CDI strypning på Derbi.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
nosfloda
Elmoped

CDI strypning på Derbi.

Inlägg av nosfloda »

Hej, jag har en Derbi Xtreme -08.
Jag körde original ett tag men vart trött på det och fick tag på ett Hebo rör av en polare. Jag monterade det och bytte munstycke.

När jag sedan testade moppen märkte jag att den gick lika fort som innan (körde med 14/65). Hmm, tänkte jag och läste att jag kunde rycka ut en kabel i CDI:n för att få den att varva mer. Nu vart det genast skillnad och den gjorde 80 på mätaren.

Drevade sedan om den till 13/53 och nu gick den långt utanför mätaren. Wow, tänkte jag, nu gör den säkert 85 ärliga.

Ut på motorvägen märkte jag att jag fortfarande vart omkörd av alla tunga långtradare :?

Fick sedan låna en GPS av en polare och enligt den så gjorde moppen 75, i nerförsbacke :( .

Nu började jag fundera på om CDI:n fortfarande är strypt fast jag tagit bort "strypningen". Har läst att man brukar kunna få upp moppen i en hastighet runt 85-90 ärliga med effektrör och 13/53.

Så jag undrar om någon av er vet om en ostrypt CDI box skulle kunna vara lösningen för mig.

Skulle vara tacksam för svar :)
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

att se om din CDI box är strypt är väldigt enkelt.
din Derbi har ju varv mätare? så håll bara järnet på friläge, är den strypt ska varvpinnen stanna på 10rpm.

men jag tror inte att den kommer göra mer än 85 med bara röret, iaf inte med 13/53
nosfloda
Elmoped

Inlägg av nosfloda »

guth skrev:att se om din CDI box är strypt är väldigt enkelt.
din Derbi har ju varv mätare? så håll bara järnet på friläge, är den strypt ska varvpinnen stanna på 10rpm.

men jag tror inte att den kommer göra mer än 85 med bara röret, iaf inte med 13/53
Nu är det så att jag inte har en varmätare eftersom det är en Xtreme R ;(. Men jag tycker att den borde gå fortare än 75 (som den går nu) med setupen jag har.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

nosfloda skrev:
guth skrev:att se om din CDI box är strypt är väldigt enkelt.

Nu är det så att jag inte har en varmätare eftersom det är en Xtreme R ;(. Men jag tycker att den borde gå fortare än 75 (som den går nu) med setupen jag har.
Nä, de går inte så mycket snabbare.

Men det ska inte "gå" att dra ut den där kabeln. Köp en ny ostrypt CDI.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Låst