Sida 1 av 1

Dör vid gaspådrag

Postat: 8 september 2009, 17:59
av sefio
Tja är så jag precis bytt cylinder och förgasare, startade den först med 110 munstycke och den gick skit fint, dock dagen efter så startade den men gick bara några sekunder för att sedan dö. Nu har jag även tagit bort en packning samt en distans emellan förgasaren och insuget, efter borttagning av denna distans har jag testat munstycke 110, 105, 100, 95, 90 samt 85. gick på tomgången på alla men dog vid gaspådrag på samtliga. stiftet va blött dock inte av bensin utan tror det var förbränd olja då jag kör på ca 5 % blandning nu i början, vad kan felet vara?

PGO T-rex
Stage6 sport pro 70cc
Yasuni R
17.5 mm förgasare

Postat: 8 september 2009, 18:04
av Tuta
Felet är att när den dör vid gaspådrag ska du ha större munstycke inte mindre...

Och tändstiftet var förmodligen olja ja :D

Postat: 8 september 2009, 18:14
av sefio
men stiftet är helt svart? :P är kanske för jag kör för mkt olja :P

Postat: 8 september 2009, 18:17
av Sachs
tar ett tag också innan blandningen vid stiftet ändras så den bör gå ett bra tag innan du kollar färgen om den bara står på tomgång.
är inte ås kunnig men används inte lågfartsmunstycktet vid tomgång?

Postat: 8 september 2009, 18:57
av DEA!!
Låt den stå och gå på tomgången ett tag såhär i början :P

Postat: 8 september 2009, 19:12
av sefio
det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.

Postat: 8 september 2009, 19:21
av runners
låter som lite mycket väl olja när du säger att du har 6-procent. Men vad är det för packning du har tagit bort och vilken distans mellan cylinger o förg?

Har du för mkt olja så kan inte gnistan antända bensinen, pröva med 4 -procent i stället. även om du använder lite olja vid inkörningen av cylindern är det inte ngn större fara att din motor ska skära. Du kör knappast in cylindern med full gas? men när du kör sedan med högre gaspådrag bör du använda mera olja, men jag undrar om du behöver så mkt som 6-procent? Det är för mkt tror jag under alla förhållanden när du trimmat. :wink:

Postat: 8 september 2009, 19:24
av Tuta
sefio skrev:det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.
Men testa större munstycke? Eller hur vet du att det inte är munstycket? :S

Postat: 8 september 2009, 19:24
av sefio
runners: jag lät den stå tills den blev varm 3 ggr, körde på alu cylinder och efter det kan man efter mina regler brassa på fullt.

Postat: 8 september 2009, 19:25
av sefio
Tuta skrev:
sefio skrev:det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.
Men testa större munstycke? Eller hur vet du att det inte är munstycket? :S
för liknande setuper har generellt sett mindre inte sett nån över 110 med min setup

Postat: 8 september 2009, 19:26
av Tuta
Alla moppar är olika :) Testa och om det inte blir bättre så kan jag börja hålla med om att det är nått annat..

Postat: 8 september 2009, 19:26
av Speedfighter nr 1
den får för mycket bensin och för lite luft

Postat: 8 september 2009, 19:31
av runners
Okej! aluminumcylindrar har en mindre tolerans vid inkörning än en gjutegods men ta aldrig rekommendationerna bokstavligt av tillverkare eller andra. För att vara på säkra sidan kör åtminstonde de första 5 milen utan att dra fullt ut. Men 6,5-procent olja låter fortfarande lite för mycket tycker jag.

Jag har aldrig kört på så hög oljeblandning när jag haft svintrimmad zundapp ks50 en gång ens vis inkörning. Prova med 4 -högst 5-prcent. :wink: :wink:

Postat: 8 september 2009, 19:40
av xps_martin
över 5% olja så förbränns all olja inte och tappar "kylnings" förmågan och värmer ist.

du ska bara ha 100% syntet eller full syntet olja.

Postat: 8 september 2009, 20:18
av runners
jag vill tillägga att många tänker bara på att kolv och cylinder kan skära vid för liten oljenivå. Men allvarligare är att även vevparti och allt annat rörligt i motorn kräver olja. Men dessa rörliga delar kräver inte lika mycket av olja som just kolv och cylinder gör.

Nr du köper en aluminiumsylinder avleder denna fortare varmae än vad en gjutegodcylinder gör, vilket gör att denna kan inköras tissmässigt fortare.
Men aluminium slår sig fortare än gjutegods vid högre värme än vad som tillåts, detta medför komplikationer av att den kan dra tjuvluft mellan packing och motorgods, topp och cylinder vid överträdelse av värme. Detta är känt av motorer av bilar och gäller det samma vid även mopedmotorer. Därför försöjg allttid för ventilationen för cylinder.

Vid för hög oljemängd i bensinen kan inte all olja förbrännas, därför avlämnas olja på tändstiftet, vilket i sin tur gör det svårare för tändstiftet att antända. Att tänka vid byte av cylindet oavsätt gjutgods eller aluminium är att inte använda för mycket olja i bensinblandningen. Därtill blir för hög oljemängd svår uppgift för tändstiftet att antända, vilket medför startsvårigheter.

:wink: lycka till

Postat: 8 september 2009, 20:21
av Naiko
Aldeles för mkt olja jag har gianelli , 70cc malossi sport 19mm förgasare kör på 2procentisk blandning funkar fin fint

Postat: 8 september 2009, 20:22
av sefio
alltså tror ni den dör för att den blir dränkt för den inte orkar antända all bensin? för jag blandade ganska stark blandning plus att jag ännu inte orkat demontera olje systemet

Postat: 8 september 2009, 20:26
av runners
jag är övertygad om att du b ahr alldeles för mkt olja i bensinen. men var för den skull försiktig så att du inte ger motorn för lite olja. Men som sagt kör lugnt de första milen, det är en regel vad gäller alla cylindrar, inte fulle rulle.

Postat: 8 september 2009, 20:27
av sefio
runners skrev:jag är övertygad om att du b ahr alldeles för mkt olja i bensinen. men var för den skull försiktig så att du inte ger motorn för lite olja. Men som sagt kör lugnt de första milen, det är en regel vad gäller alla cylindrar, inte fulle rulle.
den regeln bröt jag första kvälen när jag efter 2 km av full gas blev tagen av polisen

Postat: 8 september 2009, 20:31
av runners
fan! Torska du?
hoppas inte det blev ngt. verkligen annars ledsen. :cry:

Postat: 8 september 2009, 20:46
av sefio
torska 20 minuter efter cylinder byte blåste stan i 100 på en 30 väg förbi dom så stog dom och vänta vid porten när jag kom hem. hoppade ut i vägen och skrek STANNA ANNARS SLÄPPER VI HUNDEN, och hade inga lampor så tvärnita typ 10 meter från polisen, trodde det va en arg tant först.

Postat: 8 september 2009, 21:10
av runners
Torskade du ?
du är inte ensam

Postat: 8 september 2009, 21:17
av sefio
runners skrev:Torskade du ?
du är inte ensam
torsk men snäll polis fick leda hem den, typ 50 meter.

Postat: 8 september 2009, 22:10
av KoNG
Haha 5 % det var lite att ta i, det är för mkt olja, så du dränker rent ut sagt stiftet, blanda med ca 2-3 %, alltså 0.2*(antal/liter). Sedan kan du börja ställa in den. Sedan gå med nålen till mitten läge, dra ut luftskruven ca 2varv, sedan kan du börja ställa in!

Postat: 9 september 2009, 20:31
av sefio
tja, har nu kört 2% blandning och blir samma sak, en sak jag tänkt på nu är ju att munstyckes storlekar anvisar till bensin flödet och inte till borrningen som jag trodde innan, det är så att jag nu kör mikunin munstycke i en arreche (amal) förgasare. tror ni då att dem kan ha olika scheman för flödet genom sina förgasaren och jag därmed har kombinerat fel och 110 på mikunin motsvarar ett 150 arreche munstycke? för min polare med samma setup som jag förutom ett pro replica rör blöddrar med 80 munstycke och han kör samma munstycken.

Postat: 9 september 2009, 22:14
av sefio
nån?

Postat: 9 september 2009, 22:27
av KoNG
Dubbel posta inte, säg såhär, den får för mkt soppa helt enkelt. Lös det problemet med nålen och munstycket! ;)

Postat: 9 september 2009, 22:44
av sefio
men känns ju jävligt fel att jag måste gå under 80 munstycke med 70cc? dock är ju arreche "kända" för att ge för mkt bensin äre sänka nålen som gäller då?

Postat: 9 september 2009, 22:55
av KoNG
sefio skrev:men känns ju jävligt fel att jag måste gå under 80 munstycke med 70cc? dock är ju arreche "kända" för att ge för mkt bensin äre sänka nålen som gäller då?
Sätt Nål Clipet i mitten
Skruva ut luftskruven om du har något 1-2 varv (från stängd)
Börja på lägsta munstycke och gå upp tills du hittar ett bra

Så enkelt är det! ;)

Postat: 9 september 2009, 23:43
av sefio
började nu på 60 och moppen skelade iväg totalt och jag sprang efter
slutade i betong väggen och jag ska nu sätta mig i bilen påväg till sjukhus med katastrofal smärta i axeln, får se vad som bröts. peace.

Postat: 10 september 2009, 08:09
av Tuta
Seriöst? :shock:

Postat: 10 september 2009, 09:34
av runners
Aj AJ ...inget bra...
:cry:

Men det låter i allafall som det blev effekt i moppen :)

Det låter som när jag trimmade min zundapp jag hade en gng. Jag hade tidigare haft uppgnagat insug på cylinder och förg. Men när jag satte på en 75 cc på den och en större förgasare och dreva om. Då jä...jag var inte beredd och samma hände mig.

reultat utslagen framtand...två revben...två brutna fingrar.

:?

När man trimmar och exprimenterar mste man vara försiktig..det kan bli extrema förändingar.

Men jag vet inte om du var seriös nu Sefio, men som du säger det är helt realistiskt. :wink:

Postat: 10 september 2009, 10:24
av sefio
slog av en muskeln samt bröt nyckelbenet även axeln hade hoppat halvt ur led, trimma börjar inte kännas så kul längre .... :(

Postat: 10 september 2009, 10:42
av runners
Man tappar alltid lusten för tillfälligt när sådana saker händer, men skadorna blev lindriga jämförelse med vad som kunde hänt. Du verkar fått bra ordning på moppen när du bytade munstycket, men hoppas att inte moppen slog sig alldeles för mkt bara.

Men håll med om att det är gött när man får akut skitnödigeffekt på motorn när man trimmar?!! :D

Postat: 10 september 2009, 10:47
av sefio
haha aah som fan, men fattar inte varför den varvade sönder på förlitet munstycke. Moppen klarade sig med lite repor, tur det va jag som rök och inte den.

Faan jag som skulle på meet på lördag :(