Sida 1 av 1

Hjälp att trimma min Rieju rrx 06

Postat: 21 september 2009, 21:05
av konve
Jag har en Rieju rrx 06 som för tillfället är orginal.
Har funderat på att trimma den men mitt problem är att farsan är helt emot det och jag får därför inte. Jag vet att man väldigt enkelt kan ta bort strypningen i kröken men grejen är att då låter den så j*vla mycket. Så jag tänkte fråga om det finns lite andra saker jag kan testa?
Skulle jag kunna typ ta bort det "inre" röret i strypningen men att det ändå finns en del kvar. Hur fort skulle den gå då?
Kan man köpa en ny strypning till avgasröret som man sedan kan sätta dit om man ångrar sig?
Är ganska okunnig inom ämnet så jag är tacksam för svar :)

Postat: 21 september 2009, 21:10
av bluerider94
skaffa snabbgas och trimdekaler så går den i 90 minst utan att farsan märker :twisted:

Skämt åsido.

du kan ju borra i pluggen bytta munstycke till några storlekar större eftersom det är snålt bestyckade orginal och kaanske försöka få in dämparull

Postat: 22 september 2009, 09:42
av kallepalle
kapa bort den mindre delen av pluggen. då går den ca 65-70 på mätaren. byt upp några storlekar i munstycke. och ja det finns ny plugg att köpa om man vill det

Postat: 22 september 2009, 09:53
av klurrs_derbi_drd_racing
lite off topic då men

om dom snålar med munstycket o sätter dit ett för litet borde den juh värmenypa :shock:

nån som kan förklara det :oops:

Postat: 22 september 2009, 09:58
av kallepalle
klurrs_Derbi_drd_racing skrev:lite off topic då men

om dom snålar med munstycket o sätter dit ett för litet borde den juh värmenypa :shock:

nån som kan förklara det :oops:
ja, det är sant. för att om mopeden får för lite bensin i förhållande till luft så får cylindern/kolven för dålig intern kylning och då expanderar kolven och fastnar i cylinderloppet.

Re: Hjälp att trimma min Rieju rrx 06

Postat: 22 september 2009, 12:59
av Honkan
konve skrev:Jag har en Rieju rrx 06 som för tillfället är orginal.
Har funderat på att trimma den men mitt problem är att farsan är helt emot det och jag får därför inte. Jag vet att man väldigt enkelt kan ta bort strypningen i kröken men grejen är att då låter den så j*vla mycket. Så jag tänkte fråga om det finns lite andra saker jag kan testa?
Skulle jag kunna typ ta bort det "inre" röret i strypningen men att det ändå finns en del kvar. Hur fort skulle den gå då?
Kan man köpa en ny strypning till avgasröret som man sedan kan sätta dit om man ångrar sig?
Är ganska okunnig inom ämnet så jag är tacksam för svar :)
Om din farsa säger nej vet jag inte om det är så bra att du trimmar.
Det är kanske inte säkert du åker dit, men vi säger
om så kommer din pappa se till att du får pain in the ass (alltså jävligt jobbigt)

Men det du kan göra är att ta bort strypningen i kröken som du själv säger, sen om du åker dit säger du bara att du inte visste att strypningen var borttagen där ;)

Postat: 22 september 2009, 14:30
av Riejumrx
förstör inte orginal pluggen!

ta bort pluggen i körken och gör en liten egen, som är större än orginalpluggen men mindre än ursprungsutblåset :)

de gjorde en polare till mig, det fungerar kanon!
bara mäta var de tre hålen ska sitta så de blir jämt ^^

Postat: 22 september 2009, 18:17
av konve
förstör inte orginal pluggen!

ta bort pluggen i körken och gör en liten egen, som är större än orginalpluggen men mindre än ursprungsutblåset Smile

de gjorde en polare till mig, det fungerar kanon!
bara mäta var de tre hålen ska sitta så de blir jämt ^^


Om jag gör så här(alltså något mitt emellan) är det verkligen ett måste att fixa större munstycke?

Postat: 22 september 2009, 18:20
av eminemin
konve skrev:förstör inte orginal pluggen!

ta bort pluggen i körken och gör en liten egen, som är större än orginalpluggen men mindre än ursprungsutblåset Smile

de gjorde en polare till mig, det fungerar kanon!
bara mäta var de tre hålen ska sitta så de blir jämt ^^


Om jag gör så här(alltså något mitt emellan) är det verkligen ett måste att fixa större munstycke?
Ja, om du vill att moppen ska hålla :)

Postat: 22 september 2009, 18:32
av TK_DRAC
plugga ur kröken, bytt upp munstycke å byt till 13 drev fram.. så gör den 70-80 ungefär.. låter precis som orginal.. gjorde min iaf..

Postat: 22 september 2009, 18:39
av bensinskalle
kallepalle skrev:
klurrs_Derbi_drd_racing skrev:lite off topic då men

om dom snålar med munstycket o sätter dit ett för litet borde den juh värmenypa :shock:

nån som kan förklara det :oops:
ja, det är sant. för att om mopeden får för lite bensin i förhållande till luft så får cylindern/kolven för dålig intern kylning och då expanderar kolven och fastnar i cylinderloppet.
Jepp men de ligger på den "nedre gränsen" av vad motorn tål. Original så är de dessutom så ruskigt taskigt flöde genom motorn så man kan bestycka snålt utan att motorn tar skada.

Postat: 22 september 2009, 19:21
av kallepalle
ja, men om han nu ska trimma (vilket han pratar om) så är rätt bestyckning a och o :)

Postat: 22 september 2009, 20:26
av Riejumrx
konve skrev:förstör inte orginal pluggen!

ta bort pluggen i körken och gör en liten egen, som är större än orginalpluggen men mindre än ursprungsutblåset Smile

de gjorde en polare till mig, det fungerar kanon!
bara mäta var de tre hålen ska sitta så de blir jämt ^^


Om jag gör så här(alltså något mitt emellan) är det verkligen ett måste att fixa större munstycke?
jaa, men då behöver du bara byta upp 5-10 strl beroende på hålets strl :wink:

Postat: 22 september 2009, 20:40
av Speedfighter nr 1
Varför trimma i smygg, skitt samma om de märker det.
Kommer snuten är det bara bra om den går snabbare ;)

Postat: 24 september 2009, 17:52
av konve
Vart kan jag köpa en plugg då? Har sökt på internet men inte hittat något.

Postat: 24 september 2009, 17:54
av Robiin937
konve skrev:Vart kan jag köpa en plugg då? Har sökt på internet men inte hittat något.
cykelkraft.se