje blandat med 4% i tanken (Om det har något med saken o göra).
Re: ,
Postat: 4 februari 2010, 19:51
av antonjansson_
Rroobbaann skrev:Allt började när jag skulle köra hem den från min kompis efter att jag bytt kolv och toplock , Den varvade redan då bara 5k , ungefär halvägs hem så dog den , sen så rullade jag hem den och testade starta och det gick inte att få liv i den. Sen nu har jag gjort allt som stod i förra texten och är fortfarande samma varv problem , jag har olje blandat med 4% i tanken (Om det har något med saken o göra).
Nå i mina öron låter 4 procent mycket före mycket

,
Postat: 4 februari 2010, 19:53
av Rroobbaann
Kan olje blandningen ha något och göra med att det inte varvar över 5k `?
jag har ingen separat olje tank , så den oljan jag har i tanken är den ända jag kör på.
Postat: 4 februari 2010, 19:57
av bensinskalle
Ja 4% är helt klart för mycke
2,5-3% max brukar de vara. Polarn kärde 4% i crossen ett tag och den kladda igen totalt.
,
Postat: 4 februari 2010, 19:58
av Rroobbaann
Men är det oljan som har något och göra med att den inte varvar över 5k ?
Postat: 4 februari 2010, 20:01
av antonocean
kan det nog mycket väl vara
Ok
Postat: 4 februari 2010, 20:02
av Rroobbaann
Kan man lösa det här problemet genom att bara hälla i mer bensin i tanken ,, elr måste man blanda om helt

?
Postat: 4 februari 2010, 20:07
av bensinskalle
du lär ju hälla ur bensinen ur tanken, ha de i en dunk, och sedan blanda till bensin för de blandar sig inte när man bara häller bensinen i tanken, då kommer de dröja innan du får nån effekt och i värsta fall kan blandningen bli tunn efter ett tag. Gäller att du räknar rätt också.
Förresten, vad har du haft för färg på stiftet när du testkört? Är oljan problemet ska stiftet vara svart.
:)
Postat: 4 februari 2010, 20:08
av Rroobbaann
Lite svart aktigt och blött
:)
Postat: 4 februari 2010, 20:19
av Rroobbaann
Kan det ha något med veven och göra , det va hack i den när man kände , men då hade den väl inte ens startat ?
Re: :)
Postat: 4 februari 2010, 20:20
av bensinskalle
Rroobbaann skrev:Lite svart aktigt och blött
Då har vi med stor sannolikhet hittat ditt fel.
Späd ut soppan eller fixa ny och testkör med ditt 110 munstycke så ser du om de blir bättre. Du kanske måste köpa nytt tändstift för en del går sönder när dom blir för blöta.
Kicka ur motorn också så den får in lite frisk luft och hostar ur all gagga. De gör du genom att skruva ur tändstiftet och kicka så blåses eventuella gaser ut genom tändstiftshålet.
:d
Postat: 4 februari 2010, 20:21
av Rroobbaann
OKej tack för hjälpen , så jag ska blanda om all bensin med 2.5% ?
Re: :d
Postat: 4 februari 2010, 20:58
av bluerider94
Rroobbaann skrev:OKej tack för hjälpen , så jag ska blanda om all bensin med 2.5% ?
ja 2,5 är lagom

:D
Postat: 4 februari 2010, 20:58
av Rroobbaann
okok tackar

, så det har ingen betydelse att veven hackar lite =) ?
Re: :D
Postat: 4 februari 2010, 21:08
av derbi_senda93
Rroobbaann skrev:okok tackar

, så det har ingen betydelse att veven hackar lite =) ?
Nejdå.

Prova med 2,5% som de andra säger så ska det nog lösas.

:D
Postat: 4 februari 2010, 21:09
av Rroobbaann
okok då byter jag bensin och olja imorgon och så får vi se

,
Tack för hjälpen alla

Re: :D
Postat: 4 februari 2010, 21:20
av KarlssoN^
Rroobbaann skrev:okok då byter jag bensin och olja imorgon och så får vi se

,
Tack för hjälpen alla

görså, sen skriver du om det hjälpte

Re: :D
Postat: 4 februari 2010, 21:51
av Rroobbaann
KarlssoN^ skrev:Rroobbaann skrev:okok då byter jag bensin och olja imorgon och så får vi se

,
Tack för hjälpen alla

görså, sen skriver du om det hjälpte

YES

Postat: 4 februari 2010, 21:59
av TK_DRAC
så blev min moppe när min tändning pajade xD
?
Postat: 5 februari 2010, 12:46
av Rroobbaann
Vad i tändningen va det som gick sönder :O ?
bytte oljan
Postat: 5 februari 2010, 21:35
av Rroobbaann
Jag va ute idag och byte till 3%it olje blandning och det är samma sak
Kan det vara något som tk_Drac sa att tändningen har gått sönder för låter verkligen som att den inte åkar tända mer typ att den kämpar ut gnistorna ?
Postat: 5 februari 2010, 21:44
av bensinskalle
Bytt tändstift än?
Förresten, har du satt kolven åt rätt håll? För sätter man den åt fel håll kan motorn reagera ungefär såhär...
.
Postat: 5 februari 2010, 21:46
av Rroobbaann
bensinskalle skrev:Bytt tändstift än?
Förresten, har du satt kolven åt rätt håll? För sätter man den åt fel håll kan motorn reagera ungefär såhär...
nej har inte fått chans att köpa nytt tändstift (faktist så började problemet efter att jag bytte tändstift , kolv och toplock för ett tag sedan)
Det finns en pil på kolven och den är mot avgasröret , är det rätt håll ?
:)
Postat: 5 februari 2010, 21:51
av Rroobbaann
kan jag har köpt fel tändstift =) ?
Re: :)
Postat: 5 februari 2010, 21:54
av bensinskalle
Rroobbaann skrev:kan jag har köpt fel tändstift =) ?
Ja de kan du ha gjort
Och pilen ska vara mot avgasporten ja
Btw: Kan du skriva hur du räknar när du blandar i oljan?
Re: :)
Postat: 5 februari 2010, 21:58
av Rroobbaann
bensinskalle skrev:Rroobbaann skrev:kan jag har köpt fel tändstift =) ?
Ja de kan du ha gjort
Och pilen ska vara mot avgasporten ja
Btw: Kan du skriva hur du räknar när du blandar i oljan?
Jag tänker såhär , 1000ml är 1L
1000/100 är 1% det är 10ml
10+10 är 2% , 10+10+10 är 3% då vet jag att 30 ml är 3% av 1L
Häller i 30 ml olja i en fanta flaska , sen mäter jag upp 1L bensin (ska igentligen vara 970ml men tog 1L bensin ist)
skakar om fanta flaskan som fan sen i med det i tanken ,
Har jag räknat fel

?
Re: :)
Postat: 5 februari 2010, 22:37
av derbi_senda93
Rroobbaann skrev:bensinskalle skrev:Rroobbaann skrev:kan jag har köpt fel tändstift =) ?
Ja de kan du ha gjort
Och pilen ska vara mot avgasporten ja
Btw: Kan du skriva hur du räknar när du blandar i oljan?
Jag tänker såhär , 1000ml är 1L
1000/100 är 1% det är 10ml
10+10 är 2% , 10+10+10 är 3% då vet jag att 30 ml är 3% av 1L
Häller i 30 ml olja i en fanta flaska , sen mäter jag upp 1L bensin (ska igentligen vara 970ml men tog 1L bensin ist)
skakar om fanta flaskan som fan sen i med det i tanken ,
Har jag räknat fel

?
Jo men det är rätt. Men använd 2,5% istället

Re: :)
Postat: 5 februari 2010, 22:38
av Rroobbaann
Derbi_senda93 skrev:Rroobbaann skrev:bensinskalle skrev:
Ja de kan du ha gjort
Och pilen ska vara mot avgasporten ja
Btw: Kan du skriva hur du räknar när du blandar i oljan?
Jag tänker såhär , 1000ml är 1L
1000/100 är 1% det är 10ml
10+10 är 2% , 10+10+10 är 3% då vet jag att 30 ml är 3% av 1L
Häller i 30 ml olja i en fanta flaska , sen mäter jag upp 1L bensin (ska igentligen vara 970ml men tog 1L bensin ist)
skakar om fanta flaskan som fan sen i med det i tanken ,
Har jag räknat fel

?
Jo men det är rätt. Men använd 2,5% istället

Gör verkligen 0.5% olja en skillnad på 6000varv till 14000 varv

?
Postat: 5 februari 2010, 23:04
av Notn4
vad köpte du för stift då? BR9ES borde väll vara rätt till din setup? eller kanske BR10ES funkar också bra... men knappast med 8 eller mindre :S själv körde jag min Derbi när ja va 13 år med ett BR6ES

nåt man inte riktigt är stolt över eftersom kolven fick ett hål i mitten tack vare det ^^