Sida 1 av 1
Jack i cylindern, funkar ändå?
Postat: 14 november 2009, 00:53
av OmgItsAlex
Hejsan allihopa!
Det är så att min stackars gilera SMT 05 på något sätt har fått ett jack i cylindern, och nu tänker ni kanske: Dum tråd, köp en ny. Men vissa som jag frågat om detta, mest kompisar, har sagt att det kan vara okej om man bara slipar till jacket. Allting är original och det enda som är bytt är packingar.
Den är urpluggad.
Grejen är den att jag har inte en enda aning om vart den lilla biten som tydligen lossnat eller liknande tagit vägen :O
När jag startar moppen så låter det som om kolven slår emot något eller som om något åker omkring inne i motorn :S
Om ni vill ha mer info så fråga bara:S Har inte så stora kunskaper om dessa underbara maskiner som verkar hata mig 24/7
Har ni någon aning om hur man går tillväga?
Tack på förhand
Postat: 14 november 2009, 01:06
av volvo_adde
ser inte bra ut biten ligger troligtvis i vevhuset och har alltså åkt ner i motorn....
Cylinder bör bytas den oxå ser det ut som.
Postat: 14 november 2009, 01:13
av bluerider94
har nog åkt ner i vevhuset ja.. när den kommer ut (om den gör det) ser den nog ut som stålull ungefär
Postat: 14 november 2009, 03:34
av G-son
Bilden är förvisso helt kass, men jag tycker att det helt enkelt ser ut att vara den råa metallytan från gjutningen som syns, alltså att det var en grop där från början och metall har bearbetats bort omkring den så det blivit en jämn yta där. Inget att oroa sig för alls.
Postat: 14 november 2009, 07:47
av Riejumrx
håller med de två ovanstående talare!
kan åkt ner i vevhuset om du har oflyt :S
Postat: 14 november 2009, 13:02
av kallepalle
om inget buktar ut i cylinderloppet så är det ingen fara. man brukar säga att repor som sitter under portarna inte spelar så stor roll.
Postat: 14 november 2009, 14:07
av OmgItsAlex
Vad ska jag göra ifall den där lilla biten flyger omkring nere i vevhuset och pajjar allting? :S hur får jag "ut" den?
Postat: 14 november 2009, 14:13
av -TeddaN-
Jag skulle tro att det inte är så mkt kvar av den biten.
Postat: 14 november 2009, 14:24
av OmgItsAlex
Men skulle jag (om biten är borta) kunna sandpappra lite på jacket så det jämna ut sig och sen sätta påallt igen? :O
Postat: 14 november 2009, 14:26
av G-son
Fixa en bättre bild.
Postat: 14 november 2009, 22:06
av OmgItsAlex
Kan tyvärr inte skaffa en bättre bild denna veckan som kommer iaf:S
Postat: 14 november 2009, 22:20
av beckvall
jag har haft 3 cyllar och 2 av dom har vare sådär utom MHR80r cylindern. det spelar ingen roll... kolvringarna går andå inte dit ner.
Postat: 14 november 2009, 23:14
av Rabxorzz
Slipa INTE! va du än gör XD
Postat: 15 november 2009, 01:52
av 3nNiL^
Rabxorzz skrev:Slipa INTE! va du än gör XD
och varför inte?
Edit: För att få ut biten, om den ens är kvar kan du pröva att blåsa med tryckluft ner i vevhuset.
Och den lilla flisan som är borta gör ingenting på prestandan.
Postat: 15 november 2009, 01:58
av -TeddaN-
3nNiL^ skrev:Rabxorzz skrev:Slipa INTE! va du än gör XD
och varför inte?
Ja varför ska han. Det är ju som att göra det ännu värre. Han tjänar inget till det.
Postat: 15 november 2009, 02:01
av 3nNiL^
-TeddaN- skrev:3nNiL^ skrev:Rabxorzz skrev:Slipa INTE! va du än gör XD
och varför inte?
Ja varför ska han. Det är ju som att göra det ännu värre. Han tjänar inget till det.
örlorar något på det gör han inte heller.
Prestandemässigt blir ju skillnaden 0 iaf.
Postat: 15 november 2009, 02:03
av volvo_adde
3nNiL^ skrev:-TeddaN- skrev:3nNiL^ skrev:
och varför inte?
Ja varför ska han. Det är ju som att göra det ännu värre. Han tjänar inget till det.
förlorar något på det gör han inte heller.
Prestandemässigt blir ju skillnaden 0 iaf.
han kan eventuellt göra repor i loppet så cylindern blir förstörd t.ex?
Postat: 15 november 2009, 02:05
av -TeddaN-
volvo_adde skrev:3nNiL^ skrev:-TeddaN- skrev:Ja varför ska han. Det är ju som att göra det ännu värre. Han tjänar inget till det.
förlorar något på det gör han inte heller.
Prestandemässigt blir ju skillnaden 0 iaf.
han kan eventuellt göra repor i loppet så cylindern blir förstörd t.ex?
Precis du tog det ur min mun. Hade inte spelat någon roll om han fila det jämnare. Onödig tid åt en onödig sak helt enkelt

Postat: 15 november 2009, 02:08
av 3nNiL^
volvo_adde skrev:3nNiL^ skrev:-TeddaN- skrev:Ja varför ska han. Det är ju som att göra det ännu värre. Han tjänar inget till det.
förlorar något på det gör han inte heller.
Prestandemässigt blir ju skillnaden 0 iaf.
han kan eventuellt göra repor i loppet så cylindern blir förstörd t.ex?
vadfan ska han slipa med en 4cm diameters fil eller?
Postat: 15 november 2009, 02:08
av -TeddaN-
3nNiL^ skrev:volvo_adde skrev:3nNiL^ skrev:förlorar något på det gör han inte heller.
Prestandemässigt blir ju skillnaden 0 iaf.
han kan eventuellt göra repor i loppet så cylindern blir förstörd t.ex?
vadfan ska han slipa med en 4cm diameters fil eller?
Berätta för oss varför han ska fila istället!
Postat: 15 november 2009, 02:11
av 3nNiL^
-TeddaN- skrev:3nNiL^ skrev:volvo_adde skrev:han kan eventuellt göra repor i loppet så cylindern blir förstörd t.ex?
vadfan ska han slipa med en 4cm diameters fil eller?
Berätta för oss varför han ska fila istället!
var kanske lite otydlig, menade att hur ska han kunna lyckas med att göra skadliga repor i loppet?
Postat: 15 november 2009, 02:13
av volvo_adde
3nNiL^ skrev:-TeddaN- skrev:3nNiL^ skrev:
vadfan ska han slipa med en 4cm diameters fil eller?
Berätta för oss varför han ska fila istället!
var kanske lite otydlig, menade att hur ska han kunna lyckas med att göra skadliga repor i loppet?
ser du inte att skadan är precis nedanför loppet till och med snuddar hur fan ska han sitta å slipa med papper där utan att det är stor risk att han slipar i loppet?
Postat: 15 november 2009, 02:16
av 3nNiL^
volvo_adde skrev:3nNiL^ skrev:-TeddaN- skrev:Berätta för oss varför han ska fila istället!
var kanske lite otydlig, menade att hur ska han kunna lyckas med att göra skadliga repor i loppet?
ser du inte att skadan är precis nedanför loppet till och med snuddar hur fan ska han sitta å slipa med papper där utan att det är stor risk att han slipar i loppet?
hoppas du driver?
kolven går ju inte ens ner dit, hur fan ska det då kunna bli skadligt?
aja älskar er alla, orkar inte diskutera mer nu. : )
Postat: 15 november 2009, 10:18
av -TeddaN-
3nNiL^ skrev:volvo_adde skrev:3nNiL^ skrev:
var kanske lite otydlig, menade att hur ska han kunna lyckas med att göra skadliga repor i loppet?
ser du inte att skadan är precis nedanför loppet till och med snuddar hur fan ska han sitta å slipa med papper där utan att det är stor risk att han slipar i loppet?
hoppas du driver?
kolven går ju inte ens ner dit, hur fan ska det då kunna bli skadligt?
aja älskar er alla, orkar inte diskutera mer nu. : )
Om inte kolven/kolvringarna går dit ner ge mig då en bra andledning till att fila där

Postat: 15 november 2009, 10:39
av csKungeN ^
Oroa dig inte för det, det är så på min orginal cylinder på derbin ocksån.
Och det är väl samma motor. Så jacket har varit där från början. Nu har du fått ditt svar så LÅS tråden någon.
Postat: 15 november 2009, 12:59
av kallepalle
-TeddaN- skrev:Om inte kolven/kolvringarna går dit ner ge mig då en bra andledning till att fila där

kolvkjolen kan gå ner dit. och om det buktar ut något i loppet så blir kolvkjolen då repig och det resulterar i att reporna kommer högre och högre upp och tillslut har du en reda i hela cylindern. däremot att putsa där så att inget kan repa kolven funkar utmärkt då kolven inte tar skada av att det blir ett litet "hål" där.
Postat: 15 november 2009, 13:02
av -TeddaN-
kallepalle skrev:-TeddaN- skrev:Om inte kolven/kolvringarna går dit ner ge mig då en bra andledning till att fila där

kolvkjolen kan gå ner dit. och om det buktar ut något i loppet så blir kolvkjolen då repig och det resulterar i att reporna kommer högre och högre upp och tillslut har du en reda i hela cylindern. däremot att putsa där så att inget kan repa kolven funkar utmärkt då kolven inte tar skada av att det blir ett litet "hål" där.
Mer änn jag visste måste jag säga, Men som volvoadde sa ganska lätt att slinta. Men om han nu ska slipa måste en dremmel vara lättare en sandpapper.
Postat: 16 november 2009, 17:47
av OmgItsAlex
jag har fatktiskt ytterliggare en fråga till det hela. Efterssom att det hela nu inte utgör något hot mot prestandan eller moppen i sig kan jag då sätta tillbaks allt. Frågan är, spelar det någon roll att bry sig om med hur många moment topplocket ska skruvas åt?
Postat: 17 november 2009, 09:23
av MarcusAndersson
OmgItsAlex skrev:jag har fatktiskt ytterliggare en fråga till det hela. Efterssom att det hela nu inte utgör något hot mot prestandan eller moppen i sig kan jag då sätta tillbaks allt. Frågan är, spelar det någon roll att bry sig om med hur många moment topplocket ska skruvas åt?
Spänn det jämt bara.
Postat: 18 november 2009, 21:15
av OmgItsAlex
Okey
Men om jag har förstått rätt från er så är det ingen fara eller?