Guide över hur du själv säkerhetsbesiktigar din moped.
Postat: 5 oktober 2009, 14:02
låt oss ta alla safety issues i denna tråden och hur du förebygger skador, mm. på ett enkelt men effektivt sätt.
t.ex. hur man kollar sin moppe på frågan lager, däck kedja, mm med regelbundna mellanrum.
Offroad/SM/klassiska plåtmoppar:
Palla upp din moppe på en crossbock, pall eller nånting så den går fri från marken.
Gå fram till gaffel ryck på hjulet i sidled och känn efter lagerglapp, för att sedan känna på styrlagret, går lagren mjukt o fint? Gå ner på knä och ta tag i nedre gaffelbenen, ryck och känn efter om det finns glapp i styrlagrena. Glapp här kan leda till wobbel och orsaka i värsta fall en dödsolycka
Rulla på däcket, titta om du ser främmande föremål i däcket (glas, spik, eller sprickor efter sådant), känn på bromsen att den är OK och tar stumt o fint, kika på bromsklossarna hur dem ser ut.
Känn på gaffelbenen på övre benen med fingrarna (de undre på UPD gaffel) känns de torra och fina? Eller känner du att de är oljiga? I så fall har packboxen/packboxarna gått och måste bytas. Ger en 2:a på SPB på motorcyklar =ombesiktning så byt i tid innan gaffelbenen skadas.
ger en svampig och okontrollerad dämpning och en pogoeffekt som påverkar väghållningen negativt.
Har du inte de verktyg som krävs eller inte kan skaffa dessa/känner att de är lite för avancerat för dig, lämna bort detta jobb.
Ser allt bra ut och allt fungerar bra? bra. Om inte: Se till att justera/reparera det omgående, då fel här påverkar fordonets säkerhet mycket allvarligt.
Då går vi bakåt, titta på ramen hur den ser ut, ser allt ut som det skall?
Inga sprickor, dåliga svetsar, mm, och alt bara är rent o fint och i ordning.
Efterspänn skruvar och muttrar.
sedan går vi bakåt. Dra i vaggan i sidled och känn på vaggbussningarna, vaggan skall kännas stum i sidled.
Sedan kollar du bakhjul, broms o det precis som fram. Sedan kollar du kedja och drev. skall ha ett slack på 1-2 cm upp o ner, OK. Så långt är allt helt o fint. Om inte, läge att låta moppen stå och fixa detta, då även detta ka ge moppen mycket stor påverkan och för glapp eller för spänd kedja sliter drev och kedja onormalt.
Nu tar vi och kollar kommunikationsgrejerna på moppen, det vill säga tuta, ljus, mm.
-att bromsljuset fungerar både med främre och bakre broms.
-kontrollera att alla blinkers fungerar bra.
-kolla tutan att den fungerar.
-i förekommande fall dra igång motorn och kolla att halv o heljus samt bakljus fungerar som det skall.
-har du helljustuta, kolla att den fungerar som det skall.
nu kommer det dags att kolla om moppen spårar riktigt, detta är extra viktigt om du trimmat hårt eller kör hyper.
dra en 10m lång rak linje om möjligt, styr rakt på den med framhjulet, kontrollera att bakhjulet följer på linjen.
Har du inte möjlighet till detta, be en kompis ställa sig på knä och titta medans du rullar mopeden rakt mot din kompis.
Om inte, justera kedjesträckarna.
Gör detta med om du bytt kedja och drev eller justerat kedjan
Det kan vara mycket bra att då o då göra den här kollen så du vet med dig att din moppe är 100% i skick, då polisen gör denna kollen med och du troligen kommer lindrigare undan om allt är OK. OK, inte spårningsprovet men väl trafikkontrollen.
Kom ihåg att din offroad/SM/plåtmoppe inte är något annat än en liten motorcykel och att du vinner på att göra denna MC-kontroll lite då o då.
En koll på däckstrycket med jämna mellanrum skonar både däcken, sparar bensinpengar och ger korrekt väghållning i kritiska lägen.
Många små tips på hur du får en säkrare offroad/gatmoppe-moppe.
Scooter:
Som ovan, med följande undantag:
Ställ den på centralstödet, och be en kompis sätta sig på mopeden långt bak, kontrollera styrlagren (mycket vanligt med glappa lager på scooters!!) kontrollera hjullager och bromsen, kontrollera fälgen på sprickor och andra skador.
kontrollera att motor/variatorn att den sitter stumt i bussningarna i sidled.
för att sedan rycka i bakhjulet, om möjligt och du ser att kolla bromsklossarnas skick, gör detta.
givetvis att kolla bultar, skruv, mm lite då o då så allt sitter fast (gäller båda) , finns inget mer irriterande än att drälla skruv.
Nu allmänt:
Ett mycket bra tillbehör att ha med sig är ett litet första hjälpen avsedd för moppar o MC, du vet aldrig när den kommer till pass.
ha med en uppsättning basverktyg, en moppe är en maskin, och maskiner har en benägenhet att paja när man minst så önskar, och få ett retfullt stopp på grund av att något gått sönder långt hemifrån är mycket svordomsframkallande.
Använd skallens insida i trafiken, lita aldrig på bilisterna, och ha alltid i tanken att oavsett vem som har rätt så är det du som slår dig mest om det sker något. Din hälsa är viktigare än att du gjorde/har rätt i trafiken.
t.ex. hur man kollar sin moppe på frågan lager, däck kedja, mm med regelbundna mellanrum.
Offroad/SM/klassiska plåtmoppar:
Palla upp din moppe på en crossbock, pall eller nånting så den går fri från marken.
Gå fram till gaffel ryck på hjulet i sidled och känn efter lagerglapp, för att sedan känna på styrlagret, går lagren mjukt o fint? Gå ner på knä och ta tag i nedre gaffelbenen, ryck och känn efter om det finns glapp i styrlagrena. Glapp här kan leda till wobbel och orsaka i värsta fall en dödsolycka
Rulla på däcket, titta om du ser främmande föremål i däcket (glas, spik, eller sprickor efter sådant), känn på bromsen att den är OK och tar stumt o fint, kika på bromsklossarna hur dem ser ut.
Känn på gaffelbenen på övre benen med fingrarna (de undre på UPD gaffel) känns de torra och fina? Eller känner du att de är oljiga? I så fall har packboxen/packboxarna gått och måste bytas. Ger en 2:a på SPB på motorcyklar =ombesiktning så byt i tid innan gaffelbenen skadas.
ger en svampig och okontrollerad dämpning och en pogoeffekt som påverkar väghållningen negativt.
Har du inte de verktyg som krävs eller inte kan skaffa dessa/känner att de är lite för avancerat för dig, lämna bort detta jobb.
Ser allt bra ut och allt fungerar bra? bra. Om inte: Se till att justera/reparera det omgående, då fel här påverkar fordonets säkerhet mycket allvarligt.
Då går vi bakåt, titta på ramen hur den ser ut, ser allt ut som det skall?
Inga sprickor, dåliga svetsar, mm, och alt bara är rent o fint och i ordning.
Efterspänn skruvar och muttrar.
sedan går vi bakåt. Dra i vaggan i sidled och känn på vaggbussningarna, vaggan skall kännas stum i sidled.
Sedan kollar du bakhjul, broms o det precis som fram. Sedan kollar du kedja och drev. skall ha ett slack på 1-2 cm upp o ner, OK. Så långt är allt helt o fint. Om inte, läge att låta moppen stå och fixa detta, då även detta ka ge moppen mycket stor påverkan och för glapp eller för spänd kedja sliter drev och kedja onormalt.
Nu tar vi och kollar kommunikationsgrejerna på moppen, det vill säga tuta, ljus, mm.
-att bromsljuset fungerar både med främre och bakre broms.
-kontrollera att alla blinkers fungerar bra.
-kolla tutan att den fungerar.
-i förekommande fall dra igång motorn och kolla att halv o heljus samt bakljus fungerar som det skall.
-har du helljustuta, kolla att den fungerar som det skall.
nu kommer det dags att kolla om moppen spårar riktigt, detta är extra viktigt om du trimmat hårt eller kör hyper.
dra en 10m lång rak linje om möjligt, styr rakt på den med framhjulet, kontrollera att bakhjulet följer på linjen.
Har du inte möjlighet till detta, be en kompis ställa sig på knä och titta medans du rullar mopeden rakt mot din kompis.
Om inte, justera kedjesträckarna.
Gör detta med om du bytt kedja och drev eller justerat kedjan
Det kan vara mycket bra att då o då göra den här kollen så du vet med dig att din moppe är 100% i skick, då polisen gör denna kollen med och du troligen kommer lindrigare undan om allt är OK. OK, inte spårningsprovet men väl trafikkontrollen.
Kom ihåg att din offroad/SM/plåtmoppe inte är något annat än en liten motorcykel och att du vinner på att göra denna MC-kontroll lite då o då.
En koll på däckstrycket med jämna mellanrum skonar både däcken, sparar bensinpengar och ger korrekt väghållning i kritiska lägen.
Många små tips på hur du får en säkrare offroad/gatmoppe-moppe.
Scooter:
Som ovan, med följande undantag:
Ställ den på centralstödet, och be en kompis sätta sig på mopeden långt bak, kontrollera styrlagren (mycket vanligt med glappa lager på scooters!!) kontrollera hjullager och bromsen, kontrollera fälgen på sprickor och andra skador.
kontrollera att motor/variatorn att den sitter stumt i bussningarna i sidled.
för att sedan rycka i bakhjulet, om möjligt och du ser att kolla bromsklossarnas skick, gör detta.
givetvis att kolla bultar, skruv, mm lite då o då så allt sitter fast (gäller båda) , finns inget mer irriterande än att drälla skruv.
Nu allmänt:
Ett mycket bra tillbehör att ha med sig är ett litet första hjälpen avsedd för moppar o MC, du vet aldrig när den kommer till pass.
ha med en uppsättning basverktyg, en moppe är en maskin, och maskiner har en benägenhet att paja när man minst så önskar, och få ett retfullt stopp på grund av att något gått sönder långt hemifrån är mycket svordomsframkallande.
Använd skallens insida i trafiken, lita aldrig på bilisterna, och ha alltid i tanken att oavsett vem som har rätt så är det du som slår dig mest om det sker något. Din hälsa är viktigare än att du gjorde/har rätt i trafiken.