Sida 1 av 1
Pluggar på min Yamaha dt50r sm?
Postat: 2 september 2009, 09:49
av köttpaj
Tjenna. Någon som vet vad det finns för några pluggar på en Yamaha dt50r sm 2005? I delningen i kröken sitter det något, men jag vet inte om det är en plugg eller en packning:P
Postat: 2 september 2009, 09:55
av köttpaj
Såg nu på en plugglista att de här är pluggarna:
plugg i kröken
Katalysator i en "snabel" i delningen av röret
Katalysator i en lång "snabel" inuti röret
Men kan man ta bort katalysatorn?
Postat: 2 september 2009, 11:35
av Notn4
pluggen finns i kröken, dela på rörer vid delningen och titta in i den kortare biten, där finns den...
sen katalysatorn finns i själva röret, svetsat fast rätt bra så man måste kapa sönder röret för att få bort den.
och många kommer säkert att säga att det finns CDI strypningar i den men det är inte sant! det dom menar är den varvspärren som finns på 2007 modellerna (fast det är inte häller en CDI strypning)
så dra pluggen (dremel rekomenderas) och byt munstycke så går den fint, katalysatorn blir ett problem bara om den går sönder
Postat: 2 september 2009, 11:40
av KiXXer
hade jag varit du och skulle bara ta bort strypningen spå skulle jag rekommenderar att inte göra nåt med original röret och kö0pa ett metrakit eller liknande istelet för original röret är ju svin dyrt
hej
Postat: 2 september 2009, 11:43
av Riejudracc
Du har en plugg i membranet + luftburk + krök! men ta bort pluggen i membranet och köp öppet filter och sätt på ett Hebo och pröva 90 muntstycke! pröva det =) då har du 90kmh + sen

Postat: 2 september 2009, 12:34
av köttpaj
Notn4 skrev:pluggen finns i kröken, dela på rörer vid delningen och titta in i den kortare biten, där finns den...
sen katalysatorn finns i själva röret, svetsat fast rätt bra så man måste kapa sönder röret för att få bort den.
och många kommer säkert att säga att det finns CDI strypningar i den men det är inte sant! det dom menar är den varvspärren som finns på 2007 modellerna (fast det är inte häller en CDI strypning)
så dra pluggen (dremel rekomenderas) och byt munstycke så går den fint, katalysatorn blir ett problem bara om den går sönder
Tack:D Men alltså, katalysatorn påverkar inte effekten när den fungerar utan bara om den går sönder? eller?^^
Postat: 2 september 2009, 12:36
av köttpaj
KiXXer skrev:hade jag varit du och skulle bara ta bort strypningen spå skulle jag rekommenderar att inte göra nåt med original röret och kö0pa ett metrakit eller liknande istelet för original röret är ju svin dyrt
japp, det skulle vara det bästa alternativet. Men min far villl inte att jag ska trimma, så om jag köpte ett effektrör skulle han märka det:P
Re: hej
Postat: 2 september 2009, 12:37
av köttpaj
Riejudracc skrev:Du har en plugg i membranet + luftburk + krök! men ta bort pluggen i membranet och köp öppet filter och sätt på ett Hebo och pröva 90 muntstycke! pröva det =) då har du 90kmh + sen

öhh, en plugg i membranet?:P Förklara:D
Postat: 2 september 2009, 16:21
av köttpaj
Postat: 2 september 2009, 16:35
av Frukt Soda
Postat: 2 september 2009, 16:38
av köttpaj
Frukt Soda skrev:
Helt klart.
Hur gör jag för att få bort den?
Postat: 2 september 2009, 16:41
av Notn4
bara att pluggen på bilden är från en Rieju... yamahas plug finns innuti röret men man kommer åt det när man delar på röret.
och membran pluggen är ingen större effekt minnskare häller, tog bort min och märkte inte ett piss, hjälper kanske med bättre rör och cylinder men inte opluggat...
och någe 90kmh lovar jag att den inte gör ostrypt! mätaren kanske åker upp till 90kmh men den ljuger med c. 10kmh så om du får ärliga 80kmh får du vara jävligt nöjd med dej själv!
(min går 90kmh med perfekt väder och medvind fast jag har effekt rör och den tyngsta drevninen som moppen orkar med)
EDIT: tog en närmare titt på bildin, det är faktiskt dt pluggen men på bilden ser den ut som att den är direkt vid delningen, fast den är kanske 5-10cm in i röret och måste slipas/borras bort.
Postat: 2 september 2009, 16:46
av köttpaj
Notn4 skrev:bara att pluggen på bilden är från en Rieju... yamahas plug finns innuti röret men man kommer åt det när man delar på röret.
och membran pluggen är ingen större effekt minnskare häller, tog bort min och märkte inte ett piss, hjälper kanske med bättre rör och cylinder men inte opluggat...
och någe 90kmh lovar jag att den inte gör ostrypt! mätaren kanske åker upp till 90kmh men den ljuger med c. 10kmh så om du får ärliga 80kmh får du vara jävligt nöjd med dej själv!
(min går 90kmh med perfekt väder och medvind fast jag har effekt rör och den tyngsta drevninen som moppen orkar med)
EDIT: tog en närmare titt på bildin, det är faktiskt dt pluggen men på bilden ser den ut som att den är direkt vid delningen, fast den är kanske 5-10cm in i röret och måste slipas/borras bort.
Öhh, bilden tog jag för 10minuter ute sedan i min trädgård:P Så tror inte den kommer från en Rieju. Det går inte att slå bort den på något sätt?
Postat: 2 september 2009, 16:51
av Notn4
jag skrev ju att det är yamaha pluggen -.- ...
men att slå bort den kan du glömma, försökte själv det o den fastnade bara bättre
om du inte har en multitool (dremel) så går det att borra bort svetslopporna som håller pluggen på plats men det bästa skulle vara någon slipsten som är tillräkligt lång och passar in i röret och sen slipa skiten med borrmaskin då den har lite mer kraft än en dremel.
tyvärr så är DT pluggen en av dom svåraste att ta bort

Postat: 2 september 2009, 16:59
av köttpaj
Notn4 skrev:jag skrev ju att det är yamaha pluggen -.- ...
men att slå bort den kan du glömma, försökte själv det o den fastnade bara bättre
om du inte har en multitool (dremel) så går det att borra bort svetslopporna som håller pluggen på plats men det bästa skulle vara någon slipsten som är tillräkligt lång och passar in i röret och sen slipa skiten med borrmaskin då den har lite mer kraft än en dremel.
tyvärr så är DT pluggen en av dom svåraste att ta bort

kan man se svetslopporna? På min syns de inte, du kanske ser på bilderna:P Så att man vet vart man ska borra tänkte jag. Om man borrar bort den, fungerar det att ta en vanlig skruvdragare med borr och borra pulverisera skiten?
Postat: 2 september 2009, 17:20
av Dtrider
bara slipa ner svetslopparna o bänn upp pluggen. sen kan du svetsa tillbaka den senare om du vill.
Postat: 2 september 2009, 17:29
av köttpaj
Dtrider skrev:bara slipa ner svetslopparna o bänn upp pluggen. sen kan du svetsa tillbaka den senare om du vill.
Hur ska jag göra för att slipa bort svetslopporna? Förlorar man inte effekt om pluggen är kvar fast böjd?
Postat: 2 september 2009, 17:46
av DEA!!
köttpaj skrev:Dtrider skrev:bara slipa ner svetslopparna o bänn upp pluggen. sen kan du svetsa tillbaka den senare om du vill.
Hur ska jag göra för att slipa bort svetslopporna? Förlorar man inte effekt om pluggen är kvar fast böjd?
Jag tog en vanlig rasp på lopporna, sedan när 2 är borta kan du bryta upp den sista

Postat: 2 september 2009, 17:57
av köttpaj
DEA!! skrev:köttpaj skrev:Dtrider skrev:bara slipa ner svetslopparna o bänn upp pluggen. sen kan du svetsa tillbaka den senare om du vill.
Hur ska jag göra för att slipa bort svetslopporna? Förlorar man inte effekt om pluggen är kvar fast böjd?
Jag tog en vanlig rasp på lopporna, sedan när 2 är borta kan du bryta upp den sista

Ok, problemet är att pluggen sitter typ 5cm inne så lite svårt att fila där, men ska prova det, tack! På min plugg syns inga svetsloppor?: 0
(förlåt för att jag n00bar mig så mycket^^)
hehe
Postat: 2 september 2009, 18:31
av Riejudracc
90 kmh? en mätare ljuger inte med 10 kmh!? :S
- + att membran pluggen gör visst mycket.
Re: hehe
Postat: 2 september 2009, 19:02
av kallepalle
Riejudracc skrev:90 kmh? en mätare ljuger inte med 10 kmh!? :S
- + att membran pluggen gör visst mycket.
en mätare kan mycket väl ljuga med upp mot 30 km/h i dom hastigheterna. beror helt och hållet på vilken mätare vi snackar om, men normalt runt 10km/h i 90.
Postat: 2 september 2009, 19:18
av Notn4
min mätare (exakt samma som vi talar om här!) ljuger med 9kmh i hastigheterna 80-90kmh och det är bevisat med GPS!
Postat: 2 september 2009, 19:24
av köttpaj
Hur f#n gör man för att borra bort skiten? Den sitter ju hur hårt som helst och så är den cirka 1cm tjock!
Postat: 2 september 2009, 20:11
av puttrish
ta en dremel och fixa bort lopporna, sen vet jag unte om det sitter någon strypning i luddämparen ? för jag har en exakt likadan moppe och när jag plockar av min ljuddämpare går den som en oxe, asså riktigt gött !
MEn jag tror själv inte att det är någon plugg där utan att mitt rör bara kan vara igensotat ? vad tror ni andra ?
Postat: 2 september 2009, 20:29
av Klén
Det finns två pluggar på en yamaha (alla fall på min 06:a, antar att de inte e så mycke skillnad) och dom sitter, en i kröken, som du har på bilden, och en i membranet. Jag tog bort min i kröken (likadan) genom att borra bort svetslopporna, liksom borra på dom. Sen slog jag som faan, då gick de, går inte att endast slå med dremel! Sen åker den ner en bit, då får du ta slipa bort om det är något från svetsloppan kvar, då slipar du bort de, sen tar du dremeln och sätter i hålet i pluggen, sen snurrar du upp den.
Pluggen i membranet, du tar bort membranet, sen kan du ta en skruvmejsel och bända lite, sen dra upp med en tång, akta reedsena (stavning?) bara, så dom inte går sönder.
Postat: 2 september 2009, 22:01
av köttpaj
Klén skrev:Det finns två pluggar på en yamaha (alla fall på min 06:a, antar att de inte e så mycke skillnad) och dom sitter, en i kröken, som du har på bilden, och en i membranet. Jag tog bort min i kröken (likadan) genom att borra bort svetslopporna, liksom borra på dom. Sen slog jag som faan, då gick de, går inte att endast slå med dremel! Sen åker den ner en bit, då får du ta slipa bort om det är något från svetsloppan kvar, då slipar du bort de, sen tar du dremeln och sätter i hålet i pluggen, sen snurrar du upp den.
Pluggen i membranet, du tar bort membranet, sen kan du ta en skruvmejsel och bända lite, sen dra upp med en tång, akta reedsena (stavning?) bara, så dom inte går sönder.
Okej tack!
Postat: 20 september 2009, 21:46
av Notn4
Klén skrev:Det finns två pluggar på en yamaha (alla fall på min 06:a, antar att de inte e så mycke skillnad) och dom sitter, en i kröken, som du har på bilden, och en i membranet. Jag tog bort min i kröken (likadan) genom att borra bort svetslopporna, liksom borra på dom. Sen slog jag som faan, då gick de, går inte att endast slå med dremel! Sen åker den ner en bit, då får du ta slipa bort om det är något från svetsloppan kvar, då slipar du bort de, sen tar du dremeln och sätter i hålet i pluggen, sen snurrar du upp den.
Pluggen i membranet, du tar bort membranet, sen kan du ta en skruvmejsel och bända lite, sen dra upp med en tång, akta reedsena (stavning?) bara, så dom inte går sönder.
slå med dremel? sätter dremeln i pluggen och drar upp den? du har nog läst instructions manualen till din dremel felväg

Postat: 21 september 2009, 09:39
av Klén
Notn4 skrev:Klén skrev:Det finns två pluggar på en yamaha (alla fall på min 06:a, antar att de inte e så mycke skillnad) och dom sitter, en i kröken, som du har på bilden, och en i membranet. Jag tog bort min i kröken (likadan) genom att borra bort svetslopporna, liksom borra på dom. Sen slog jag som faan, då gick de, går inte att endast slå med dremel! Sen åker den ner en bit, då får du ta slipa bort om det är något från svetsloppan kvar, då slipar du bort de, sen tar du dremeln och sätter i hålet i pluggen, sen snurrar du upp den.
Pluggen i membranet, du tar bort membranet, sen kan du ta en skruvmejsel och bända lite, sen dra upp med en tång, akta reedsena (stavning?) bara, så dom inte går sönder.
slå med dremel? sätter dremeln i pluggen och drar upp den? du har nog läst instructions manualen till din dremel felväg

Men man sätter ner den i pluggen och snurrar och drar upp menar ja

Postat: 21 september 2009, 12:58
av Notn4
Klén skrev:Notn4 skrev:Klén skrev:Det finns två pluggar på en yamaha (alla fall på min 06:a, antar att de inte e så mycke skillnad) och dom sitter, en i kröken, som du har på bilden, och en i membranet. Jag tog bort min i kröken (likadan) genom att borra bort svetslopporna, liksom borra på dom. Sen slog jag som faan, då gick de, går inte att endast slå med dremel! Sen åker den ner en bit, då får du ta slipa bort om det är något från svetsloppan kvar, då slipar du bort de, sen tar du dremeln och sätter i hålet i pluggen, sen snurrar du upp den.
Pluggen i membranet, du tar bort membranet, sen kan du ta en skruvmejsel och bända lite, sen dra upp med en tång, akta reedsena (stavning?) bara, så dom inte går sönder.
slå med dremel? sätter dremeln i pluggen och drar upp den? du har nog läst instructions manualen till din dremel felväg

Men man sätter ner den i pluggen och snurrar och drar upp menar ja

aja, tycker ändo att det låter lite skumt

men visst alla tar bort pluggen på sitt eget sätt när det gäller yamaha, den sitter så jävligt bra fast ^^
går också med nåt som har samma diameter som hålet på pluggen och sen vrider man lite och drar

Postat: 21 september 2009, 20:22
av ErikssonM
ja och ganska uppborrad var den ju också
