mopeden tappar draget

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
lmob
Elmoped

mopeden tappar draget

Inlägg av lmob »

mopeden går i väg hyffsat till 40-45 men sedan går det trögare till 60,65 med lite utförslut 70. är det för tunga eller lätta vikter.

kymco fever -05
slät hylsa
pluggen borta i röret men blindtarmen och avgasreningen kvar(gör det mycket med effektrör)
6,2g vikter i nu. har provat med 7,0 och 6,7
Kan inte hitta någon strypning i luftburken.
CDI vill jag inte röra

hade en 02 fever och den byta jag bara hylsan så gick den i 70 på mätarn
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

det är för tunga vikter, så testa med något lättare :P
lmob
Elmoped

Inlägg av lmob »

den gick bättre men inte bra med dom tyngre vikterna....sätter i 7g igen å provar. när jag kollade på variatorn så går remmen ända ute
lmob
Elmoped

Inlägg av lmob »

lmob skrev:den gick bättre men inte bra med dom tyngre vikterna....sätter i 7g igen å provar. när jag kollade på variatorn så går remmen ända ute
satte i 5g vikter nu gör går den lite bättre men om det är lite utför ibörjan av en raka gör den 80. helt slät väg så kanske 70, jag hör på motorn att den varvar mer med lite utförslut, är det fortfarande för tunga vikter då eller.
om den inte orkar varva ut....är det en lång svag uppförslut så är den inte speciellt vass, segar liksom vill inte varva ut...
84 munstycke
zx rör urpluggat
slät hylsa.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag skulle starkt rekommendera att först och främst plugga ur CDI boxen om denna är strypt. Den kan verkligen ställa till med märkliga problem som påminner om dem du uppger, så var det på min PGO jag hade tidigare och det spelade inte någon roll vad jag gjorde för moppen blev helt knasig på ena och andra sättet, men det var först när jag köpte en trimbox som den gick bra. Då förvandlades den till rena drömmen att köra på. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lmob
Elmoped

Inlägg av lmob »

tror inte på cdi boxen, men skall prova lite lättare vikter 4,5g, kanske gå upp ett par snäpp på munstycket. när man nu får tid....
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Är den strypt CDI-box eller är den inte strypt????
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

lmob
Elmoped

Inlägg av lmob »

runners skrev:Är den strypt CDI-box eller är den inte strypt????
cdi är original, dvs strypt....det som är gjort står ovan
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Då kommer du få problem när den är strypt. CDI-boxen är varvtalsbegränsad för att inte överskrida en förinställd hastighet. En del mopeder är snävt inställda på 45km/h medan andra är inställda på att inte överträda t ex 55 km/h. när man tar bort alla pluggar på mopden men inte på cdi- boxen så kommer den antingen inte gå särskilt mycket fortare i toppfart än 45-km trots avstrypning och på andra mopder kan gå betydligt fortare men motorn kommer vara konstig hur du än bär dig åt. Dessutom riskerar du bränna tändsystemet på moppen.

Jag Ignorerade CDI-boxen på den PGO jag hade. Först försökte jag hitta den men fann den ingenstanns, när jag väl hittade den fick jag reda på att den inte gick strypa av på just den modellen jag hade. Jag hade strypt av moppen och den gjorde inte mer än lite över 50 km/h trots detta. I motvind eller i backar blev den orkeslös och sluta att acca. Jag bytade vikter både till lättare och tyngre men fortfarande var problemet kvar.
Sedan köpte jag en 50cc -Polini sportcylinder och 17,5mm Arreche förgasare samt sportkoppling och satte dit hårdare kopplingsfjädrar. Då gick den i 63 km/h på GPS alltså alldeles för sakta för allt detta jag hade. Men problemet med orkeslösheten uppförbackar och i motvind fanns kvar, då kunde den dala ner från 60 km till 45 km på minsta uppförbacke eller när jag körde i svag motvind.

När jag beställde en trimbox och satte på denna, då kom det hela som en ketchupeffekt. När jag startade och drog i väg var jag så oförberedd att jag höll på falla baklänges av sadlen. Garage-backen där hemma som den slöa uppför drog den upp med ett jäkla acc.

Det första du ska strypa av på en moppe är CDI-boxen före allt annat, utom V-ringen vilket påverkar att moppen går i lägre varv, ungefär som om man lägger i en ytterligare växel. Men på all annan trimning är det nödvändigt att först strypa av boxen. Detta är inte något som är svårt när man vet hur man gör, utan är en kabel som ska kapas och en annan som ska kopplas i minuspolen på batteriet eller jordas i ramen om man hellre vill. :wink:

Men en dag
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Låst