Sida 1 av 1

Varför går den bättre på kvällen när det är kallare ?

Postat: 1 september 2009, 20:22
av bombmannen
hej kört min moppe lite idag och så tänkte jag att den gick mkt bättre nu på kvällen än på dagen innan , de va ganska varmt **

Postat: 1 september 2009, 20:24
av KiXXer
för att luften ändras etc etc är inte så insatt i det där men du kan ändra det med att skruva lite på förgasaren troer jag ;D

Postat: 1 september 2009, 20:36
av bensinskalle
ju kallare luften är desto tätare är den/ högre densitet och till följd av de så blir de mer syre i luften ;)

Postat: 1 september 2009, 20:44
av kallepalle
bensinskalle skrev:ju kallare luften är desto tätare är den/ högre densitet och till följd av de så blir de mer syre i luften ;)
precis och mer syre = intensivare förbränning = större smäll som är = högre effekt :)

Postat: 1 september 2009, 20:59
av -TeddaN-
tex om de regnar blir de mer syre i luften då går den bättre. kanske inte så märkbart men de e sant:)

Postat: 1 september 2009, 22:47
av bombmannen
Så ju varmare desto sämre och tvärt om ??

Den gick jävligt mkt bättre tkr ja :P !!

Moped intercooler

Postat: 2 september 2009, 05:35
av Psykfall
Kall luft innehåller fler syremonekyler per cm3 (Mer luft) = mer bensin kan förbrännas = snabbare fast. Om du vill uppnå denna effekt skaffa en intercooler från en saab 900 turbo, den lilla modellen montera i fronten på din moppe tex utanpå vatten kylningen vola kallluft på dagen. Sätt luftfiltret på intercoolern och dra slang från intercooler till förgasaren.

Re: Moped intercooler

Postat: 2 september 2009, 12:08
av G-son
Psykfall skrev:Om du vill uppnå denna effekt skaffa en intercooler från en saab 900 turbo, den lilla modellen montera i fronten på din moppe tex utanpå vatten kylningen vola kallluft på dagen.
Nej, en intercooler som kyls av fartvinden kan inte bli kallare än luften, så det gör absolut ingen nytta.


Men ni som vill se lite mer påtagligt experiment med temperatur vs. volym, blås upp en ballong och lägg in den i frysen en halvtimme. Vad som händer får ni se när ni testar... 8)

Kallare luft innehåller en ANING mer syre, men det är så lite att det sällan ska vara märkbart. Ofta är det snarare så att förgasarinställningarna råkar passa bättre till den luftmängd motorn får i sig när det är kallt så den går bättre då - en justering av förgasaren och ev. tändningen skulle alltså kunna ge i stort sett samma prestanda även varma dagar...