metanol i fiddy

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

metanol i fiddy

Inlägg av Tobbe_gp1 »

vad kan hända om jag tankar metanol i min fiddy?? :)
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin så :P ett almänt motorras
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

okej då ska jag nog inte prova.
Användarens profilbild
Ropen94
Varnad
Inlägg: 314
Blev medlem: 17 maj 2009, 17:38

Inlägg av Ropen94 »

Hörde att en yamha dt50 kom upp i 70 km/H med metanol (orginal)
Dock skärde den direckt efter...

Men en fiddy är ju 4 takt min kompis tankar sin baotian (4 takt) med etanol... och det fungerar klok rent men det luktar lite kånstigt!

Men jag rekomendrar inte att du för det!
Om du vill ha mer fart så kan du dreva om den ist :D
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

okej jag har 17 fram och orginal runt 32 bak och bbr efektrör o den toppar bara ändå bara runt 85. men om man blandar bensin och metanol.någon som vet hur jag kan få den att gå snabbare
speedfightkillen
Varnad
Inlägg: 462
Blev medlem: 27 januari 2009, 17:01

Inlägg av speedfightkillen »

fax110 skrev:tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin så :P ett almänt motorras
jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

speedfightkillen skrev:
fax110 skrev:tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin så :P ett almänt motorras
jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
speedfightkillen
Varnad
Inlägg: 462
Blev medlem: 27 januari 2009, 17:01

Inlägg av speedfightkillen »

-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev:
fax110 skrev:tjadu en fiddy motor pajjar ju ganska lätt me bara ren bensin så :P ett almänt motorras
jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

speedfightkillen skrev:
-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev: jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Senast redigerad av Mura den 17 december 2009, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

speedfightkillen skrev:
-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev: jävla noob man ska ju ah ren bensin i en fiddy:P
Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?


EDIT:Jasså mura du ändrade inlägget där du bad mig hålla käften för du förstog att jag hade rätt eller!?!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev:
-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?
det är mer du som är noob läs innan du försöker vara proffs på forumet
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Mura skrev:
-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev: men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?
det är mer du som är noob läs innan du försöker vara proffs på forumet
Jag har läst och jag har svarat. Tänkt dig för innan du är spydig...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev:
-TeddaN- skrev:Vem är "noob" här? han menar att en fiddy går sönder tillräckligt med bara bensin, så man ska inte göra det värre med att blanda i etanol....
men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?


EDIT:Jasså mura du ändrade inlägget där du bad mig hålla käften för du förstog att jag hade rätt eller!?!
fattar fan inte riktigt vad ni bråkar om jag tycker det gick ut ganska väldigt tydligt vad jag menade ? man kan nästan inte skriva det klarare än så där.

ja precis jag menar att en fiddy går sönder tillräkligt om man kör på ren bensin (som man ska köra på JA) men nu var det inte etanol vi pratade om heller (etanol skulle nog gå om man ändral lite men inte heller rekkomenderat) utan han funderade på metanol och njae kommer nog inte funka länge i allafall och du måste ha mycket större munstycke och metanol är ju svindyrt
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

fax110 skrev:
-TeddaN- skrev:
speedfightkillen skrev: men du ska ju ah ren bensin i en fiddy?:P
Men guud hur ska jag förklara? Fiddy=kinaskit, går sönder lätt. Då ska man inte göra det värre med att blanda i etanol i tanken förstår du!?!?


EDIT:Jasså mura du ändrade inlägget där du bad mig hålla käften för du förstog att jag hade rätt eller!?!
fattar fan inte riktigt vad ni bråkar om jag tycker det gick ut ganska väldigt tydligt vad jag menade ? man kan nästan inte skriva det klarare än så där.

ja precis jag menar att en fiddy går sönder tillräkligt om man kör på ren bensin (som man ska köra på JA) men nu var det inte etanol vi pratade om heller (etanol skulle nog gå om man ändral lite men inte heller rekkomenderat) utan han funderade på metanol och njae kommer nog inte funka länge i allafall och du måste ha mycket större munstycke och metanol är ju svindyrt
Undrar jag med, han sa att jag skulle hålla käften, sedan ändrade han inlägget för att inte mod skulle se det antagligen. Han sa att jag inte hade läst, men det var nog han som inte hade läst...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

-TeddaN- det va inte till dig men hatar dig endå
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Mura skrev:-TeddaN- det va inte till dig men hatar dig endå
Hatar du mig eller vad menar du, förklara gjärna...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
ja typ så men metanol har väll bättre kylning har jag för mig så igentligen borde ju metanol vara bättre? enda anledningen att man har metanol i dragrace och små rc bilar är väll för att kunna blanda i nitrometan.

men som sagt metanol = svindyrt
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

Hashkakan skrev:
chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
dom slangarna är antagligen inte av samma typ för dom är ju byggda för att klara metanol/nitrometan. på min rc bil har jag genomskinliga slangar som ser väldigt veka ut men dom är ju inte som en slang man har på moppen precis.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

fax110 skrev:
Hashkakan skrev:
chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
dom slangarna är antagligen inte av samma typ för dom är ju byggda för att klara metanol/nitrometan. på min rc bil har jag genomskinliga slangar som ser väldigt veka ut men dom är ju inte som en slang man har på moppen precis.
men den slangen gick av så tog vanliga slangar som jag hade på moppen
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Hashkakan skrev:
chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där? :) Det är andra slangar och helt olika motorer, även om det är tvåtakt så skiljer det 30 000rpm i maxvarv mot för en fiddy också ungefär :) Vissa även mer. Slangarna i en rc bil fräts inte alls av alkoholen och nitron, att de blir hårda är en annan sak.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

chifen skrev:
Hashkakan skrev:
chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där? :) Det är andra slangar och helt olika motorer, även om det är tvåtakt så skiljer det 30 000rpm i maxvarv mot för en fiddy också ungefär :) Vissa även mer. Slangarna i en rc bil fräts inte alls av alkoholen och nitron, att de blir hårda är en annan sak.
aa dom varvar som fan :shock:
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

chifen skrev:
Hashkakan skrev:
chifen skrev:han skriver metanol, skillnad mot för etanol. Men grejen är den att slangar etc inte är gjorda för alkohol och kan frätas sönder, detsamma gäller packningar i förgasaren i vissa fall som inte gillar alkoholen utan fräts sönder.

Bestyckar man förgasaren ordentligt för det nya bränslet och byter slangar och dylikt så fungerar det att köra på både etanol och metanol. Värt att tänka på är att brinntiden är längre för alkoholen och annan tändning kan behöva ställas. Dessutom klarar alkoholen mer komp innan det spikar.
jag tror att slangarna håller rätt bra, men fräts de gör dom ju mer. körde metanol blandat med nitrometan på min rc och dom slangarna höll bra, blev bara lite hårda xD
Sedan att rc är gjorda för en metanol/nitrometan blandning har inget med saken att göra där? :) Det är andra slangar och helt olika motorer, även om det är tvåtakt så skiljer det 30 000rpm i maxvarv mot för en fiddy också ungefär :) Vissa även mer. Slangarna i en rc bil fräts inte alls av alkoholen och nitron, att de blir hårda är en annan sak.
det jag menade med att dom var gjorde för det var att antagligen sätter man ditt slangar som inte fräts om maskinen är byggd för att använda metanol/nitrometan
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

du kan blanda i upp till 15-20% mettis i bensinen innan det blir strul. Det görs av vissa bensinföretag redan nu, i miljösyfte.

Skall du köra på alkohol måsta packningar bytas, mm, är det väl gjort är det bara att gasa på.

Dem med kinapulkor här, har märkt att deras förgasarmembram ger upp, det beror på alkoholen i den svenska bensinen och som det finns betydligt mer av i 95 än i 98 oktan. Så jag rekommendera alla dem att omedelbart upphöra att köra på 95 oktan.
Hashkakan skrev:grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Multiplicera munstycken, mm med 1,4 för att köra på metanol. Och bort med allt som heter membramfuggar!
Forumets nippertippa! Puss på er!
rmzmarcus
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 november 2008, 22:07
Ort: jönköping

Re: metanol i fiddy

Inlägg av rmzmarcus »

du kan prova att blanda i etanol i bensinen. men det kan ev skada slangar och packningar
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Skåningens-handelsbod skrev:du kan blanda i upp till 15-20% mettis i bensinen innan det blir strul. Det görs av vissa bensinföretag redan nu, i miljösyfte.

Skall du köra på alkohol måsta packningar bytas, mm, är det väl gjort är det bara att gasa på.

Dem med kinapulkor här, har märkt att deras förgasarmembram ger upp, det beror på alkoholen i den svenska bensinen och som det finns betydligt mer av i 95 än i 98 oktan. Så jag rekommendera alla dem att omedelbart upphöra att köra på 95 oktan.
Hashkakan skrev:grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Multiplicera munstycken, mm med 1,4 för att köra på metanol. Och bort med allt som heter membramfuggar!
Nu har det ju blivit fel här iaf.

Ingen metanol blandas i bensinen öht däremot så har vår 95 oktaniga bensin välsignats med 5% etanol :) Sedan att du säger att det går bra att blanda i metanol men om man ska köra på alkohol måste man byta slangar är ju lite konstigt, metanol är ju en alkohol och ställer även den andra krav på packningar och slangar än bensin. Det finns ingen alkohol alls i 96 & 98 oktan utan bara 95 som fått det. Ser det inte som någon nackdel direkt heller, hade kinapuffarna byggt riktiga motorer som är anpassade för internationellt bruk hade det inte varit ett problem :)

Metanol kan man dessutom pressa in mer av än etanol i samma förbränning så det går att öka munstyckesstorlek yttligare jämfört med etanol.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

med metanol kommer de bli WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEE! POF! där gick allt sönder
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

chifen skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:du kan blanda i upp till 15-20% mettis i bensinen innan det blir strul. Det görs av vissa bensinföretag redan nu, i miljösyfte.

Skall du köra på alkohol måsta packningar bytas, mm, är det väl gjort är det bara att gasa på.

Dem med kinapulkor här, har märkt att deras förgasarmembram ger upp, det beror på alkoholen i den svenska bensinen och som det finns betydligt mer av i 95 än i 98 oktan. Så jag rekommendera alla dem att omedelbart upphöra att köra på 95 oktan.
Hashkakan skrev:grabbar, sluta bråka men om du skall tanka etanol (e-85) då måste du ha mkt större munstycke men om du skall tanka metanol då är de väll samma sak ? efter som etanol drar 25% mer.. men metanol drar ju lite mindre så du behöver bara ha lite större munstycke skulle ja tro
Multiplicera munstycken, mm med 1,4 för att köra på metanol. Och bort med allt som heter membramfuggar!
Nu har det ju blivit fel här iaf.

Ingen metanol blandas i bensinen öht däremot så har vår 95 oktaniga bensin välsignats med 5% etanol :) Sedan att du säger att det går bra att blanda i metanol men om man ska köra på alkohol måste man byta slangar är ju lite konstigt, metanol är ju en alkohol och ställer även den andra krav på packningar och slangar än bensin. Det finns ingen alkohol alls i 96 & 98 oktan utan bara 95 som fått det. Ser det inte som någon nackdel direkt heller, hade kinapuffarna byggt riktiga motorer som är anpassade för internationellt bruk hade det inte varit ett problem :)

Metanol kan man dessutom pressa in mer av än etanol i samma förbränning så det går att öka munstyckesstorlek yttligare jämfört med etanol.
Upp till 10% går att blanda, men det är en risknivå. Har för bövelen själv lekt med detta eminenta bränsle.
x1,4 är konfecienten för mettis. Det man vinner på att köra med mittis är bl.a. att den tål ett jävla komp utan att spika, och att motorn går kallare än på bensin.
Och svar ja, du måste köra med bl.a. siliconslangar, mm.
Även om armerade slangar rekommenderas.
rekommenderas att det körs på ren mettis utan inblandning av andra gifter i detta eminenta bränsle som som luktarså attans gott med när det körs med.
Lekt med nitrometan med i det glada åren man höll på med dragracing och rekordet var väl 65% nitro 35% Mettis i en moppe, som tankades i en Mustang mamba som så att säga knappast var orörd.
Rekommenderas inte om man har taskig motorbudget. Motorn håller så dåligt..... :P
Forumets nippertippa! Puss på er!
Skriv svar