Sida 1 av 1

Tydligen hade jag postat fel så hoppas detta är rätt tråd

Postat: 18 augusti 2009, 22:14
av Psykfall
Jag har en liggande minarelli. CPI Aragon GP Paddock. 70cc race stage 6. Yasuni Z avgas. Enligt generalagent skall ej CDI vara varvtalsbegränsad. Jag har black edition 21mm delorto med 92 110 116 120 munstycken testat de två övre lägena på nålen med samtliga munstycken, kört grundinställning och laborerat på samtliga munstycke, testat olika reeds. Har testat olika luftfilter samt helt utan. Jag får ej upp den i högre varv en max 7500 RPM. När jag hade orginal cylinder varvade den 10500 som bäst.

Jag har from i morgon nytt system att testa med yasuni c21. Men va fan kan det verkligen vara pipan det händer på?

När jag har 120 munstycke dör den samma
116 munstycke trög blöddrar på fullgas
110 går bättre men va fan ca 7000 RPM den ska ju lätt klara 13000 RPM

Den går fint när den är kall.


HJÄLP!

Postat: 18 augusti 2009, 22:26
av derbi_senda93
Om du nu testat allt som står så är det helt enkelt strypt CDI. Prova att byta, funkar det inte så har du iaf en ny om den andra skulle paja :)
Min kompis hade en CPI Aragon fast hans hade inte strypt CDI iaf :roll:

Postat: 18 augusti 2009, 22:31
av bensinskalle
Om den går bra när den är kall är de ett tecken på att den får för mycket bensin... Så de kan vara värt att testa att gå ner lite. Kolla tändstiftets färg så vet du om de stämmer.

Kan vara så att de är CDI:n som är lurig. Vissa original CDI:er är dåligt "inställda" från fabrik för att strypa, så även om den inte har varvstopp så kan den pressa emot. Den borde dock hänga med nästan lika bra som original, med den nya setupen.

Sen kan de kanske vara så att din förgasare är för stor. Är ingen mer inne på cross/sm men ja skulle hellre sätta en 19mm på en 70cc scooter om de är en sportcylinder på...

Postat: 18 augusti 2009, 22:38
av Psykfall
Sen kan de kanske vara så att din förgasare är för stor. Är ingen mer inne på cross/sm men ja skulle hellre sätta en 19mm på en 70cc scooter om de är en sportcylinder på...[/quote]

70cc stage 6 racing är ingen sport, den är god för 17hk. med 90munstycke inte kan jag då gå ner mer. Jag har sen testat upp till 120 MS. VA FAAAAAAN! blir tokig!

Postat: 18 augusti 2009, 22:43
av Viinika
har du bytt vikter, kopplingsfjädrar elr tryckfjädern??

Postat: 18 augusti 2009, 22:51
av bensinskalle
Psykfall skrev:Sen kan de kanske vara så att din förgasare är för stor. Är ingen mer inne på cross/sm men ja skulle hellre sätta en 19mm på en 70cc scooter om de är en sportcylinder på...
70cc stage 6 racing är ingen sport, den är god för 17hk. med 90munstycke inte kan jag då gå ner mer. Jag har sen testat upp till 120 MS. VA FAAAAAAN! blir tokig![/quote]

Ok ja du ser, trodde de va en sportcylle...

Men som Viinika skrev, se över variomatiken också om den inte redan är optimerad...

Testat att byta tändstift?

Va har du för luftfilter?

Postat: 18 augusti 2009, 23:08
av sewa
asså om du kör på tunga originalvikter så orkar den inte varva ur som den ska :)

Postat: 18 augusti 2009, 23:31
av Psykfall
Viinika skrev:har du bytt vikter, kopplingsfjädrar elr tryckfjädern??
Bara vikter. Men skall den inte kunna varva stillastående ändå?

Postat: 18 augusti 2009, 23:41
av Psykfall
70cc stage 6 racing är ingen sport, den är god för 17hk. med 90munstycke inte kan jag då gå ner mer. Jag har sen testat upp till 120 MS. VA FAAAAAAN! blir tokig![/quote]

Ok ja du ser, trodde de va en sportcylle...

Men som Viinika skrev, se över variomatiken också om den inte redan är optimerad...

Testat att byta tändstift? JAPP 8 och 9

Va har du för luftfilter?[/quote] Testat orgial, testat att ta upp 4 st hål av modell femkrona i orginal burken. Dragit snorkel liknade strypningen. Byggt ett eget fullflödes luftfilter typ som den som finns i guiden fast med snabel. Testat helt utan. dock mycket kort tid och enbart inne i garaget hema.

Testat att flytta nålen. Ja

Jag rev just isär cylindern och besiktigade det ser fint ut, dock är det lite sotigt uppe på kolven inte hela, men mitt på kolvtoppen finns en äggformad sotfläck, inget glapp i vev.

Jag har använt den gröna packningen av mjukt förpackningmaterial mellan cylinder och blocket. Mellan topp och cylinder har jag använt oringen. Jag skall testa att montera ihop med tunna metall packningen mellan cylinder och block i morgon. Självfallet struntar jag så i den gröna packningen.

Jag skall byta koppling i morgon även alla fjädrar.

Alla ideer mottages gladerligen

Tacksam för all hjälp och alla förslag

Postat: 18 augusti 2009, 23:45
av sewa
Psykfall skrev:
Viinika skrev:har du bytt vikter, kopplingsfjädrar elr tryckfjädern??
Bara vikter. Men skall den inte kunna varva stillastående ändå?
om kopplingen e dålig osv skulle den varva bra men inte komma nån vart/ gå så fort :)

Postat: 19 augusti 2009, 00:03
av Psykfall
sewa skrev:
Psykfall skrev:
Viinika skrev:har du bytt vikter, kopplingsfjädrar elr tryckfjädern??
Bara vikter. Men skall den inte kunna varva stillastående ändå?
om kopplingen e dålig osv skulle den varva bra men inte komma nån vart/ gå så fort :)
varvrekordet ligger just nu på 7500 varv. Med orginal cylindern var det 10500!

Postat: 19 augusti 2009, 00:42
av sewa
Psykfall skrev:
sewa skrev:
Psykfall skrev: Bara vikter. Men skall den inte kunna varva stillastående ändå?
om kopplingen e dålig osv skulle den varva bra men inte komma nån vart/ gå så fort :)
varvrekordet ligger just nu på 7500 varv. Med orginal cylindern var det 10500!
asså då är de ju något helkonstigt.... men vad har du för vikter osv?

Postat: 19 augusti 2009, 06:16
av Psykfall
Jag har samma vikter som handlaren satte dit då han tog loss varatorvikterna och bytte munstycke till orginalcylindern.

Postat: 19 augusti 2009, 14:41
av kallepalle
har den centralstöd? ställ upp den på det då alternativt palla upp den så bakhjulet hänger i luften. gasa på. går den äver 7500rpm då?

Postat: 19 augusti 2009, 17:58
av Psykfall
kallepalle skrev:har den centralstöd? ställ upp den på det då alternativt palla upp den så bakhjulet hänger i luften. gasa på. går den äver 7500rpm då?
Jag har inte vågat att testa, jag har ju inte vart ute och kört efter inkörningen. Vågar man verkligen varva som en tok då?

Postat: 19 augusti 2009, 20:26
av kallepalle
det är väl ändå en alu cylinder, dom ska ju bara stå på tomgång nån minut, gasa ur. stänga av låta den svalna och upprepa. sedan inkörd

Postat: 19 augusti 2009, 20:27
av KoNG
bara låt den stå på tomgång några min sen gasa iväg så är det klart

Postat: 24 augusti 2009, 22:15
av Psykfall
KoNG skrev: bara låt den stå på tomgång några min sen gasa iväg så är det klart
OK Nu har jag testat lite. Nu gör den 101 på plan mark, varvtal strax över 8000. Det drar upp till 70-sen segar den till 85 sen börjag den smådra upp till hundra. Vet ej om detta kan vara en bra ledtråd för er proffs.

Den slirar inte mer än vad den gjort tidigare på kopplingen. Jag har en koso som ligger. Men är det nödvändigt att byta clutsh?

Variator vikterna skall jag läsa om nu... Men om någon har tips om var jag skall börja med för vikt. Hjälp mig gärna.

Postat: 24 augusti 2009, 22:21
av alexanderkarlsson
haru bytt tryckfjäder? testa me en annan koppling. hjälper de har ja en nästan ny fly clutch 8)

mvh//aLEx

Postat: 24 augusti 2009, 22:42
av Psykfall
alexanderkarlsson skrev:haru bytt tryckfjäder? testa me en annan koppling. hjälper de har ja en nästan ny fly clutch 8)

mvh//aLEx
Vad händer när man byter till hårdare tryckfjädrar??

Jag har en nästan ny koso koppling som ligger. Den har tre st backar men jag har bara gula fjädrar till denna kosokoppling. Lirar det?

Postat: 25 augusti 2009, 11:02
av kallepalle
vet inget om kosokoppling? alldrig hört talas om det. men ja du måste byta till hårdare kopplingsfjädrar och alternativt lättare vikter.

Postat: 16 november 2009, 00:12
av Psykfall
kallepalle skrev:vet inget om kosokoppling? alldrig hört talas om det. men ja du måste byta till hårdare kopplingsfjädrar och alternativt lättare vikter.
OK Nu är jag konstaterat galen, SÅ här ser setupen ut för tillfället

Cylinder Stage 6 Racing 70cc
Förgastare stage 6 Dellorto Black Ed 21 mm.
96 munstycke. Har testat mig fram till detta och det fungerar optimalt. Jävligt skumt.
Rör Yasuni C20
Hebo Extrem variator 3,6g vikter.
Tryckfjäder +50%
Koppling stage 6 112 mm ställbara trebackars varianten.
I kopplingen har jag för tillfället de starkaste (röda) fjädrarna och alla mässingsvikter urskruvade.
Orginal reeds. samt insug. (väntar hem uppgrades)
Luftfiltret är ett fullflödesfilter.
Orginal CDI ( Väntar hem värre )
Orginal Vev (Väntar hem värre )

Nu till varför denna galenhet" Scootern varvar enbart 4000 rpm med denna setup. Håller jag upp bakhjulet i luften varvar den upp till 10000 RPM men den pendlar sedan mellan 10000 och 10500 rpm.

Byter jag till Yasuni Z röret varvar den glatt upp till 8000 med mig på scootern och går helt OK. Men dock bara till sin halva potensial.

Vi har kapat upp yasuni c20 röret bara för att konstatera att det inte satt något skit i vägen efter att ha blästrat och svätsatihop röret blev det ingen skillnad.

Vad kan det vara?

Tändning?
CDI?

Maila gärna förslag miol@docsys.se

Postat: 16 november 2009, 07:48
av Woxy
Varför har du originalveven på? :?

Postat: 16 november 2009, 10:10
av Psykfall
Woxy skrev:
Varför har du originalveven på? :?
För att jag anser att jag kan köra med orginal tills att jag får ordning på allt. Jag har fått för mig att den inte är någon fara då vi bara provkör mellan justeringar och byten av delar. När det börjar att lira bättre kommer jag dela motorn och byta vev innan finjusteringen börjar.

Har jag fel?