Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....speedfightkillen skrev:jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:Pfax110 skrev:tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin såett almänt motorras
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....speedfightkillen skrev:jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:Pfax110 skrev:tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin såett almänt motorras
speedfightkillen skrev:men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....speedfightkillen skrev: jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?speedfightkillen skrev:men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....speedfightkillen skrev: jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
det är mer du som är noob läs innan du försöker vara proffs på forumet-TeddaN- skrev:Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?speedfightkillen skrev:men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
Jag har läst och jag har svarat. Tänkt dig för innan du är spydig...Mura skrev:det är mer du som är noob läs innan du försöker vara proffs på forumet-TeddaN- skrev:Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?speedfightkillen skrev: men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
fattar fan inte riktigt vad ni bråkar om jag tycker det gick ut ganska väldigt tydligt vad jag menade ? man kan nästan inte skriva det klarare än så där.-TeddaN- skrev:Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?speedfightkillen skrev:men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
EDIT:Jasså mura du ändrade inlägget där du bad mig hålla käften för du förstog att jag hade rätt eller!?!
Undrar jag med, han sa att jag skulle hålla käften, sedan ändrade han inlägget för att inte mod skulle se det antagligen. Han sa att jag inte hade läst, men det var nog han som inte hade läst...fax110 skrev:fattar fan inte riktigt vad ni bråkar om jag tycker det gick ut ganska väldigt tydligt vad jag menade ? man kan nästan inte skriva det klarare än så där.-TeddaN- skrev:Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?speedfightkillen skrev: men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
EDIT:Jasså mura du ändrade inlägget där du bad mig hålla käften för du förstog att jag hade rätt eller!?!
ja precis jag menar att en fiddy går sönder tillräkligt om man kör på ren bensin (som man ska köra på JA) men nu var det inte etanol vi pratade om heller (etanol skulle nog gå om man ändral lite men inte heller rekkomenderat) utan han funderade på metanol och njae kommer nog inte funka länge i allafall och du måste ha mycket större munstycke och metanol är ju svindyrt
ja typ så men metanol har väll bättre kylning har jag för mig så igentligen borde ju metanol vara bättre? enda anledningen att man har metanol i dragrace och små rc bilar är väll för att kunna blanda i nitrometan.chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
dom slangarna är antagligen inte av samma typ för dom är ju byggda för att klara metanol/nitrometan. på min rc bil har jag genomskinliga slangar som ser väldigt veka ut men dom är ju inte som en slang man har på moppen precis.Hashkakan skrev:jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
men den slangen gick av så tog vanliga slangar som jag hade på moppenfax110 skrev:dom slangarna är antagligen inte av samma typ för dom är ju byggda för att klara metanol/nitrometan. på min rc bil har jag genomskinliga slangar som ser väldigt veka ut men dom är ju inte som en slang man har på moppen precis.Hashkakan skrev:jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där?Hashkakan skrev:jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
aa dom varvar som fanchifen skrev:Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där?Hashkakan skrev:jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.Det är andra slangar och helt olika motorer, även om det är tvåtakt så skiljer det 30 000rpm i maxvarv mot för en fiddy också ungefär
Vissa även mer. Slangarna i en rc bil fräts inte alls av alkoholen och nitron, att de blir hårda är en annan sak.
det jag menade med att dom var gjorde för det var att antagligen sätter man ditt slangar som inte fräts om maskinen är byggd för att använda metanol/nitrometanchifen skrev:Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där?Hashkakan skrev:jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xDchifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.
Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.Det är andra slangar och helt olika motorer, även om det är tvåtakt så skiljer det 30 000rpm i maxvarv mot för en fiddy också ungefär
Vissa även mer. Slangarna i en rc bil fräts inte alls av alkoholen och nitron, att de blir hårda är en annan sak.
Multiplicera munstycken, mm med 1,4 för att köra på metanol. Och bort med allt som heter membramfuggar!Hashkakan skrev:grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Nu har det ju blivit fel här iaf.Skåningens-handelsbod skrev:du kan blanda i upp till 15-20% mettis i bensinen innan det blir strul. Det görs av vissa bensinföretag redan nu, i miljösyfte.
Skall du köra på alkohol måsta packningar bytas, mm, är det väl gjort är det bara att gasa på.
Dem med kinapulkor här, har märkt att deras förgasarmembram ger upp, det beror på alkoholen i den svenska bensinen och som det finns betydligt mer av i 95 än i 98 oktan. Så jag rekommendera alla dem att omedelbart upphöra att köra på 95 oktan.
Multiplicera munstycken, mm med 1,4 för att köra på metanol. Och bort med allt som heter membramfuggar!Hashkakan skrev:grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Upp till 10% går att blanda, men det är en risknivå. Har för bövelen själv lekt med detta eminenta bränsle.chifen skrev:Nu har det ju blivit fel här iaf.Skåningens-handelsbod skrev:du kan blanda i upp till 15-20% mettis i bensinen innan det blir strul. Det görs av vissa bensinföretag redan nu, i miljösyfte.
Skall du köra på alkohol måsta packningar bytas, mm, är det väl gjort är det bara att gasa på.
Dem med kinapulkor här, har märkt att deras förgasarmembram ger upp, det beror på alkoholen i den svenska bensinen och som det finns betydligt mer av i 95 än i 98 oktan. Så jag rekommendera alla dem att omedelbart upphöra att köra på 95 oktan.
Ingen metanol blandas i bensinen öht däremot så har vår 95 oktaniga bensin välsignats med 5% etanolSedan att du säger att det går bra att blanda i metanol men om man ska köra på alkohol måste man byta slangar är ju lite konstigt, metanol är ju en alkohol och ställer även den andra krav på packningar och slangar än bensin. Det finns ingen alkohol alls i 96 & 98 oktan utan bara 95 som fått det. Ser det inte som någon nackdel direkt heller, hade kinapuffarna byggt riktiga motorer som är anpassade för internationellt bruk hade det inte varit ett problem
Metanol kan man dessutom pressa in mer av än etanol i samma förbränning så det går att öka munstyckesstorlek yttligare jämfört med etanol.