Sida 1 av 1
ÖVERHETTAD? VIKTIGT!
Postat: 9 oktober 2009, 22:09
av eminemin
ok, nu ska jag säga en konstig sak som hände idag.
Jag var påväg hem efter en fest och körde ungefär fullgas i kanske 7km, sen kollade jag bakåt bara för kul och då såg jag att det flög gnistror efter moppen, så då stannade jag och stängde av den och blev helt chockad när jag såg att hela avgassystemet glödde, alltså hela avgassystemet lyste rött :O när jag kollade in i ljuddämparn såg jag att det var überrött där i.
Vad det pga att jag körde fullgas( ungefär 75-85km/h) i 7km eller?
Postat: 9 oktober 2009, 22:13
av eggi
det var formodligen bara ull som flög ut men vrf det kan inte jag svara på
Postat: 9 oktober 2009, 22:13
av Saben
hallucinerARN, du drack absinth på festen!
Postat: 9 oktober 2009, 22:16
av eminemin
Saben skrev:hallucinerARN, du drack absinth på festen!
Haha nje, jag drack 1 droppe whiskey, inget mer xD
Postat: 9 oktober 2009, 22:18
av Rabxorzz
Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Postat: 9 oktober 2009, 22:21
av eminemin
Rabxorzz skrev:Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Jo, ska nog sluta med det nu x)
Postat: 9 oktober 2009, 22:22
av Vivven
Har du originalrör? Dom brukar bli snabbt varma p.g.a. Katalysatorn

Postat: 9 oktober 2009, 22:30
av eminemin
Vivven skrev:Har du originalrör? Dom brukar bli snabbt varma p.g.a. Katalysatorn

Japp, jag har org

Postat: 9 oktober 2009, 23:02
av Vivven
där har du svaret

det är lite ull bara som flyger ut, inge farligt men om du kör så här hårt länge så kommer både ljuddämparen och cylindern ge upp eller ja, kolven

Postat: 9 oktober 2009, 23:04
av eminemin
Vivven skrev:där har du svaret

det är lite ull bara som flyger ut, inge farligt men om du kör så här hårt länge så kommer både ljuddämparen och cylindern ge upp eller ja, kolven

Mjo, ska ha bättre kläder nästa gång, det var kylan som gjorde att jag fick så bråttom så då maxade jag

Postat: 9 oktober 2009, 23:52
av kallepalle
katalysatorn blir somsagt jättevarm. exakt hur varm den blir kan jag inte svara på men 1000grader tror jag inte e några problem, å då börjar ju röret glöda. inget som är farligt däremot att ligga i fullgas med 2:takt en längre sträcka är som döden

Postat: 9 oktober 2009, 23:55
av xps_martin
samma sak på syrrans TGB.
jag körde full gas i 4km. (kör utan V-bricka), när jag stannade så lös röret orange/rött på ett ställe (det var mörkt så man kunde se det).
man kan typ elda gräs på det bara efter att man har kört lite kort :S
Postat: 10 oktober 2009, 00:37
av Henry
Olja som brann upp i ljuddämparen som lagrats i ullen. Inget att oroa sig för. Ibland flyger även små bitar av det ljuddämpande höljet som sitter i krökarna på mopeder med. Men det är ovanligt.
Postat: 10 oktober 2009, 07:52
av meanzick
Rabxorzz skrev:Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Men seriöst, den ska ju inte börja glöda.
Jag ligger och maxar moppen över en mil ibland och det klarar den lätt.
Postat: 10 oktober 2009, 09:33
av -TeddaN-
meanzick skrev:Rabxorzz skrev:Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Men seriöst, den ska ju inte börja glöda.
Jag ligger och maxar moppen över en mil ibland och det klarar den lätt.
Kan väll vara olika från moped till moped:)
Postat: 10 oktober 2009, 10:05
av bensinskalle
RRX-Teddy skrev:meanzick skrev:Rabxorzz skrev:Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Men seriöst, den ska ju inte börja glöda.
Jag ligger och maxar moppen över en mil ibland och det klarar den lätt.
Kan väll vara olika från moped till moped:)
Jepp helt klart
Katten behöver minst 600 grader för att fungera så de är minimum temp på avgasröret

Postat: 10 oktober 2009, 16:39
av Henry
meanzick skrev:Rabxorzz skrev:Ligg inte o maxa moppen så långt, kommer snart skära då
Men seriöst, den ska ju inte börja glöda.
Jag ligger och maxar moppen över en mil ibland och det klarar den lätt.
Ska och ska, läs det jag skrev så förstår du varför den började glöda. Ligger det oförbränt material på X när X upphettas så är det ju klart att det antänder.