Förgasar storlek
Postat: 31 december 2009, 14:05
tja ska ha barikit 74cc och tk rör på min Rieju mne undrade lite om jag ska ha 21 elr 24mm förgasare till den setupèn?
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
Du får bättre bottendrag med en 21mm...jimmie93 skrev:kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märksjimmie93 skrev:kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mmchifen skrev:Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märksjimmie93 skrev:kallepalle skrev:21mm räcker alldeles utmärkt! fortfarande bara en sportcylle och sportrör.
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
Ja men han får ändå bra effekt med en 21mm på dom högre varven också, kanske inte lika mycket men...jimmie93 skrev:ja men om han är ute efter effekt på dom högre varven är en 24 bättre.-TeddaN- skrev:Kan vi komma fram till att om han vill bra gasrespons och ett gött register ska han välja 21?
om han vill ha ett fin effekt kurva igenom hela registret så ska han välja en 21. ja
vet du vad det är för durationer?TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då?btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
Jag tror ju inte att han kör med den setupen och strypa reeds..Daanne skrev:Vill han ha bättre gasrespons ska han byta reeds.
Den där setupen varvar ingenting så en 24mm är inte nödvändig.
Ja du ska ha 21mm , Max effekten brukar ligga på 12k~TK_DRAC skrev:så jag ska ha en 21mm förgasare då?btw någon som vet vilket varv max effekten ligger på i cylindern? alltså om röret lirar bra ihop med cylindern..
Du gjorde det? Utan att veta squish, kompression, durationer (uppenbarligen eftersom du tror han ska varva 14k med en vanlig 74cc barikit och tk). Det är en sportcylinder med inte vidare aggresivt squish och 21mm duger gott och väl. 26mm till 74cc så ska det vara en väldigt aggressiv cylinder och ingen sportpjäs. Var snäll visa hur du räknat nujimmie93 skrev:jag räknade ut att om han har exakt 74cc och så chansade jag på att han varvad 14 000 som max. då vid 14 000 rpm så skulle den gå bäst med en förgasar diameter på 26,3mmchifen skrev:Vart blir den förgasaren bra för en relativt mild cylinder på 74cc? 32mm är absolut för stort, du förlorar på lågvarv, förlorar på att den blir riktigt svår att ställa in och förmodligen också kommer det förloras på höga varv för den är inte avstämd i storlek för 5öre för de varv och den mängd bränsle som motorn behöver. Absolut nej till 32mm! 26 är för stort det med, bara för det är större är det inte bättre! 21mm duger gott och väl till en 74 barikit med tk rör. Det är en sportsetup och mer än så behövs ej.beckvall skrev:24 eller 26 så blire bra eller så kan du ha en 32mm så kommer den gå fint
Varför skulle den gå bättre med en 24? Ställ in ordentligt så kommer det bli lite bättre respons i 21mm och det lilla som möjligen kan bli en liten vinst på högvarv kommer bli så lite att det inte ens märksjimmie93 skrev:
det räcker ja, men den kommer ju gå bättre med en 24:a
Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?chifen skrev:Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är sport för helvetewertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?chifen skrev:Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Det är en sportsetup och inget annatwertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?chifen skrev:Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!Robiin937 skrev:Det är sport för helvetewertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?chifen skrev: Det är en sportsetup och inget annat! Tk är inte bästa röret ur någon aspekt men det är inte heller prorace, eller möjligen ur toppeffekt men även där ställer jag mig lite tveksam. Sämre botten bjuder 24mm på medans den tar igen LITE på höga varv.
Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
Nä hebot är ungefäääär som tk:et fast med mer realistiska proportioner som funkar fint till 50cc.-TeddaN- skrev:Hebo bufanda borde väll lira bra med cylindern eller?wertyuiopq skrev:Det är en Mid race cylinder, gör inte mycket skillnad på 21 eller 24... Bättre botten med 24 isåfall. TK är nog det bästa röret till cylindern annars Pro Race.
För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter ärwertyuiopq skrev:men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!Robiin937 skrev:Det är sport för helvetewertyuiopq skrev:Det är en mid race setup!!!!! vilket rör är bättre då? för du verkar ju kunna allt?
Joo men det är ju självklart... men vilket överliggande rör som finns till Rieju skulle du rekomendra?chifen skrev:För det första så är det en upper sport/ lower midrace cylinder och för det andra så är det fortfarande en sportsetup även om cylindern är midrace. Kör du pr rör på original cylinder så blir det inte en hypersetup, samma om du kör pr cylinder på org rör så blir det ingen hypersetup... Det blir inte mer än vad resterande komponenter ärwertyuiopq skrev:men sök på de då!! står för fan på alla sidor att det är en mid race cylinder!Robiin937 skrev: Det är sport för helvete