Sida 1 av 1
Moppen drar 1.25L/MIL, ORIGINAL :?
Postat: 8 september 2009, 18:37
av ekmanj
Tja. Jag tyckte att min moppe drog ganska mycket(fick tanka ofta), så jag räknade ut hur mycket den drog. Resultatet blev över 1L/milen. Moppen e helt original, förutom ostrypt cdi. Är det någon som vet varför eller kan säga vad man kan kolla om det läcker eller nått ? Ge förslag Kan säga att bensin tog slut efter 6 mil och tanken rymmer 7.5 liter .
Har nu mätt upp exakt hur mkt den drar. Den drar 1.25L / mil.
Har kollat hur tändstiftet ser ut. Ser bra ut. VAD KAN VARA FEL? Det är inget som droppar, så inget som läcker så ialf.
fick ett tips om chockevajern hade hängt sig, så jag har nu Testat att sätta på chocken en gång, gasade lite på tomgången och då dog den. så jag kör inte med chocken i hela tiden (?) heelp
Har nu kollat vad jag har för munstycke, satt 78 i. Någon som vet vad roxon har original?
Need help.
/MVH
Ekman
Postat: 8 september 2009, 18:55
av DEA!!
Ett tips, ligg inte på full gas om du inte vil slösa bensin...
Det enda det kan vara om du säger att den inte läcker

Postat: 8 september 2009, 18:57
av ekmanj
men jag kör lungt. sen när det läcker menar jag att inget synligt att det står och droppar. tror inte att den drar så mycket original. måste vara nåt fel.
Postat: 8 september 2009, 19:00
av DEA!!
OM du nu kör lugnt som du säger, så kan det vara nån packning som inte är som den ska, och då läcker

Mitt eget problem var att den svarta "koppen " under förgasaren var full med bensin hela tiden och att det dåläckte överflöde i " onödan" så skruvade bort den och tömde den och sedan läcker det inte mer

Postat: 8 september 2009, 19:44
av TK_DRAC
fy fan min midrace aerox dricker inte mer än 0,5 liter milen...xD
Postat: 8 september 2009, 19:45
av ekmanj
TK_DRAC skrev:fy fan min midrace aerox dricker inte mer än 0,5 liter milen...xD
tänk dig mig som åker runt om på en original moppe ^^
Aja blir väl till att lämna in den imorgon.
Postat: 8 september 2009, 19:56
av bensinskalle
Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Shit, en original Derbi har ja för mej drar runt 0,3....
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
Postat: 8 september 2009, 19:58
av ekmanj
bensinskalle skrev:Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Shit, en original Derbi har ja för mej drar runt 0,3....
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
Postat: 8 september 2009, 20:08
av bensinskalle
ekmanj skrev:bensinskalle skrev:Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Shit, en original Derbi har ja för mej drar runt 0,3....
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
Den blir inte blöt eller nåt medan du kör eller så?
asså de är ju riktigt konstigt, för bensinen ska ju inte bara försvinna ^^
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
Postat: 8 september 2009, 20:13
av ekmanj
bensinskalle skrev:ekmanj skrev:bensinskalle skrev:Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Shit, en original Derbi har ja för mej drar runt 0,3....
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
Den blir inte blöt eller nåt medan du kör eller så?
asså de är ju riktigt konstigt, för bensinen ska ju inte bara försvinna ^^
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
det är blött fästet mellan röret och cylindern, alltså i början av hela röret. kan det vara packningen som är dålig eller att den är dålig åtskruvad? i sommras märkte jag att den satt skitlöst, så jag skruvade åt. men den fortsatte dra lika mycket.
Postat: 8 september 2009, 20:18
av bensinskalle
ekmanj skrev:bensinskalle skrev:ekmanj skrev:
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
Den blir inte blöt eller nåt medan du kör eller så?
asså de är ju riktigt konstigt, för bensinen ska ju inte bara försvinna ^^
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
det är blött fästet mellan röret och cylindern, alltså i början av hela röret. kan det vara packningen som är dålig eller att den är dålig åtskruvad? i sommras märkte jag att den satt skitlöst, så jag skruvade åt. men den fortsatte dra lika mycket.
na de har ingen betydelse, de ä bara oförbrännd olja som kan läcka ut lite där om de inte är tätt men de ä ingen fara, de ska verkligen inte ha nått med bensinförbrukningen att göra på en sånhär nivå... ><
Men är du verkligen säker på att du räknat rätt?
Åkt till macken, tankat fullt, åkt nåra mil blandad körning, åkt o tankat igen o se hur mycke den druckit?......
Postat: 8 september 2009, 20:21
av ekmanj
bensinskalle skrev:ekmanj skrev:bensinskalle skrev:
Den blir inte blöt eller nåt medan du kör eller så?
asså de är ju riktigt konstigt, för bensinen ska ju inte bara försvinna ^^
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
det är blött fästet mellan röret och cylindern, alltså i början av hela röret. kan det vara packningen som är dålig eller att den är dålig åtskruvad? i sommras märkte jag att den satt skitlöst, så jag skruvade åt. men den fortsatte dra lika mycket.
na de har ingen betydelse, de ä bara oförbrännd olja som kan läcka ut lite där om de inte är tätt men de ä ingen fara, de ska verkligen inte ha nått med bensinförbrukningen att göra på en sånhär nivå... ><
Men är du verkligen säker på att du räknat rätt?
Åkt till macken, tankat fullt, åkt nåra mil blandad körning, åkt o tankat igen o se hur mycke den druckit?......
ja. det är ett mysterium.men jag får väl gå ut till moppen och kolla igenom alla slangar. men har ju haft moppen sen innan sommarn och har inte märkt något på att det läcker ..
Postat: 8 september 2009, 20:32
av stunt_pojken^^
drar den inte mer bensin om den drar tjuvluft??
(kan juh va jättelitet ställe den dra tjuvluft )
så den inte dör alltså
eller har jag fel annars vet jag inte vad det kan va
Postat: 8 september 2009, 20:41
av chifen
Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
Om du varit ute och gasat mycket och sedan parkerat moppen, du kan inte se att det har blivit några droppar någon stans under den då? Stänger du av bensinkranen efter körning? Trotteln kan hänga upp sig och fyller då över med bensin som kan ta vägen till luftburksröret och luftboxen om du har otur (Du har inte sportluftfilter va?)
Postat: 8 september 2009, 20:45
av wuedde
stunt_pojken^^ skrev:drar den inte mer bensin om den drar tjuvluft??
(kan juh va jättelitet ställe den dra tjuvluft )
så den inte dör alltså
eller har jag fel annars vet jag inte vad det kan va
Jo det gör den, när min moppe trog tjuvluft vid choken så drog den osså uppemot 0.8liter milen. sen när jag tog bort choken och täpte igen hålet så drar den normalt kring en halv liter milen:D
Postat: 8 september 2009, 20:49
av TobbaN
Det jag skulle misstänka först, hade vart läckage.
Är det blött på marken/motorn eller så varje gång den stått en stund?
Om du står bredvid den och så, kan du känna att det luktar bensin då?
Kolla så att alla slangar sitter fast ordentligt.
Kan hända att det börjar läcka ibland om man drar och grejar för mycket.
Har hänt för mig.
Postat: 8 september 2009, 20:50
av MinikeV
Ditt luftfilter är kanske igentäpt

då ökar bränsleförbrukningen men kanske inte sådär mycket

Postat: 8 september 2009, 20:52
av steekarn
testa att sota ur avgasröret gjorde det på min och den drog lite mindre. men då var mitt avgasrör fullt med sot
Postat: 8 september 2009, 21:38
av Hampzzor
hur sotar man ur röret, hade tänkt göra d på min men har ingen aning om hur? xD
Postat: 8 september 2009, 21:42
av TobbaN
Hampzzor skrev:hur sotar man ur röret, hade tänkt göra d på min men har ingen aning om hur? xD
Fyll kröken lite med bensin, och skaka runt det så det fastnar överallt.
Sen tänder du eld på´t.
Men kom ihåg att vara försiktig!
Postat: 8 september 2009, 22:05
av KoNG
Undrar verkligen hur du har räknat?

Så mkt kan inte original moped dra, det är helt omöjligt, något är helt fel eller så är det dina beräkningar, räknar du med faktorerna som temperatur, vind, Gas-läge, etc så lär du få olika resultat hela tiden.
Postat: 8 september 2009, 22:17
av steekarn
Hampzzor skrev:hur sotar man ur röret, hade tänkt göra d på min men har ingen aning om hur? xD
http://www.twostrokerider.se/artiklar/119
Postat: 8 september 2009, 22:48
av alexanderkarlsson
KoNG skrev:Undrar verkligen hur du har räknat?

Så mkt kan inte original moped dra, det är helt omöjligt, något är helt fel eller så är det dina beräkningar, räknar du med faktorerna som temperatur, vind, Gas-läge, etc så lär du få olika resultat hela tiden.
åker han 12 mil o drar 10 liter är d juh 1,2 L/mil. lite beror juh på vind osv men inte så mkt som hans drar.
Postat: 9 september 2009, 10:42
av kallepalle
alltså om den inte droppar på marken under den så gissar jag att det droppar på avgasröret eller motorn el dyl. så att bensinen förångas. för drar dsen så mycket så måste den läka. finns inga andra alternativ.
Postat: 9 september 2009, 14:05
av ekmanj
chifen skrev:Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
Om du varit ute och gasat mycket och sedan parkerat moppen, du kan inte se att det har blivit några droppar någon stans under den då? Stänger du av bensinkranen efter körning? Trotteln kan hänga upp sig och fyller då över med bensin som kan ta vägen till luftburksröret och luftboxen om du har otur (Du har inte sportluftfilter va?)
accet suger, alla drar mig. sen är den ganska klen i uppförsbackar. men toppfarten är okej, drar alla andra original moppar. nej, stänger inte av bensinkranen. inga droppar som syns. inget sportluftfilter
Postat: 9 september 2009, 18:53
av chifen
ekmanj skrev:chifen skrev:Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
Om du varit ute och gasat mycket och sedan parkerat moppen, du kan inte se att det har blivit några droppar någon stans under den då? Stänger du av bensinkranen efter körning? Trotteln kan hänga upp sig och fyller då över med bensin som kan ta vägen till luftburksröret och luftboxen om du har otur (Du har inte sportluftfilter va?)
accet suger, alla drar mig. sen är den ganska klen i uppförsbackar. men toppfarten är okej, drar alla andra original moppar. nej, stänger inte av bensinkranen. inga droppar som syns. inget sportluftfilter
Roxon ska vara riktigt starka och de går bra original. Något står inte rätt till. Ta av avgasröret och se om det är mycket sotigt eller t o m blött i det. Någon stans försvinner bensinen iaf. Hur mår kolv/ringar?
-
Postat: 9 september 2009, 20:49
av Tröllas
Lukta på avgaserna om dom luktar ovanligt mycket bensin, isf är det antagligen munstyckena.. Annars kolla motoroljan om den luktar bensin, då är det block-packningen som e kass.. Det är dom enda sakerna jag kan komma på iaf ^^