strypt CDI på Derbi Senda?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

strypt CDI på Derbi Senda?

Inlägg av Fredde92 »

tjena!

jag undrar om min Derbi Senda DRD -03 har strypt CDI?
dom nyare Senda extrem har juh det men inte DRD racing?
hade varit bra om någon visste hur det ligger till med det. :)

MVH Fredrik
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nej de har den inte :) dra ut den vita sladden ur cdiboxen bara och du kör helt ostrypt
Användarens profilbild
Derbi_rider
Elmoped

Inlägg av Derbi_rider »

de kan du lista ut själv på detta sätt varvar den över 8000rpm så är den ostrypt varvar den inte över så är den strypt
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej, jo i långa nerförbackar så kan man få den att varva 9000 och då är den ändå helt orginal i motorn. men nyare extrem tex 05 & 06or har juh strypt CDI så att det inte går att varva mer än 10000? alltså dom har ett varvstopp vid 10000.

MVH Fredrik
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nejdå.. jag har ju 03an.. dra ut vita sladden bara och du kan varva bäst fan du vill :)
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej :D men det förutsätter väl att jag har grovkrök eller effektrör? eller kommer det bli skillnad även att avgasssytemet är strypt?

MVH Fredde
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ja.. lite skillnad blir det :P men du kommer inte toppa något mer allt typ.. men axxet kommer bli lite bättre :)
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej :D hehe, det låter juh bra. detta hade jag faktiskt ingen aning om :D trodde alla Senda med ducati tändning bara hade varvstopp vid 10000 :?
men men, där ser man :P

MVH Fredde
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nejdå :) bara att dra ut vita sladden.. jag kan varva upp till 13 000 varv iaf:P
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej, fan va gott :D slipper man slänga ut pengar på ostrypt CDI :D men det här med den vita sladden, gäller det även dom nya sendorna? min kompis hade en 05a och han köpte en ostrypt CDI när han körde med TK. var det helt i onödan då eller?

MVH Fredde
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nej de var det inte.. de nya är strypta. de önda onödiga va att han köpte tk :P
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej, haha varför var det onödigt? den gick grymt bra. toppade 94 KM/h enligt gps med 13/53 drevning :P

/Fredde
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

hehe, undrar hur mycket min varvar egentligen :P den varar som satan iaf xD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

är de verkligen bara att dra ur "den vita" sladden xD???
Min Pro har ostrypt iaf, men den är lat på högvarv.....

Är vita bara strypning lr+????
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ingen fara att dra ut den... tk är så jävla drygt.. låter över hela sverige.. min går runt 90 med 14/70 drevning :P tk kan ju suga för jag drar allt med tk och originalcylle ändå:) drac som Senda... orka låta så mycket
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:ingen fara att dra ut den... tk är så jävla drygt.. låter över hela sverige.. min går runt 90 med 14/70 drevning :P tk kan ju suga för jag drar allt med tk och originalcylle ändå:) drac som Senda... orka låta så mycket

Hej käre mytoman.

Jag kan upplysa dig om att en Urpluggad Senda med 14/70 kör ungefär 70 Ärliga, det vid 10000rpm, en Senda varvar inte så mycket mer..

Och nej, du kör inte ifrån alla mopeder med effektrör med din Senda.
Senast redigerad av Henry den 5 december 2007, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

chifen skrev:ingen fara att dra ut den... tk är så jävla drygt.. låter över hela sverige.. min går runt 90 med 14/70 drevning :P tk kan ju suga för jag drar allt med tk och originalcylle ändå:) drac som Senda... orka låta så mycket
hehe, jo det dånar en hel del, men bra gick den iaf. har fortfarende svårt att tro att din Senda gör 90 med 14/70 och effektrör. det skulle juh betyda att om du drevade 13/53 så skulle den göra 105-110 km/h vilket är en mindre omöjlighet för en crossmoped med bara effektrör?

MVH Fredrik
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

min polares 05 x-treme med giannelli enduro 2T, 12-52 drevning, 92 munstycke, ostrypt cdi och metallsportluft filter toppade 102 km/h, mätt me bil, de är nog var gränsen går för en x-treme utan att byta fler delar som cylinder o förgasare
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:min polares 05 x-treme med giannelli enduro 2T, 12-52 drevning, 92 munstycke, ostrypt cdi och metallsportluft filter toppade 102 km/h, mätt me bil, de är nog var gränsen går för en x-treme utan att byta fler delar som cylinder o förgasare

Är du också mytoman?

"mätt med bil"

Världens äldtsa fuckobegrepp.

Kört en Senda med MHR replica rör ( iprincip samma som gianelli ) Med 14/53 och den gjorde runt 90.

Tänk på att bilar itne heller visar rätt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Henry skrev:

Hej käre mytoman.

Jag kan upplysa dig om att en Urpluggad Senda med 14/70 kör ungefär 70 Ärliga, det vid 10000rpm, en Senda varvar inte så mycket mer..

jadu.. det är uppmätt och den farten är vid ungefär 12700rpm. uväxlingen ligger på 1:5 så det är möjligt även om du inte vill tro det
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Fredde92 skrev:
hehe, jo det dånar en hel del, men bra gick den iaf. har fortfarende svårt att tro att din Senda gör 90 med 14/70 och effektrör. det skulle juh betyda att om du drevade 13/53 så skulle den göra 105-110 km/h vilket är en mindre omöjlighet för en crossmoped med bara effektrör?

MVH Fredrik

nej det behöver inte betyda det.. men den skulle väl gå 95-100 ungefär.. efter som med lägre utväxling kan mopeden varva med efter som den har mindre motstånd att jobba imot.. 14/70 = 1:5 i utväxling 13/53: 1:4,07 förstår ni?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Henry skrev:
bensinskalle skrev:min polares 05 x-treme med giannelli enduro 2T, 12-52 drevning, 92 munstycke, ostrypt cdi och metallsportluft filter toppade 102 km/h, mätt me bil, de är nog var gränsen går för en x-treme utan att byta fler delar som cylinder o förgasare

Är du också mytoman?

"mätt med bil"

Kört en Senda med MHR replica rör ( iprincip samma som gianelli ) Med 14/53 och den gjorde runt 90.

hahaha är du ett ägghuvud? MHR replica röret går inte alls lika bra som gianelli gör på derbis cylinder... ledsen henry...
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Henry skrev:

Hej käre mytoman.

vet ingen som tagit mig än så länge.. och när jag säger att jag drar alla med effektrör så menar jag i axx. körde ifrån en 70cc med tk på en moppeträff i stan. han toppar väl mer men i axxet drog jag killen.. säg vad du vill bara för din moppe inte går bra med rör
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Henry skrev:

Är du också mytoman?

"mätt med bil"

men för he.. moppens maximala hastighet ligger där den precis inte orkar varva ur mer med rätt drevning..... Om du har 14/53 så orkar din moppefan inte varva ur helt enkelt. Och han körde me ostrypt cdi!!!

Bilar brukar normalt mäta mer korrekt än mopeden själv, särskilt när hastighetsmätaren tar slut vi 80.

Giannelli är bästa röret till derbimotorn, malossit är inte avstämt för 50 cc på samma sätt.

Din moppe går i 90 me 14/53 drev, vilket säger mig att du har strypt cdi, så självklart går din söligare. Min har 11, just de: 11 drev, 11/53 drevning, och den går i 90, me underliggande giannelli.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

och henry, din dumfan, du gillar verkligen att hacka på mejj va????

tror du ja bara sitter och ljuger här va??

har ja gjort dig nåt eller???

vill du att ja ska säga förlåt och svälja dina ord???

förklara för mig vad som är fel :lol:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:
Henry skrev:

Är du också mytoman?

"mätt med bil"

men för he.. moppens maximala hastighet ligger där den precis inte orkar varva ur mer med rätt drevning..... Om du har 14/53 så orkar din moppefan inte varva ur helt enkelt. Och han körde me ostrypt cdi!!!

Bilar brukar normalt mäta mer korrekt än mopeden själv, särskilt när hastighetsmätaren tar slut vi 80.

Giannelli är bästa röret till derbimotorn, malossit är inte avstämt för 50 cc på samma sätt.

Din moppe går i 90 me 14/53 drev, vilket säger mig att du har strypt cdi, så självklart går din söligare. Min har 11, just de: 11 drev, 11/53 drevning, och den går i 90, me underliggande giannelli.
vad jag har märkt så är forrace 3 värre än gianelli... jämnförman med min och vad folk med gianelli säger så tycker jag att min moppe verkar gå lite bättre faktiskt :) vet ingen annan än jag som kör med forace 3 :O tror jag är den första xD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kan säkert stämma, men man kan iaf säga att giannelli är ett av dom bättre till Derbi...

Forrace 3 är väl ganska ovanligt o nytt vad ja förstår???
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:kan säkert stämma, men man kan iaf säga att giannelli är ett av dom bättre till Derbi...

Forrace 3 är väl ganska ovanligt o nytt vad ja förstår???
aa. vet ingen mer än jag som har det xD vet att gianelli går extremt bra till Derbi cyllar:) kan ju inte säga helt 100 att min moppe går bättre då jag inte kört mot någon med gianelli men jag har hört att min går bättre :)
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

chifen skrev:
Fredde92 skrev:

MVH Fredrik

nej det behöver inte betyda det.. men den skulle väl gå 95-100 ungefär.. efter som med lägre utväxling kan mopeden varva med efter som den har mindre motstånd att jobba imot.. 14/70 = 1:5 i utväxling 13/53: 1:4,07 förstår ni?
aa, jag förstår hur du menar. och det verkar rätt logiskt också när man tänker efter, hehe :P men hur bra mår egentligen orginalcylindern av att pressas till 12700 rpm? kan väll inte vara någon höjdare i längden?
och hur är det med elsystemet? har hört att om man har ostrypt CDI så matar generatorn ut för mycket ström till lampor och övrigt vilket slutar med att elsystemet brinner upp? :S

MVH Fredrik
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

jo elen: de händer att de kan bli lite för mycke, men så länge du har rätt säkring så kan du vara ganska säker iaf på att det inte kommer brinna.

Min polare har mk cdi, och han var korkad nog att sätta på en säkring som tål dubbelt så mycke som original, och han knäppte varenda halogenlampa i sin nya manga-framkåpa .

Men sen dess har ingen hänt me den, när vi bytte ner säkringen lite.

motorn pallar att jobba vid högvarv, om den är rätt inställd.
Byta upp i munstycke är rekomenderat, och öka på oljepumpen är också en ganska bra försäkring för att motorn ska hålla
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej, vilket motstånd är lagom att ha i säkringen då? det är 4amp på Senda vanligtvis har jag för mig.

/fredde
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

men bäst är att behålla de, märker du att de pajjar hela tiden så är de ju nåt som är galet, och då får du ju byta upp,eller byta tillbaka tändningen.....
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

okej :) tack så mycket för all hjälp :D

/fredde
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

så lite :D

Men har svårt att tro att tändningen ska brinna, två killar ja känner har kört Derbi 05:or, och ingen av dom har brunnit, förutom den ena som klanta sig då xD....
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Fredde92 skrev:
chifen skrev:
Fredde92 skrev: hehe, jo det dånar en hel del, men bra gick den iaf. har fortfarende svårt att tro att din Senda gör 90 med 14/70 och effektrör. det skulle juh betyda att om du drevade 13/53 så skulle den göra 105-110 km/h vilket är en mindre omöjlighet för en crossmoped med bara effektrör?

MVH Fredrik

aa, jag förstår hur du menar. och det verkar rätt logiskt också när man tänker efter, hehe :P men hur bra mår egentligen orginalcylindern av att pressas till 12700 rpm? kan väll inte vara någon höjdare i längden?
och hur är det med elsystemet? har hört att om man har ostrypt CDI så matar generatorn ut för mycket ström till lampor och övrigt vilket slutar med att elsystemet brinner upp? :S

MVH Fredrik

Derbis original cylinder pallar rätt mycket ändå för att vara original.. brukar dock inte ligga på så höga varv :P burkar köra runt 80 ungefär för att inte varva för mycket :)
Låst