Ett par frågor om Derbi Senda 07

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Schpiderpig
Elmoped

Ett par frågor om Derbi Senda 07

Inlägg av Schpiderpig »

Tjena, jag har en Derbi Senda xtreme 07.
Jag har en del problem som jag önskar kunna få hjälp med. jag har tagit bort b*gläppen och fixat en egen reg.hållare men mitt gianelli rör sprutar ut olja på skylten, vad är felet på att den läcker olja ? Har hört att jag behöver racing olja ?

Mitt andra problem är att moppen varvar som sat*n på höga varv, min setup är följande
- Ostrypt cdi box
- Gianelli 2t enduro

Är det drevet som behövs bytas tro ? Isåfall, vilket drev ska jag ha ?
Vill gärna att den ska toppa runt 70 ungefär, just nu kan jag pressa upp den i 80 men är inget som jag vill göra då det inte är bra för motorn. Vill fortfarande behålla mitt axx, men endå få topp.

Tacksam för alla svar :)

Mvh
Richard
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av YamahaPojken »

vad har du för drevning nu då? :wink:
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

asså en effektrörs moppe med ostrypt cdi varvar som fan men har du inte så sätt på typ 14/53 drev fast du kommer nog inte ha rikigt lika bra axx
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

Det är bättre för motorn om du sätter en tyngre drevning, för om du sätter lättare drevning så den går 70 så börjar den varva ännu mer än förr och det är bara sämre för motorn :D så sätt tyngre drevning så du får högre topspeed och inte lika höga varv = bättre för motorn :D:D
Senast redigerad av MinikeV den 22 september 2009, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Schpiderpig
Elmoped

Inlägg av Schpiderpig »

Tja har original drev på just nu.. :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

det är alltså 12/65.. bytta till 13/53 då:)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Schpiderpig
Elmoped

Inlägg av Schpiderpig »

Hmm det som är frågan. vill inte förlora allt axx men endå ha topp :D
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Att det sprutar ut lite olja ur ljuddämparen är ingen fara. Beror på att du varvar ur den om jag inte minns fel.

Är så på dem flesta trimmade mopederna.

En bra drevning som du i princip kan ha till alla rör är 13-53. Du kommer förlora lite axx men inte mycket alls. Bättre det än att motorn varvar överdrivet mycket. Dock kommer den inte gå 70km/h med den drevningen. Kommer till och med gå snabbare än vad den gör nu.

Till nästa gång du har en fråga angående drev så ta den i Drevnings Tråden. :wink:
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Tomaz skrev:Att det sprutar ut lite olja ur ljuddämparen är ingen fara. Beror på att du varvar ur den om jag inte minns fel.
Tvärtom!!!!

Mopeden går för fett och det som kommer ur avgasröret är oförbrända avgaser som innehåller för mycket olja. För stort munstycke eller för mycket olja i bensinen.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Lorrden
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Lorrden »

sha, jag har också problem med att min moped förbränner för lite olja, är lite nyfiken på hur jag fixar detta ?
Derbi Senda R -02
~ Lorrden
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Henry skrev:
Tomaz skrev:Att det sprutar ut lite olja ur ljuddämparen är ingen fara. Beror på att du varvar ur den om jag inte minns fel.
Tvärtom!!!!

Mopeden går för fett och det som kommer ur avgasröret är oförbrända avgaser som innehåller för mycket olja. För stort munstycke eller för mycket olja i bensinen.
Sry.
Då minns jag fel alltså. :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Lorrden skrev:sha, jag har också problem med att min moped förbränner för lite olja, är lite nyfiken på hur jag fixar detta ?
Derbi Senda R -02
kolla färgen på tändstiftet efter att du kört motorn varm. Är de gyllenbrunt har du helt okej bränsleblandning och då är de nog enklast att sota ur avgasröret för att minimera oljeständ ( om du har originalrör eller ett gammal trimmrör ). Är t-stiftet svart får motorn för mycke bensin/ olja och då får man byta ner imunstycke, blanda i mindre olja om de visar sig att man blandati för mycke i soppan, eller om man har separata oljeblandaren kvar, ställa av pumpen lite... MEN har man inte rört pumpen tidigare ska man låta den vara, då är den okej, den börjar inte pumpa extra av sig själv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

svar till trådskaparen: om du ska dreva ner den ännu mera så den bara gör 70 så tappar du ditt acc. köp antingen ett 53 tandat bakdrev eller ett 15 tandat framdrev så gör den ca 90km/h och accar betydligt bättre än den gör nu.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

jag varnar för 13/53 drevning till giannelli... kan jag lova den blir slö som satan! jag kör själv med ungefär samma settup som du och jag har orginal drevning och de är den bästa drevningen jag kört med. men jag kör ju oftast i skogen med min moppe så... men 14/70 då skulle jag tro att de blir bra drevning.
min polare har en drd racing den gör 110 med giannelli och 14 fram och org bak den går fint :D
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

beckvall skrev:jag varnar för 13/53 drevning till giannelli... kan jag lova den blir slö som satan! jag kör själv med ungefär samma settup som du och jag har orginal drevning och de är den bästa drevningen jag kört med. men jag kör ju oftast i skogen med min moppe så... men 14/70 då skulle jag tro att de blir bra drevning.
min polare har en drd racing den gör 110 med giannelli och 14 fram och org bak den går fint :D
ah.... 110 kan ju vissa fuckon tro på men... Snälla..
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Estilete_Stuntarn skrev:
beckvall skrev:jag varnar för 13/53 drevning till giannelli... kan jag lova den blir slö som satan! jag kör själv med ungefär samma settup som du och jag har orginal drevning och de är den bästa drevningen jag kört med. men jag kör ju oftast i skogen med min moppe så... men 14/70 då skulle jag tro att de blir bra drevning.
ah.... 110 kan ju vissa fuckon tro på men... Snälla..
105-110km/h är det möjligt att den visar på mätaren.

95 ärliga km/h skulle jag tro den gör. Gianelli är ett sjukt bra rör så jag tror inte det är några problem att komma upp i över 90km/h med det iallafall.
Låst