Då kommer du få problem när den är strypt. CDI-boxen är varvtalsbegränsad för att inte överskrida en förinställd hastighet. En del mopeder är snävt inställda på 45km/h medan andra är inställda på att inte överträda t ex 55 km/h. när man tar bort alla pluggar på mopden men inte på cdi- boxen så kommer den antingen inte gå särskilt mycket fortare i toppfart än 45-km trots avstrypning och på andra mopder kan gå betydligt fortare men motorn kommer vara konstig hur du än bär dig åt. Dessutom riskerar du bränna tändsystemet på moppen.
Jag Ignorerade CDI-boxen på den PGO jag hade. Först försökte jag hitta den men fann den ingenstanns, när jag väl hittade den fick jag reda på att den inte gick strypa av på just den modellen jag hade. Jag hade strypt av moppen och den gjorde inte mer än lite över 50 km/h trots detta. I motvind eller i backar blev den orkeslös och sluta att acca. Jag bytade vikter både till lättare och tyngre men fortfarande var problemet kvar.
Sedan köpte jag en 50cc -Polini sportcylinder och 17,5mm Arreche förgasare samt sportkoppling och satte dit hårdare kopplingsfjädrar. Då gick den i 63 km/h på GPS alltså alldeles för sakta för allt detta jag hade. Men problemet med orkeslösheten uppförbackar och i motvind fanns kvar, då kunde den dala ner från 60 km till 45 km på minsta uppförbacke eller när jag körde i svag motvind.
När jag beställde en trimbox och satte på denna, då kom det hela som en ketchupeffekt. När jag startade och drog i väg var jag så oförberedd att jag höll på falla baklänges av sadlen. Garage-backen där hemma som den slöa uppför drog den upp med ett jäkla acc.
Det första du ska strypa av på en moppe är CDI-boxen före allt annat, utom V-ringen vilket påverkar att moppen går i lägre varv, ungefär som om man lägger i en ytterligare växel. Men på all annan trimning är det nödvändigt att först strypa av boxen. Detta är inte något som är svårt när man vet hur man gör, utan är en kabel som ska kapas och en annan som ska kopplas i minuspolen på batteriet eller jordas i ramen om man hellre vill.
Men en dag