Hej, kör en Sachs speedjet. när ja körde den hem från skolan i dag så sluta den funka :S körde i typ 45 km/h sen helt plötsligt när ja ska gasa på händer inget, den bara rullar. ja släpper på gasen och vrider sedan om igen, ingenting händer. Ja stannar moppen och försöker starta den igen. El-starten funkar men motorn tänder bara inte och ja får liksom ingen respons när ja kickar,det blir lite trögare när man drar i gasen i vanliga fall men det är det inte nu, ja rullar hem den och plockar bort v-kåpan och tänkte kolla igenom min koppling (byte till hårdare fjädrar igår) men dom va hela. Ja tror nog att gas wiern kan ha gått av. Men en kompis sa te mig att han kände en som hade en trimmad neos ( den gjorde ca 60 ) och när den motorn skar så kunde man kicka och köra el-start men den tände inte.
Så min fråga är, kan det vara gas wiern eller har motorn skurit som min kompis sa ?
Efter att du kollat om gaswiren är av eller inte kan du ta en titt på cylindern, montera av den och kolla hur kolven och cylinderloppet ser ut, är det några djupa repor har den skurit.
Ganska vanligt att motorn skär när den är trimmad, men det brukar alltid finnas en orsak och den vanligaste är för litet munstycke. En annan vanlig orsak är för lite oljeblandning i bensinen.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
inte så lätt att säga hur ofta en moped skär
men som runners säger så är det ju dom vanligaste orsakerna men du har haft koll på oljan så den inte har tagit slut så den skurit?
aerox<3
festa<3
my kristiansson<3
ta gärna en titt i mitt galleri
och ni får gärna kommentera också vad ni tycker