ciao 125cc turbo projekt :D vilken turbo ?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

ciao 125cc turbo projekt :D vilken turbo ?

Inlägg av KarlssoN^ »

Hejsan jag skulle snart börja på en ciao som står hemma utan motor just nu :wink: och så har jag en 125cc 4t fiddy motor för jag har inte pengar till att trimma upp den motor som var org.. men har ju en fiddy som jag har tagit lite delar till min Rieju ;D så den behöver jag inte men så hade jag tänkt att sätta på en turbo på den fiddy motorn, men då måste jag ha olja till turbon och då hade jag tänkt att skaffa en elektrisk olje pump och koppla in, och sätta förgasaren framför insuget på turbon, för jag har inte en tryck förgasare, tror jag har en sug förgasare skulle jag tro, men jag bara undrar vad för turbo jag skall fixa.. för det måste ju vara en liten för den får inte ladda mer än 0,3-0,5 för tror inte motorn pallar mer...

det är en fiddy motor med 26mm förgasare med ca 11 hk..

tror du att det går med den förgasaren ? lr måste jag ha tryck ?

ni får gärna komma med förslag/tips =)
Senast redigerad av KarlssoN^ den 4 november 2009, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

ops tror att jag la den fel, modd kan väll flytta den om den är fel, sorry
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Flyttat ;)

Vet en hemsida som säljer perfekta turboaggregat för denhär uppgiften, men kommer inte ihåg den eller vart ja hittade den. Google lite så hittar du säkert nåt ;)

Hur mycke du laddar har inte såå stor betydelse, de du kommer ha mest bekymmer med är att få den att ladda. De ä svårt att få vettigt tryck med en liten enstonka.

Och du kommer ju få köra sugturbo som du redan har konstaterat, de ä grymt mycke svårare att ställa in en förgasare som blir laddad.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

bensinskalle skrev:Flyttat ;)

Vet en hemsida som säljer perfekta turboaggregat för denhär uppgiften, men kommer inte ihåg den eller vart ja hittade den. Google lite så hittar du säkert nåt ;)

Hur mycke du laddar har inte såå stor betydelse, de du kommer ha mest bekymmer med är att få den att ladda. De ä svårt att få vettigt tryck med en liten enstonka.

Och du kommer ju få köra sugturbo som du redan har konstaterat, de ä grymt mycke svårare att ställa in en förgasare som blir laddad.
men tror du att det blir lättare att köra på tryck förgasare ? lr ställa in..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Hashkakan skrev:

Nej de va ju de ja skrev, enklare med sugturbo ( förgasaren före turbon ) är en laddad förgasare ( förgasaren efter turbon )
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

bensinskalle skrev:
Hashkakan skrev:

Nej de va ju de ja skrev, enklare med sugturbo ( förgasaren före turbon ) är en laddad förgasare ( förgasaren efter turbon )
ok sorry ;)
Anden-r
Elmoped

Inlägg av Anden-r »

Måste bara fråga vare är för fiddymotor?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Anden-r skrev:Måste bara fråga vare är för fiddymotor?
Motor: 125cc, 4 takt, encylindrig, luftkyld
Max Effekt: 8,5kw(11,56hk) / 9500 rpm
Toppfart: Beroende på drevning 90 km/h
Startanordning: Kick
Tändning: CDI
Förgasare 26mm
Compression: 9.0:1
Växellåda Manuell, 4-växlad, 1:an ner resten upp

cross Modell: Dirtbike Eagel EVIL POWER
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Hashkakan skrev:
Förgasare 26mm

Evil power då är det inte lincon motorn, Utan ducar motorn har jag för mej :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

RRX-Teddy skrev:
Hashkakan skrev:
Förgasare 26mm

Evil power då är det inte lincon motorn, Utan ducar motorn har jag för mej :wink:
aa :P
Anden-r
Elmoped

Inlägg av Anden-r »

Hashkakan skrev:Motor: 125cc, 4 takt, encylindrig, luftkyld, cross: Dirtbike Eagel EVIL POWER
Finns en på fiddy.se som fixade kompressor på en fiddy. Kommer inte ihåg vare var för ngn dock ;)
Senast redigerad av Anden-r den 4 november 2009, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

hitta en liten länk som kanske skulle nog hjälpa lite http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

känns som att du kommer behöva en dump ventil :s :P
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

fax110 skrev:känns som att du kommer behöva en dump ventil :s :P
aa jo :D den glömde ja ;)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Anden-r skrev:
Hashkakan skrev:Motor: 125cc, 4 takt, encylindrig, luftkyld, cross: Dirtbike Eagel EVIL POWER
Finns en på fiddy.se som fixade kompressor på en fiddy. Kommer inte ihåg vare var för ngn dock ;)
okej får kolla :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

det sitter en "trim-tändplatta" i form av ett inner rotorkit också på :D ^^
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

hade tänkt att skaffa en turbo från Mitsubishi TD-02 den är riktigt liten. :D
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

annars hörde jag att volvos t6a me 2 små turbos var ganska perfekt storlek för en ungeför ^~125cc så om inte annat kolla om du hittar en sån, vart du ska hitta en liten intercooler som ryms och ser bra ut på en ciao vet ja inte men du får väll leta ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

fax110 skrev:annars hörde jag att volvos t6a me 2 små turbos var ganska perfekt storlek för en ungeför ^~125cc så om inte annat kolla om du hittar en sån, vart du ska hitta en liten intercooler som ryms och ser bra ut på en ciao vet ja inte men du får väll leta ;)
Nej de funkar garanterat inte, och intercooler ska han inte ha heller om han kör sugis.

btw, en till dubbelpost Hash så blir de varning.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
perre92
GHOSTRIDER

Inlägg av perre92 »

haha fan va najs, ska följas... LÄTT
tomt
Användarens profilbild
SportJohan
Svårstartad skrothög
Ort: Bjästa, som ligg blann norrlands kronjuveler å skallrer
Kontakt:

Inlägg av SportJohan »

Jag gillar den sista meningen på länken du skickade :wink:

"Oh and it didn't really work anyway!"

(Ger liksom motivering nog, eller hur? :wink:)

Schysst projekt ändå :D
Alkohol å kvinnohål är de enda hål jag tål
Norrland, ty e e de vackreste som finnes!
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

bensinskalle skrev:
fax110 skrev:annars hörde jag att volvos t6a me 2 små turbos var ganska perfekt storlek för en ungeför ^~125cc så om inte annat kolla om du hittar en sån, vart du ska hitta en liten intercooler som ryms och ser bra ut på en ciao vet ja inte men du får väll leta ;)
Nej de funkar garanterat inte, och intercooler ska han inte ha heller om han kör sugis.

jo storleken på t6 turbosarna är perfekt har själv sett 2 såna turbos å dom e inte stora, och just jag det blir inte samma sak som men insprutning :P å tur är väll de ;)

förövrigt hasch börja använd ändra funktionen om du kommer på saker i efterhand bara sådär just efter
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

detta kommer aldrig ble av...kanske ska börja med att sätta på motorn?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

fax110 skrev:
bensinskalle skrev:

jo storleken på t6 turbosarna är perfekt har själv sett 2 såna turbos å dom e inte stora, och just jag det blir inte samma sak som men insprutning :P å tur är väll de ;)

förövrigt hasch börja använd ändra funktionen om du kommer på saker i efterhand bara sådär just efter
jo det blev lite fel där förlåt för det
Jag gillar den sista meningen på länken du skickade

(Ger liksom motivering nog, eller hur? )

Schysst projekt ändå
haha aa men det skall funka, lr jag vill att det skall funka ;) men annars så får jag väll köra utan turbo den är rätt stark utan med

och det där med dubbel post var det här bra ? lr jag vet inte riktigt hur jag skall skriva är lite ny här och så..
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Hashkakan skrev:
fax110 skrev:
bensinskalle skrev: Nej de funkar garanterat inte, och intercooler ska han inte ha heller om han kör sugis.

jo det blev lite fel där förlåt för det
Jag gillar den sista meningen på länken du skickade

(Ger liksom motivering nog, eller hur? )

Schysst projekt ändå
haha aa men det skall funka, lr jag vill att det skall funka ;) men annars så får jag väll köra utan turbo den är rätt stark utan med

och det där med dubbel post var det här bra ? lr jag vet inte riktigt hur jag skall skriva är lite ny här och så..
det verkar som en bra ide att bara få ditt motorn till och börja med turbo eller ej senare spellar ju ingen roll nu,

ja bara du inte postar mer än ett inlägg åt gången när du ändå kan skiva allt i samma ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

fax110 skrev:
bensinskalle skrev:

dom är gjorda för ett avgasflöde från runt 1250 kubik styck, och de delas upp på två cylindrar vilket ger ett jämnare avgasflöde. fiddymotorn är på 125 kubik.

125 vs 1250.......

De blir liksom svårt att få den lilla motorn att ge nå tryck, de är liksom inte bara att hänga dit turbon och tro att de ska ladda ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

tror jag hitta den perfekta turbon

Bild

http://www.blouchturbo.com/turbos/IHI_RHB3/

genererar max 0,2 kilo tror jag att det var

vad säger ni ?

borde ju inte krävas så mkt för att få snurr på den ;P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

står i infon att den inte funkar speciellt bra för motorer under 20hk.

och dessutom kostar den 1000kr :O
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

kallepalle skrev:står i infon att den inte funkar speciellt bra för motorer under 20hk.

finns beg kanske ;P och har råd med det men skulle bara försäkra mig om så att jag köper rätt (om jag köper den)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

kallepalle skrev:står i infon att den inte funkar speciellt bra för motorer under 20hk.

1000kr ? jag tror du menar 1000 dollar :P 1000kr för en ny turbo hur liten den än är de vore något extra :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

fax110 skrev:

1000kr ? jag tror du menar 1000 dollar :P 1000kr för en ny turbo hur liten den än är de vore något extra :D
aa det inte alla som har :D vilket jag tycker om, det är så himla coolt (om det funkar) ;) men det e coolt om det inte funkar i vilket fall, lol :P kan visa upp den för värsta många men om dom vill höra hur den låter blir det problem :lol: men 1000 kr för en ny är endå billigt för en bil turbo kostar ju typ 7000 :shock: och denna kanske man har ngn chans att få den att fungera..
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

menade 10 000kr :) fast glömmde av hur mycket 1 dollar e värd, så det blir ca 7300kr :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

kallepalle skrev:menade 10 000kr :) fast glömmde av hur mycket 1 dollar e värd, så det blir ca 7300kr :)
aa men turbon kostar ju 1000 kr vet inte riktigt vad du pratar om just nu ? :oops: :roll:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

950 dollar, inte kr :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

kallepalle skrev:950 dollar, inte kr :)
aa jo synd att den kostar så jävla mkt... "/ eller så får jag försöka att hitta en beg från en motorcykel =)
Senast redigerad av KarlssoN^ den 5 november 2009, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar