Sida 1 av 1
Trimmning av fiddy
Postat: 18 september 2009, 15:47
av albinalsen3
Hej. Jag har en 125cc orion skitfiddy, och jag tycker att den går för slött (ca. 80 km/h) Jag har listat några saker som jag hade tänkt att trimma den med och det är följande:
*Cylinderkitt 160cc
http://www.24moto.se/fiddydelar/Jialing ... 24200559//
*Trim cdi
*Framdrev 14-15 taggar
*Effektrör
http://www.24moto.se/fiddydelar/Effektl ... 114443////
*Ny förgasare
*Luftfilter
http://www.24moto.se/fiddydelar/UNI_luf ... 22205250//
Jag har två frågor: Hur kommer den att gå? Och vad ska jag ha för förgasare? Jag är nämligen inte alls kunnig på sånt här, så all hjälp som finns behövs.
Tack på förhand! (Och ja, jag har fått inspiration av en guide här på tsr

)
Postat: 18 september 2009, 18:04
av Muffä
Ett effektrör kommer inte ge någonting tror jag ^^ o en "trim" cdi? Wtf? xD
Postat: 18 september 2009, 18:06
av klurrs_derbi_drd_racing
Estilete_Stuntarn skrev:Ett effektrör kommer inte ge någonting tror jag ^^ o en "trim" cdi? Wtf? xD
tror han menar en ostrypt

Postat: 18 september 2009, 18:16
av bensinskalle
Du kan känna av lite mer vrid på mellanvarven, förmodligen en aning slöare på toppvarven.
max 28mm förgasare
Du kommer förkorta livslängden på en motor som redan har brist på de

Postat: 19 september 2009, 22:06
av Alsen
Snabbgas och litta olja på hjullagerna så kommer den minst göra 120km/h

Hehe

Postat: 19 september 2009, 23:30
av albinalsen3
Alsen skrev:Snabbgas och litta olja på hjullagerna så kommer den minst göra 120km/h

Hehe

Nämen tackar, jag hade misstankar om att olja skulle göra susen.

Postat: 19 september 2009, 23:43
av Alsen
albinalsen3 skrev:Alsen skrev:Snabbgas och litta olja på hjullagerna så kommer den minst göra 120km/h

Hehe

Nämen tackar, jag hade misstankar om att olja skulle göra susen.

Kineserna har nog inte hört talas om olja... Eller det har dem nog förresten, annars hade de ju inte kunnat tillverka alla sina grejer (som t.ex. mopeder) av plast

Postat: 20 september 2009, 01:06
av Mura
Alsen skrev:albinalsen3 skrev:Alsen skrev:Snabbgas och litta olja på hjullagerna så kommer den minst göra 120km/h

Hehe

Nämen tackar, jag hade misstankar om att olja skulle göra susen.

Kineserna har nog inte hört talas om olja... Eller det har dem nog förresten, annars hade de ju inte kunnat tillverka alla sina grejer (som t.ex. mopeder) av plast

eller fritera ?

Postat: 20 september 2009, 09:17
av Alsen
Mura skrev:Alsen skrev:albinalsen3 skrev:
Nämen tackar, jag hade misstankar om att olja skulle göra susen.

Kineserna har nog inte hört talas om olja... Eller det har dem nog förresten, annars hade de ju inte kunnat tillverka alla sina grejer (som t.ex. mopeder) av plast

eller fritera ?

Haha

Postat: 20 september 2009, 16:59
av kallepalle
en trimkam är ju att rekomendera. men du är medveten om att motorn livslängd försämras massor och man kan ju inte påstå att det är någon jättekvalitet direkt på dom
Postat: 29 september 2009, 17:09
av Matte_smt
varför sälje rdu inte din istället och köper en 250cc, då blir du inte lika mkt besviken för dom går rätt skapligt. uppmot 115-120 beror på hur du drevar
Postat: 29 september 2009, 17:12
av Tomaz
klurrs_Derbi_drd_racing skrev:Estilete_Stuntarn skrev:Ett effektrör kommer inte ge någonting tror jag ^^ o en "trim" cdi? Wtf? xD
tror han menar en ostrypt

Ostrypt? Inte direkt så att fiddy/crossar har strypta CDI boxar.
Onödigt att trimma en sån, går skit bra orginal och det kommer inte vara billigt och åka på den om du trimmar, säkert flera saker som kommer gå sönder efter varje körning...
Postat: 29 september 2009, 17:30
av kallepalle
Tomaz skrev:klurrs_Derbi_drd_racing skrev:Estilete_Stuntarn skrev:Ett effektrör kommer inte ge någonting tror jag ^^ o en "trim" cdi? Wtf? xD
tror han menar en ostrypt

Ostrypt? Inte direkt så att fiddy/crossar har strypta CDI boxar.
Onödigt att trimma en sån, går skit bra orginal och det kommer inte vara billigt och åka på den om du trimmar, säkert flera saker som kommer gå sönder efter varje körning...
ja dom är strypt i tändningen för att inte kunna övervarva dom.
Postat: 21 december 2009, 15:22
av nippertippan
Trim-CDI:n ändrar tändkurvan för att den skall tända säkrare på högre varv, plus att en 160 cc-kittad maskin har en helt annan tändkurva än 125 cc:n.
WM26:an brukar rekommenderas till dessa maskiner annars.
Rätt byggt avgas till dessa ger mer effekt, och med modererat kan det ge bra med effekt.
Postat: 21 december 2009, 17:35
av beckvall
jag lägger upp det såhär..... deär en ingen ostrypt! de är en som ändrar på effektkurvan så den blir hög.... har själv haft den cdin. sen köp inte dedära effekt röret utan köp ett värre typ yousimura eller fmf.
sen porta toppen annars så är de ej lönt att köpa "trim" rör. men köp ett rotorkitt i stäler för "trim" cdin. jag säger skaffa en 28 keinith förgasare med ett kort insug om du ska ha dendära trim cdin.
du BDW så passar inte dedära cylinderkittet på orion motorerna...