Sida 1 av 2
Rieju RRX startar inte efter cylinder-byte.
Postat: 24 oktober 2009, 14:44
av TobbaN
Update längst bak
Hej.
Har ju fått hem min moppe nu, och den vill inte starta.
Fick råd härifrån att kolla tändstiftet och munstycket.
Det har jag gjort.
Tändstiftet var jättemörkt, och blött

Ska det vara blött?
Jag torkade rent stiftet, och satte tillbaka det.
Iallafall, jag antog att munstycket var för stort.
Så jag bytade ner från 115 till 105-102.
Jag kickade igång den, och på första kicken, så gick den igång i 1 sekund.
Sen dog den. Fortsatte och kicka, men då ville den inte starta.
Och nu undrar jag, ska tändstiftet vara helt blött?
Det är väl svårt att få gnista isåfall?
Metrakit Handmade 70cc
Metrakit SP
Doppler insug
Orginal luftburk (inte avstrypt)
Där har ni setupen om det skulle behövas.
Tack,
Mvh
Postat: 24 oktober 2009, 14:48
av -TeddaN-
Om det är blött får den alldeles för mkt soppa. Men ändå låter det lite konstigt eftersom du inte hade så stort munstycke

Postat: 24 oktober 2009, 14:50
av TobbaN
RRX-Teddy skrev:Om det är blött får den alldeles för mkt soppa. Men ändå låter det lite konstigt eftersom du inte hade så stort munstycke

Kan det vara för att jag har större insug nu?
Alltså, det är en jävla skillnad mellan orginalet och detta.
Postat: 24 oktober 2009, 14:53
av -TeddaN-
TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:Om det är blött får den alldeles för mkt soppa. Men ändå låter det lite konstigt eftersom du inte hade så stort munstycke

Kan det vara för att jag har större insug nu?
Alltså, det är en jävla skillnad mellan orginalet och detta.
Kan de nog säkert vara. Med du e säker att inte choken har hängt sig eller nått? Annars är det väll bara att testa sig fram med olika munstycken.

Postat: 24 oktober 2009, 14:54
av TobbaN
RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:Om det är blött får den alldeles för mkt soppa. Men ändå låter det lite konstigt eftersom du inte hade så stort munstycke

Kan det vara för att jag har större insug nu?
Alltså, det är en jävla skillnad mellan orginalet och detta.
Kan de nog säkert vara. Med du e säker att inte choken har hängt sig eller nått? Annars är det väll bara att testa sig fram med olika munstycken.

Hm..
Hur kollar man det?
Vajjern till choken går ju iallafall fram&tillbaka som den ska

Postat: 24 oktober 2009, 14:55
av -TeddaN-
TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:
Kan det vara för att jag har större insug nu?
Alltså, det är en jävla skillnad mellan orginalet och detta.
Kan de nog säkert vara. Med du e säker att inte choken har hängt sig eller nått? Annars är det väll bara att testa sig fram med olika munstycken.

Hm..
Hur kollar man det?
Vajjern till choken går ju iallafall fram&tillbaka som den ska

Då är det inte choken iaf. Men hur låter det när du kickar bööar det eller?

Postat: 24 oktober 2009, 14:57
av TobbaN
RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:Kan de nog säkert vara. Med du e säker att inte choken har hängt sig eller nått? Annars är det väll bara att testa sig fram med olika munstycken.

Hm..
Hur kollar man det?
Vajjern till choken går ju iallafall fram&tillbaka som den ska

Då är det inte choken iaf. Men hur låter det när du kickar bööar det eller?

Nja.
Inte när jag håller in gasen.
Men när jag håller in gasen, så låter den typ så.
Postat: 24 oktober 2009, 14:58
av -TeddaN-
TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:
Hm..
Hur kollar man det?
Vajjern till choken går ju iallafall fram&tillbaka som den ska

Då är det inte choken iaf. Men hur låter det när du kickar bööar det eller?

Nja.
Inte när jag håller in gasen.
Men när jag håller in gasen, så låter den typ så.
Har du gnista överhuvudtaget?
Postat: 24 oktober 2009, 15:01
av TobbaN
RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:Då är det inte choken iaf. Men hur låter det när du kickar bööar det eller?

Nja.
Inte när jag håller in gasen.
Men när jag håller in gasen, så låter den typ så.
Har du gnista överhuvudtaget?
Jag verkar ha det innan stiftet blir blött. Eftersom den går igång i en sekund typ.
Men sen blir det väl antagligen blött, och går inte att starta.
Postat: 24 oktober 2009, 15:06
av -TeddaN-
TobbaN skrev:RRX-Teddy skrev:TobbaN skrev:
Nja.
Inte när jag håller in gasen.
Men när jag håller in gasen, så låter den typ så.
Har du gnista överhuvudtaget?
Jag verkar ha det innan stiftet blir blött. Eftersom den går igång i en sekund typ.
Men sen blir det väl antagligen blött, och går inte att starta.
Testa med ett mindre munstycke de:)
Postat: 24 oktober 2009, 16:12
av TobbaN
Får testa det då

Postat: 24 oktober 2009, 17:24
av Victor
säkert att allt är rätt monterat?
Postat: 24 oktober 2009, 17:46
av kallepalle
mindre munstycke ska inte behövas snarare större. 115 som du hade från början ska nog bli ganska bra. kör du på sportluftfilter eller med luftburk? strypt/avstryp luftburk isf?
iaf prova rengöra luftfiltret.
Postat: 24 oktober 2009, 17:48
av Holmstrom_93
Testa spring igång den.
Alltid värt ett försök

Postat: 24 oktober 2009, 18:16
av KiXXer
Holmstrom_93 skrev:Testa spring igång den.
Alltid värt ett försök

ja varför har du inte testat att springa igång för
Postat: 24 oktober 2009, 18:30
av MinikeV
tror den får för lite luft med orginal luftburken som dessutom inte är urstrypt så prova ett sportluftfilter

Postat: 24 oktober 2009, 18:59
av bensinskalle
Kika min guide om du behöver fler tips
Sök på "hur du får igång din tjuriga motor" i artikelarkivet

Postat: 24 oktober 2009, 20:00
av TobbaN
kallepalle skrev:mindre munstycke ska inte behövas snarare större. 115 som du hade från början ska nog bli ganska bra. kör du på sportluftfilter eller med luftburk? strypt/avstryp luftburk isf?
iaf prova rengöra luftfiltret.
Kör med strypt luftburk.
KiXXer skrev:Holmstrom_93 skrev:Testa spring igång den.
Alltid värt ett försök

ja varför har du inte testat att springa igång för
Helt ny gjutjärn, ska inte dom stå på tomgång en stund?
MinikeV skrev:tror den får för lite luft med orginal luftburken som dessutom inte är urstrypt så prova ett sportluftfilter

Hm, kanske de.
Får testa.
Victor skrev:säkert att allt är rätt monterat?
Japp.
bensinskalle skrev:Kika min guide om du behöver fler tips
Sök på "hur du får igång din tjuriga motor" i artikelarkivet

Får testa kolla guiden.
Tack.
Postat: 24 oktober 2009, 20:52
av freidow
Får alldelels för lite luft, måste fixa sportluftfilter eller strypa av luftburken

sen får man skruva lite på luftburken

sen ska stiftet vara oboybrunt:) då har du perfekt blandning:)
Postat: 24 oktober 2009, 21:01
av -TeddaN-
freidow skrev:Får alldelels för lite luft, måste fixa sportluftfilter eller strypa av luftburken

sen får man skruva lite på luftburken

sen ska stiftet vara oboybrunt:) då har du perfekt blandning:)
Kan inte få för lite luft men för mkt bensin däremot. Du menar luftskruven inte luftburken?
Postat: 24 oktober 2009, 21:13
av freidow
ojj, haha epic fail av mig xD luftskruven menar jag

klart den kan få för lite luft? om den får för lite så får man ju skruva lite på luftskruven så får den mer ? annars skulle det ju inte finnas en luftskruv ?:P
Postat: 24 oktober 2009, 21:28
av -TeddaN-
freidow skrev:ojj, haha epic fail av mig xD luftskruven menar jag

klart den kan få för lite luft? om den får för lite så får man ju skruva lite på luftskruven så får den mer ? annars skulle det ju inte finnas en luftskruv ?:P
Luftskruven bestämmer hur mkt bensin motorn ska få. En motor kan inte få för mkt eller för lite luft. Men den kan få för mycket eller för lite bensin. Så om vi säger att en moped får för mkt luft får den egentilgen för lite bensin och vise versa.
Postat: 24 oktober 2009, 21:51
av freidow
Men som idag när jag fixade min polares slider, han köpte ett nytt rör:) nytt munstycke satte vi i och sen sportluftfilter och fixade lite på luftskruven:) då gick den perfekt:)
Postat: 24 oktober 2009, 21:54
av -TeddaN-
freidow skrev:Men som idag när jag fixade min polares slider, han köpte ett nytt rör:) nytt munstycke satte vi i och sen sportluftfilter och fixade lite på luftskruven:) då gick den perfekt:)
För att få rätt blandning ja!

Postat: 24 oktober 2009, 22:02
av Tuta
varför kör du 70cc och strypt luftburk?

helt onödigt, stryp av den

Postat: 24 oktober 2009, 22:03
av -TeddaN-
Tuta skrev:varför kör du 70cc och strypt luftburk?

helt onödigt, stryp av den

För att han har inte fixat större förgasare och har inte tillräckligt stora munstycken för att köra med sportluft:)
Postat: 24 oktober 2009, 22:26
av blackmasai
koppla bort luftburken och testa då!

Postat: 24 oktober 2009, 22:42
av Drac_pojken
Testa mä lite start-gas funka fint på farsan gammla puch när den va trög startad
Postat: 24 oktober 2009, 22:47
av TobbaN
Får testa med sportluftet då.
Tack
Postat: 25 oktober 2009, 15:01
av KarlssoN^
kolla om det är gnista på moppen: skruva loss stiftet och koppla in den sedan håll den mot motorn lr jorda den men tror det kan vara att den får för lite luft
koppla bara ur luft burken och sedan testa
Postat: 28 oktober 2009, 22:05
av TobbaN
Var ute lite förut och pillade med den.
Jag tog av luftburken helt, och hade öppen förgasare istället.
Jag torkade av stiftet, och startade den.
Sådär gjorde jag 5 ggr.
Efter dom 5 gångerna, så klarade den att hålla sig igång lite längre än vad den gjorde innan.
Då är min fråga, ska jag bara fortsätta hålla på så tills den går igång helt?
Det gick ju som sagt bättre, efter varje gång.
Postat: 28 oktober 2009, 22:22
av Tullis
TobbaN skrev:Var ute lite förut och pillade med den.
Jag tog av luftburken helt, och hade öppen förgasare istället.
Jag torkade av stiftet, och startade den.
Sådär gjorde jag 5 ggr.
Efter dom 5 gångerna, så klarade den att hålla sig igång lite längre än vad den gjorde innan.
Då är min fråga, ska jag bara fortsätta hålla på så tills den går igång helt?
Det gick ju som sagt bättre, efter varje gång.
Kolla nu så det är bra färg på stiftet. Och kolla gnistan ordentligt. Det brukar vara den som spökar om man inte få igång det.
Postat: 28 oktober 2009, 22:34
av Robiin937
omd u gasar , dör den då
Postat: 28 oktober 2009, 22:35
av Henry
Kolla så att insug och förgasare är tillräckligt hårt fastskruvat.
Postat: 28 oktober 2009, 23:38
av TobbaN
Tullis: Det är fortfarande samma färg, brun-svart typ.
Och stiftet är fortfarande alltid lite blött när jag tar upp den igen.
Robiin937: Hm. nu när du säger det så, så har jag inte testat.
Men den verkar få för mycket bensin fortfarande, då stiftet är blött.
Så då tror jag den borde dö när jag gasar, får testa imorgon.
Henry: Minns att jag skruvade på insuget hårt som fan, men det skadar inte att dubbelkolla. Ska ta en titt imorgon.