Fel på den främre bromsklossen !!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög

Fel på den främre bromsklossen !!

Inlägg av Motard-Man »

Tjena!

En dag så tänkte jag ta bort den främre bromsen för att kolla ifall de va något fel på den för jag tyckte att den låg på då man saktade in, så jag tog loss den och "råkade trycka på bromshandtaget " så att bromsen for igen och jag tryckte tillbaka bromscylindrarna utan att lätta på luftventilen och när jag lagt ihop den tillbaka så tog den inte ?!!! Jag försökte lufta ur systemet men ack nej den tog inte så nu vet ja *** inte hur jag ska göra !! :? HJÄÄÄLP!!!
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

Här e en guide som jag hoppas ska hjälpa dig med ditt problem .

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1481
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

nej så behöver du verkligen inte göra!!
varje gång ja tagit nått av mina bromsOK har ja allti råkat nooba mej och trycka ihop dem xD

Men de är väldigt enkelt åtgärdat.
1. Ta loss bromsklossarna från oket så mellan rummet mellan kolvarna blir större
2. Ta en tång ( helst polygrip ) och tryck in kolvarna igen :) väldigt enkelt, men man kan få ta i lite grann ibland

sen är det bara att sätta på klossarna och sen är det klart! :)

mvh
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

Inlägg av alexanderkarlsson »

mm. ja brukar bara ta en polugrip o trycka på beläggen också. uppe vid pinnen som håller beläggen :) men somsagt. har du mixtrat mer nu så du tappat trycket åker du la på o lufta den :/ annars så räcker de med att pumpa ca: 3ggr så kolvarna åker ihop. därför den inte tar i början.

mvh/alEx
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

jag tror inte de är så bra att trycka direkt på beläggen eftersom att ( iaf mina) dom kan börja flagna och ta skada men är man försiktig så :)
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

guth skrev:nej så behöver du verkligen inte göra!!
varje gång ja tagit nått av mina bromsOK har ja allti råkat nooba mej och trycka ihop dem xD

1. Ta loss bromsklossarna från oket så mellan rummet mellan kolvarna blir större
2. Ta en tång ( helst polygrip ) och tryck in kolvarna igen :) väldigt enkelt, men man kan få ta i lite grann ibland

mvh
Trycker du in kolvarna med en polygrip blir du tvungen att lufta ur bromsen efteråt :)
Senast redigerad av MinikeV den 1 november 2009, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

guth skrev:jag tror inte de är så bra att trycka direkt på beläggen eftersom att ( iaf mina) dom kan börja flagna och ta skada men är man försiktig så :)
Lägga något imellan. Typ Trasa, Paper, Skumgummi. Bara du inte trycker på beläggen. :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög

Inlägg av Motard-Man »

mvh
Jag o farsan luftade nog bromsarna otroligt många ggr men de funkade inte så jag tror att nån packning elr. liknande e sprucken :?
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Motard-Man skrev:

mvh
Jag o farsan luftade nog bromsarna otroligt många ggr men de funkade inte så jag tror att nån packning elr. liknande e sprucken :?
men om man luftar så i vissa fall så måste man lufta den på ett speciellt sätt.. jag brukar använda samma teknik som man lufta kopplingar på bilar.. du har en flaska med olja och en slang från flaskan till "luft nippen" och öppnar den och sedan öppnar också locket upp på styret till broms systemet skall vara tömt och sedan trycker du på flaskan så oljan går baklänges upp från oket till behållaren. för att luft går ju uppåt så om du skall pressa ner luften så kan det fastna i oket men när du skall trycka luften uppåt så är det mindre chans att det fastnar... hoppas det hjälpte :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

MinikeV skrev:

mvh
Trycker du in kolvarna med en polygrip blir du tvungen att lufta ur bromsen efteråt :)
nä det behöver man ju inte för att det kommer ju inte in ngn luft.... när man trycker in kolvarna...
Låst