När den stått i garaget eller ute i kylan (på vintern) så brukar kopplingen bli sur och vägra att greppa i början.. Sen när motorn går varm (efter ca 5 sekunder) så greppar den.
t.ex. Stod me crossen på snön.. Startar i friläget.. I med kopplingen.. i med ettan.. och bakdäcket snurar innan ja släpper kopplingen Sen har ja kopplingen inne.. varvar lite.. dåå greppar den efter att den greppat en gång så greppar den hela tiden på kommando..
Är detta normalt eller är lamellerna sletna?
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
TK_DRAC skrev:oljan är ju mkt tjokare när det är kalt så den kan hjälpa till lite där sen brukar lamerna klibba när moppen stått ett tag...
Mjooh.. Tack för svar =D!
En till liten fråga.. Min växellåda är OTROLIGT seg jämfört med en t.ex. Derbi Senda.. Den har varit köpt ny och körd i kanske 4-5 timmar nu Så jag är första ägaren och jag har slitit in delarna..
Men jag har faktiskt inte bytt växellåds olja på den.. inte servat den alls sen jag köpte den..! Tror ni lådan går bättre om jag byter olja?
[[-_/G-Ounze\_-]]
TK_DRAC skrev:oljan är ju mkt tjokare när det är kalt så den kan hjälpa till lite där sen brukar lamerna klibba när moppen stått ett tag...
En till liten fråga.. Min växellåda är OTROLIGT seg jämfört med en t.ex. Derbi Senda.. Den har varit köpt ny och körd i kanske 4-5 timmar nu Så jag är första ägaren och jag har slitit in delarna..
Men jag har faktiskt inte bytt växellåds olja på den.. inte servat den alls sen jag köpte den..! Tror ni lådan går bättre om jag byter olja?
Testa å byta olja då? man brukar få en mkt mjukar växling då
Sen är ju inte alla växellåfor lika hårda/mjuka de varierar ju
I know AM6 är faktiskt segare än DB50 Och spelar roll om jag har AM6 kopia? Principen är densamma =)
Men tack tack! Finns där någon guide hur man byter olja själv?
[[-_/G-Ounze\_-]]
I know AM6 är faktiskt segare än DB50 Och spelar roll om jag har AM6 kopia? Principen är densamma =)
Men tack tack! Finns där någon guide hur man byter olja själv?
lånar tråden lite. min kopplign är helt stum den.... kan tryck in handtaget och så men den kopplar inte alls ur.... jag brukar på varva upp den på bra höga varv nita bakbromsen och smälla i 1an så smäller de till och den är lös sen... mkt konstigt??
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
beckvall skrev:lånar tråden lite. min kopplign är helt stum den.... kan tryck in handtaget och så men den kopplar inte alls ur.... jag brukar på varva upp den på bra höga varv nita bakbromsen och smälla i 1an så smäller de till och den är lös sen... mkt konstigt??
Testa köpa nya lameler dem kan bli "klippiga" med tiden å då kopplar inte moppen ur riktigt aså de blir som om man inte koppar tillräkligt mkt.. elr så har du bara en massa skit i oljan? hmm
Daniel(G-ounze) moppen har juh stått på jonnes i nära ett år och då har den aldrig varit kört vad jag vet alltså hade jag testat byta olja då den kanske blevit lite dålig när den ståt så länge
beckvall skrev:lånar tråden lite. min kopplign är helt stum den.... kan tryck in handtaget och så men den kopplar inte alls ur.... jag brukar på varva upp den på bra höga varv nita bakbromsen och smälla i 1an så smäller de till och den är lös sen... mkt konstigt??
låter som att vajern är för ospänd. testa spänna vid handtaget eller där näre och pumpa några gånger med kopplingen innan du lägger i växel och testa
kallepalle skrev:låt motorn bli varm. att varva upp en kall motor resulterar bara i att den skär.
Haha, ja det är kul att du har humor iaf.
det stämmer....
en kompis till mig fick sin cylinder skuren på det sättet... moppen stod ute i typ -10 och så skulle en kompis till han filma så startade han den och varva fullt direkt när den starta så det skar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
en kompis till mig fick sin cylinder skuren på det sättet... moppen stod ute i typ -10 och så skulle en kompis till han filma så startade han den och varva fullt direkt när den starta så det skar
Att säga att en motor skär när man varvar upp den och lägger i en växel är fel. Att din polare har stått och torrvarvat en moped på tomgång när den var kall är inte riktigt samma sak, det sista är snarare bara idioti.
Kolven och cylindern har en relativt thight inpassning på en moped. Det som händer är att när materialet är kallt så får komponeneterna större spel vilket kan leda till haveri. Men att lyckas med det på en 2t när man varvar upp och ska lägga i en växel går inte. Den som kan lyckas med det är väl snarare din idiotpolare som torrvarvat sin moped.
du varvar upp, lägger i en växel och drar iväg. du vet ju själv hur mycket en trimmad moped kan varva? precis likadant som att du låter din kx bli varm innan du börjar dra på högvarven.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
låter som att vajern är för ospänd. testa spänna vid handtaget eller där näre och pumpa några gånger med kopplingen innan du lägger i växel och testa
wiern är spänd och de spelar ingen roll hur mna gör... den klibbar ändå ihop :S
guth skrev:
Slitna lameller och dålig olja?
lammellerna är bytt av förra ägare men vet ej när ^^ den har gått 1300mil totalt.... varav 500 trimmat ^^. oljan koster 130kr litern och de är inte den.... den är anpassad för denna typ av motor.
beckvall skrev:wiern är spänd och de spelar ingen roll hur mna gör... den klibbar ändå ihop :S
Slitna lameller och dålig olja?
lammellerna är bytt av förra ägare men vet ej när ^^ den har gått 1300mil totalt.... varav 500 trimmat ^^. oljan koster 130kr litern och de är inte den.... den är anpassad för denna typ av motor.
Beror ju också på vilken kopplingssats det är Sen är det ju ganska kallt ute och då klibbar oljan.
Beror ju också på vilken kopplingssats det är Sen är det ju ganska kallt ute och då klibbar oljan.
okej jag har org koppling med MHR fjädrar ^^
kallepalle skrev:du varvar upp, lägger i en växel och drar iväg. du vet ju själv hur mycket en trimmad moped kan varva? precis likadant som att du låter din kx bli varm innan du börjar dra på högvarven.
Ja, det är inte precis så att den skär pga det?
Nu på vintern varvar jag alltid till Kawan när man sak lägga i en växel, men det är inte precis så man ställer sig och varvar fult när man lägger i växeln. Så att varva till när man ska lägga i en växel när motorn är kall betyder inte att motorn skär.
Ska jag låta min kawa bli varm innan jag ska gasa kommer jag dö innan. Den har ingen termostat och blir aldrig varm på tomgång.
nej, det är inte då du lägger i växeln som motorn skär, det är efter att du har lagt i växeln och ska dra iväg. för du puttrar ju inte precis när du drar iväg^^
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller