Sida 1 av 1

Koppling!

Postat: 13 september 2009, 15:29
av Simonks
tjena,

har ett problem, när slidern(moppen) blir varm, så är det som att kopplingen ligger på? har hårdare kopplings fjädrar och så men det hjälper inte...

det är som att när kopplingen blir för varm så sväller den?

Tips skulle uppskattas :wink:

Postat: 13 september 2009, 16:16
av runners
Rullar den i väg då på tomgång eller vad är problemet? Om koppligen ligger på så bör den göra det. Om den slirar när man gasar när moppen är varm kan det bero på att kopplingen är sliten eller för lätta kopplingsfjädrar.. :wink:

Postat: 13 september 2009, 17:02
av Simonks
man kan säga att den vill åka iväg på tomgången men att den inte orkar

Sen när jag gasar, då ska den varva upp sen "sticka iväg"/ att kopplingen "går ut" men det vill den inte göra

när den är kall varvar den upp lite grann
men när jag monterar isär kopplingen och sätter tillbaka den igen fungerar den perfekt till jag har kört i 20 meter, stannar och ska åka iväg igen, det är som att den blöddrar för att den inte orkar gå iväg=att kopplingen ligger för nära kopplingsklockan?

hoppas du förstod :wink:

tack för svaret btw

Postat: 13 september 2009, 17:21
av runners
Jag har aldrig varit ute för det problemet. Men av vad du säger är att metallmaterial sväller vid värme och troligtvis kärvar lederna på din koppling då. Det låter lite som om du kanske har kylningsproblem och att då kopplingen blir alldeles för varm.

Vad är det för motor du har?

Postat: 13 september 2009, 17:41
av Simonks
precis har också kommit till den slutsatsen att kopplingen blir för varm, men vad ska jag göra åt det? Köpa ny koppling, ny variator kåpa med "kylnings hål" ? eller köpa 70cc och hoppas på att den orkar dra ändå?

jag vet inte :(

Postat: 13 september 2009, 17:58
av runners
Många motorer har problem med att kyningen inte är tillräcklig och problemen visar sig i de flesta fall när motorn är trimmad. Det finns bättre kopplingsklockor med avsevärt bättre ventilationshål att köpa och fläkt vid variatorn som ger bättre ventilation.

Jag har själva problemet med kylningen på min moppe med det beror på en kombination av sliten koppling och samt dålig kylning. Den accar grymt när den är kall, men sedan varvar den mera än accar när den blir varm. Jag har köpt en ny koppling som ska på.

Men min enda teori är att din koppling blir helt övervarm, men inte konstigt om den ligger på hela tiden. Plocka av kopplingen ännu en gång och undersök om lederna kärvat i ett läge och inte går tillbaka igen som de ska. Gör detta innan du i första hand köper dyra prylar. Det är den enda orsaken till problemet av vad jag kan se. :wink:

Postat: 14 september 2009, 15:02
av Simonks
det ända "trim" jag har är: ingen v ring/bricka, inget blindrör, ny Polini/malossi kopplingsklocka som ska ge bättre kylning...

man kanske ska chansa på ny Kylfläkt i variatorn..

PM mej när du satt på kopplingen :D

Postat: 14 september 2009, 15:39
av runners
Jag hade av kopplingen från moppen och när jag skulle dela kopplingen från remskivan fick jag problem. Jag har inte något skruvstäd som är stort nog längre. Det stora jag har måste skruvas fast i en bänk och jag har inte verkstad numera.

Jag ringde till en verkstad som reprarerar mc, mopeder och de skulle ha 700 :evil: För vad? För halvtimmes arbete när man har rätt utrustning?

Men åter till din koppling, det verkar ganska skumt problem som jag aldrig direkt varit med om tidigare. Om den ligger på för mycket borde moppe dra så in ut av hel.... Annars slirar den men accar inte.

Har du haft av den i gen ngt mste sitta fel eller har lederna hakat sig i kopplingen. Ta av kopplingen och kolla mycket noga och eventullet olja lederna försiktigt. men se bara upp så du inte får olja på beläggen. :)

Postat: 14 september 2009, 15:46
av Simonks
700!? :o

jag har kollat allting flera gånger:/ jag har en 15% fjäder i nu, men har en 50% liggandes.. ska jag testa? :?

Postat: 14 september 2009, 15:49
av KoNG
Finns en guide om detta! ;)

Postat: 14 september 2009, 15:49
av runners
Det skadar inte att testa. :wink:

Byta också kopplingsfjädrar upp och ner i styrka. :)

Postat: 14 september 2009, 15:51
av Simonks
Vart finns guiden?:)