Kapa du tändkabeln och förde bara in den i tändhatten?Dentar skrev:okej, ska testa byta tändstiftet då. kapade tändkabel 3 cm å satte fast tändhatten igen men blev ingen skillnad på det, får bli att hoppas på nytt tändstift ska rädda mig då. men endå kommer det ibland gnista och ibland inte, gnistan är väldigt svag. ska åtminstonde alltid komma gnista även fast det är en 6a?
Aa braDentar skrev:ja. iaf på min tändhatt så sitter det skruvliknande i den så jag äna skruvar fast den in i tändkabeln
Svara på frågan.Dentar skrev:haha den går inte! några år sen gick jag på d första å enda gången!, det är på det sättet jag fått fram att jag har ingen gnista och ibland lite
Hur ser stiftet ut? Färg alltsåDentar skrev:Update : har nu gått igenom alla kablar, bytt ut en hel del trots att dom inte ser dåliga ut, kollat kablarna på tändplattan dom sitter bra och fint
det med gnistan på tändstiftet, den tänder fitn när jag kollar den mot cylindern
hela tiden utan problem men när jag stoppat i den igen så tänder den till första kicken sen slutar den tända, då får jag ta ut stiftet kicka några gågner så börjar det komma gnistor igen(när stiftet är uttaget) ngn som har några ideér? helt nytt stift
Om jag förstår rätt, du kan starta den sedan efter ett tag så dör den? och efter ett tag igen så kan du starta den?Dentar skrev:mitt nya stift är fortfarande helt vitt typ, då den inte kommit igång sen bytet, den sluta inte fungera vid byte utan la av helt att starta innan jag bytte stift
Tror inte felet ligger i tändningen. Felet låter mer som i din förgasare, hade samma problem med en polares moppe, den startade körde ett tag och sedan dog, etc, och ljust tändstift, tyde på att den har fått för snålt, vilket leder till att den inte kan tända. Detta beror på felbestyckning, men i hans fall var det att det hade satt sig skit i bränsle kanalen i förgasarenDentar skrev:ett tag var det så, nu startar den inte alls, den tänder inte helt enkelt, tar jag av tändstiftet och håller den mot cylindern å kickar så får jag kicka typ 3-4 gånger så kommer gnistan(itne innan det) skruvar jag då tbx den så tänder moppen till precis som alltid dom ska göra när dom startar, sen slutar den tända, går inte igång iaf. sen slutar den tända helt, kan jag ha så dålig tändning att den inte orkar tända under comp?
Har du testat som jag har frågat , Ta ur tändstiftet, sätt fast den i hatten, håll dom mot motorn eller röret för att jorda, och håll handen mot tändstiftet och kicka, Får du en stöt i dig?Dentar skrev:ett tag var det så, nu startar den inte alls, den tänder inte helt enkelt, tar jag av tändstiftet och håller den mot cylindern å kickar så får jag kicka typ 3-4 gånger så kommer gnistan(itne innan det) skruvar jag då tbx den så tänder moppen till precis som alltid dom ska göra när dom startar, sen slutar den tända, går inte igång iaf. sen slutar den tända helt, kan jag ha så dålig tändning att den inte orkar tända under comp?