Sida 1 av 1

probelm med luftfilter

Postat: 1 oktober 2009, 06:55
av The sandwich
tjena, jag har en Rieju rrx som går ganska bra, den är otrimmad men jag har satt på ett sportluftfilter. när det blir blött så slutar den fungera, dvs den startar inte. visst är det för att sportluftfiltret blir blött? kan det vara ngt annat som krånglar tacksam för svar :)

Postat: 1 oktober 2009, 06:59
av eggi
du har helt rätt btw skrota filtret kör med burken mkt bättre då den är orginal drar bara mkt mer soppa

Postat: 1 oktober 2009, 07:07
av -TeddaN-
munstycke?

Postat: 1 oktober 2009, 07:10
av The sandwich
RRX-Teddy skrev:munstycke?
okej, aa ska göra det men nu är det så att jag inte hinner göra det idag för vi har orientering med klassen -.- och det kanske börjar regna, ska jag ta med en plastpåse kanske och sätta över medans jag springer?
jag har munstycke 86 :)

Postat: 1 oktober 2009, 07:12
av bluerider94
har du inte bytt munstycke så borde du göra det... men startar den när filtret är torrt så är det inte munstycket. Däremot tycker jag inte du ska använda sportluftfilter för det drar bara mer bensin och låter lite goare, gör ingen märkbar skillnad på en orginalmoppe

Postat: 1 oktober 2009, 07:14
av The sandwich
bluerider94 skrev:har du inte bytt munstycke så borde du göra det... men startar den när filtret är torrt så är det inte munstycket. Däremot tycker jag inte du ska använda sportluftfilter för det drar bara mer bensin och låter lite goare, gör ingen märkbar skillnad på en orginalmoppe
jag har bytt upp mig 1 lr 2 storlekar i munstycke när jag bytte till sportluft, aa jag ska byta tillbaka, men tkr du att jag ska tex sätta en påse över filtret så det slipper bli blött?

Postat: 1 oktober 2009, 07:16
av bluerider94
det är nog inge vidare att köra med påse över filtret när du kör.. sen brukar det inte räcka med 1-2 storlekar.. kolla stiftet hur det ser ut så ser du om du behöver bytta men ska du bytta tillbaka till luftburk så är det ju ingen idé att bytta munstycke..

Postat: 1 oktober 2009, 07:18
av The sandwich
bluerider94 skrev:det är nog inge vidare att köra med påse över filtret när du kör.. sen brukar det inte räcka med 1-2 storlekar.. kolla stiftet hur det ser ut så ser du om du behöver bytta men ska du bytta tillbaka till luftburk så är det ju ingen idé att bytta munstycke..
hahahaa nej jag menar inte när jag kör, men asså när den står stilla asså inte är på(medans jag srpinger) då kan jag väll sätta på en påse?

Postat: 1 oktober 2009, 07:19
av -TeddaN-
Ungefär gå upp 5strl:) för när de regnar så är det mer syre i luften och då får den för mkt luft om du bara bytat upp 1-2strl jag tror de kan vara därför dock inte säker. För om du chokar startar den va:)?

Postat: 1 oktober 2009, 07:37
av The sandwich
RRX-Teddy skrev:Ungefär gå upp 5strl:) för när de regnar så är det mer syre i luften och då får den för mkt luft om du bara bytat upp 1-2strl jag tror de kan vara därför dock inte säker. För om du chokar startar den va:)?
asså om det regnar får jag intee igång den alls :P

Postat: 1 oktober 2009, 09:56
av kallepalle
sluta gissa tack :)


vattnet täpper igen luftfiltret och då får den på tok för mycket bensin, därför dår dun inte igång den. om du ska ha kvar sportluftfiltret så byt upp till storlek 95 mindst.

Postat: 1 oktober 2009, 12:45
av MarcusAndersson
RRX-Teddy skrev:Ungefär gå upp 5strl:) för när de regnar så är det mer syre i luften och då får den för mkt luft om du bara bytat upp 1-2strl jag tror de kan vara därför dock inte säker. För om du chokar startar den va:)?
Hahah, skriv inte om du har 100% fel.

Som kallepalle skrev, köp ett filter som där är skydd runt eller kör på burken.

Postat: 1 oktober 2009, 12:46
av The sandwich
MarcusAndersson skrev:
RRX-Teddy skrev:Ungefär gå upp 5strl:) för när de regnar så är det mer syre i luften och då får den för mkt luft om du bara bytat upp 1-2strl jag tror de kan vara därför dock inte säker. För om du chokar startar den va:)?
Hahah, skriv inte om du har 100% fel.

Som kallepalle skrev, köp ett filter som där är skydd runt eller kör på burken.
jag har kvar burken, men slangen från burken till ekg(rätta mig) är borta
går det ändå?

Postat: 1 oktober 2009, 12:48
av 123loser
du borde lägga tillbaks burken, blir bara slöseri att köpa ett nytt sportluftfilter med skydd, sen måste man tanka oftare oxå, helt klart inte värt

EDIT: såg nyss att slangen var borta, jadå det funkar bra så länge du bara täpper till kröket och luftboxen :)

Postat: 1 oktober 2009, 13:16
av The sandwich
123loser skrev:du borde lägga tillbaks burken, blir bara slöseri att köpa ett nytt sportluftfilter med skydd, sen måste man tanka oftare oxå, helt klart inte värt

EDIT: såg nyss att slangen var borta, jadå det funkar bra så länge du bara täpper till kröket och luftboxen :)
okej så du menar att jag ska täppa till hela ekg skiten, asså det lilla röret som går från kröken också?
okej det lilla hålet där slangen satt också från luftboxen? :)

Postat: 1 oktober 2009, 13:55
av -TeddaN-
The sandwich skrev:
123loser skrev:du borde lägga tillbaks burken, blir bara slöseri att köpa ett nytt sportluftfilter med skydd, sen måste man tanka oftare oxå, helt klart inte värt

EDIT: såg nyss att slangen var borta, jadå det funkar bra så länge du bara täpper till kröket och luftboxen :)
okej så du menar att jag ska täppa till hela ekg skiten, asså det lilla röret som går från kröken också?
okej det lilla hålet där slangen satt också från luftboxen? :)
har du inte täppt igen katalysatorslangen:P låter inte det lite mycket:P?

Postat: 1 oktober 2009, 14:00
av 123loser
haha ja det måste du göra, annars förlorar du både axx o fart, och det kommer låta förjävligt :o

täpp till luftboxen oxå annars kan den dra tjuvluft

Postat: 1 oktober 2009, 14:44
av The sandwich
123loser skrev:haha ja det måste du göra, annars förlorar du både axx o fart, och det kommer låta förjävligt :o

täpp till luftboxen oxå annars kan den dra tjuvluft
okej så jag täpper igen alla hål där bara :D
vad händer om man bara kapar det lilla röret? för det ser ju förjävligt ut xd
haha jo det låter jävligt mycket xD
något tips på hur man täpper igen om man inte har tillgång till svets?

Postat: 1 oktober 2009, 14:45
av -TeddaN-
The sandwich skrev:
123loser skrev:haha ja det måste du göra, annars förlorar du både axx o fart, och det kommer låta förjävligt :o

täpp till luftboxen oxå annars kan den dra tjuvluft
okej så jag täpper igen alla hål där bara :D
vad händer om man bara kapar det lilla röret? för det ser ju förjävligt ut xd
haha jo det låter jävligt mycket xD
Haha ta och sätt en kork eller något där då:P de händer inget om du sågar bort bara att den låter ennu mer och du förstör röret:)

Postat: 1 oktober 2009, 14:46
av The sandwich
RRX-Teddy skrev:
The sandwich skrev:
123loser skrev:haha ja det måste du göra, annars förlorar du både axx o fart, och det kommer låta förjävligt :o

täpp till luftboxen oxå annars kan den dra tjuvluft
okej så jag täpper igen alla hål där bara :D
vad händer om man bara kapar det lilla röret? för det ser ju förjävligt ut xd
haha jo det låter jävligt mycket xD
Haha ta och sätt en kork eller något där då:P de händer inget om du sågar bort bara att den låter ennu mer och du förstör röret:)
men om man kapar så att det är ungefär 3 cm kvar på blindröret, kan man inte bara täppa igen då?

Postat: 1 oktober 2009, 14:48
av kallepalle
såga inte bort det, då förlorar orginalröret sitt värde. täpp igen med någon istället. tex en kork från en vinflaska kanske funkar?

Postat: 1 oktober 2009, 14:49
av The sandwich
kallepalle skrev:såga inte bort det, då förlorar orginalröret sitt värde. täpp igen med någon istället. tex en kork från en vinflaska kanske funkar?
okej tack för svaret, ska gå och leta upp nån liten kork nu xD