Tjena tjena!


Här diskuterar vi allt kring CPI SM / SX!
Problem, styling o.s.v... iprincip allt som har med denna modellen att göra!
Själv äger jag en CPI SM White Edition -08 som ja köpte samma dag som jag startar denna tråden!
Min CPI!

INFO OM CPI SM / SX! LÄS INNAN DU POSTAR
PRISER!
CPI SM : 24 995 :-
CPI SX : 24 995 :- (riktigt ovanliga)
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
MOTOR!
Där sitter en motor som heter LE-TECH. Vilket är en så kallad AM6 kopia. CPI själva vill inte kalla de en kopia utan snarare en uppgradering på AM6an!
Motorn i sig är EXAKT som en helt vanlig AM6a med skillnaderna;
-CPI's egna cylinder
-CPI's egna motor kåper
-CPI's egna koppling (Blandning mellan Derbi & Rieju)
Läs under "Koppling"
Läste här om dan att TNT's växelpetare o bakbroms inte skulle passa på CPI SM. Detta kan jag dock inte bekräfta, men ha de i åtanke.
Du kan dock köpa reservdels växelpetare och bakbroms på www.racing-planet.se .
Sen vet jag inget om tändningen eller så, men tydligen ska tändning från Rieju AM6 passa. CDI boxen är ostrypt original, så de finns inga behov till o köpa ostrypt.
Motorn är en vätskekyld, 6 växlad, 2 takts motor på 4,8 hästkrafter.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
FÖRGASARE!
Där sitter en 18mm mikuni förgasare. Kan påpeka att Dell'orto's 6mm munstycken passar på den så bra så. (För dom som undrar). Inga strypningar här inte. Dock en skorsten på luftburken på höger sida vid bak kåpan.
Original munstycket är 72,5!
Och jo... Där är en 18mm förgasare.. Tog mig tiden när ja rengjorde den!

De nedersa måttet är i cm (centimeter) och är då på 1,8cm.. = 18mm
De översta måttet är i tumm! 1" = 2,5cm
Måste påpeka att förgasarens insug är oval och jag mätte på den smala sidan. Där är ett par extra milimeter o hämta om man mäter på höjden. Mytare? nej. Köp och mät själva, moppe fucko's :p Hade inte brytt mig om där satt 14mm förgasare för den går ändå som fan med effektrör.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Koppling!
Kopplingen är en väldigt unik koppling i sig. Utseendemässigt ser de ut som en blandning mellan AM6 kopplingen och Derbi kopplingen.
Derbi lamellerna lär dock INTE passa då dom har 12 kanter medans
CPI och Rieju har 10 kanter. Så ska du köpa lamellsats, kör då på
Rieju lameller.
Spänn kopplings vajern vid kopplings greppet vid styret för att eliminera friläget mellan 5an och 6an. Funkade iallfall för mig!
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
CYLINDER / AVGAS!
Cylindern är CPI's egna cylinder. Men en vanlig AM6 cylinder passar lika bra. Så alla Rieju RRX cylindrar (50, 70, 80cc) passar på CPI SM / SX!
Iumed att de är skruv fäste för avgasrör så passar Derbi's underliggande avgasrör på CPI SM (SX?)! Dock skulle du skaffa en helt vanlig AM6 cylinder (70cc sport eller 50cc original.. whatever) så passar Rieju RRX underliggande rör på den. (självklart?)
(En polares underliggande Kundo-rör passade dock inte då höjden mellan resonanslådan och mynningen var för litet så avgasröret gick på startmotorn. Så De kan finnas behov utav att skruva av startmotorn för elstarten. Startmotorn sitter på undersidan utav motorn för de okunninga)
Själv har jag testmonterat ett original överliggande Derbi Senda rör som i sin tur INTE passade. Anledningen var den att avgasporten på min cylinder va vinklad ner och mynningen på avgasröret gick rakt in mot motorn.
Något jag ska testa är att se ifall Rieju RRX rör går på då mynningen på AM6 avgasporten är lite vinklad ner. Iallfall mer vinklad än Derbi avgasportarna. Återkommer med resultat.
Kolven på min CPI skar en dag när jag buskörde. Anledningen va att klantiga jag sket i att kolla oljenivån. (Så jag har Original CPI cylinder i kör-skick med packningar o allt, UTAN KOLV, till salu för den sugna)
Köpte FDM kolv på Twostroke som inte passade och den verkar vara borttagen att köpa till CPI SM.
Slutade med att jag köpte Airsal 50cc sport och nu går den!
Barikit kolven som finns och köpa nu har jag ingen aning om den passar.
Tilläg!: Där ska finnas 2 stycken CPI cylindrar. En med skruv fäste för avgasrör samt en med fjäder fäste a lá AM6
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
DREV O KEDJA!
Den är drevad 11x62 från fabrik.
Med 13x62 totalvarvar den i 6an i ca 80km/h.
Är du fartgalen rekommenderar jag att du tar hem ett 56tandat bakdrev för att öka toppfarten.
(Rek: Om du stryper av originalröret bör du byta munstycke i förgasaren med några storlekar (rek. från 72 till 82) och ett byte på framdrev från 11 till 13 rekommenderas starkt då den för övrigt varvar som satan i de!)
STRYPNINGAR!
1 Strypning @ Avgasröret.
Guide finns nedanför!
Inga förgasarstrypningar här inte! Skorsten på luftburken! Reed ventilerna (membranen) har jag inte hunnit kolla på!
INGEN CDI STRYPNING. Man kan i princip varva den så långt den får bensin i motorn.
Med strypningen i avgasröret varvar den dock bara ca 8500rpm.
Med ostrypt originalrör så går den upp till ca 12 000rpm tror jag.
Med effektrör så är de iprincip obegränsat. Enda begränsningen
är mängden bensin som den får in.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Guide till att strypa av!!

Rekommenderar min lilla "trim story" med CPI'n

CPI SM med LeoVince ZX rör

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
SLUTSATS!
Jag ska göra detta på ett brittiskt sätt! Ska gå igenom de dåliga med den till en början!
Denna mopeden är inget för den okunnige. När de bär till trim och CPI SM krävs de lite erfarenheter då de kan vara ett riktigt pain in the ass att hitta delar!
KOPIERA ORIGINALNYCKELN DIREKT EFTER KÖPET!!!!
Jag lyckades knäcka båda mina nycklar.
Den är för övrigt riktigt rapp för att vara original!
Den är riktigt snygg enligt mig! En riktig "ShowStopper" i moppegänget när de bär till utseende! Motorns kvalité kan man inte klaga på tycker jag.
Jag har lekt och dragit i min motor så de fiser om de. Fucko kört den och behandlat den som en billig h**a. Veven glappar INTE och den varvar friskt och den gick typ iprincip bättre efter varje körning. Så kvalitén tycker jag inte man kan klaga på! Den skar för att jag inte tänkt på att kolla oljenivån.

Låter i princip som original när man stryper av den. Dock upplever jag att den får något gudomligt skönt metall ljud på de högre varven!
Ni moppekåta pojkar lär spruta när ni kör en ostrypt CPI SM för första gången för ljudet är något att dö för =).
Rekommenderar även att regelbundet dra åt alla skruvar regelbundet.
Av någon anledning har jag tyvärr lyckats vibrera av 2 stycken svänghjuls kåpskruvar.
Detta är ingen långdistans moppe! Man får ont i röven efter längre körsträckor! Och den är riktigt hög! Polarnas Derbi Sendo'r framstår som minimoto's bredvid denna nykomlingen på gatan.
Längre än så finns de bara fördelar.
+ Kvalité! Går aldrig sönder
+ Lättmeckad enligt mig
+ Låter gudomligt när den är ostrypt
+ Snygg som satan!
+ Går bra original
+ Ganska bränslesnål
+ Går att använda även om man tappar nycklarna

+ Fatbar styre original
+ Faktiskt ganska rapp när den är endast ostrypt
- Dålig kvalité på nycklarna (KOPIERA INNAN NI KNÄCKER DOM)
- Svårt att hitta delar
- Elfel ibland. Inget allvarligt!
- Originalröret blir skabbigt snabbt
- Vissa plastdetaljer håller tyvärr inte super kvalité
- Friläge mellan 5te och 6te växeln
- Lätt o tjuvkoppla! Ha alltid med något extra lås.
- Tråkigt att den är lågt drevad om man ska trimma (+ om man kör original)
-Kopplings/bromshandtagens kvalité är inget o hurra över
Bara sätt igång att fråga och svara!
Svara dock inte om ni inte är 110% säkra på era svar!
Annars gör de tydligt att ni är osäkra!






