Sida 1 av 1

krånglar i kallt o fuktigt väder

Postat: 15 augusti 2009, 14:23
av jan-ee
tja

min aerox 05 börjar alltid krångla i kallt och fuktigt väder och jag vet inte vad problemet är. om man håller full gas så hör man först några små puffar från röret o sen när man släpper på gasen så båar den bara o slocknar. :?

setup:
leo vince zx handmade rör
stage 6 dubbla lager luftfilter
Hebo expert n koppling (blåa fjädrar)
pluggen i luftburken borta
munstycke: 68
slangen av en boostbottle på men täpt igen efter ca 7 cm

skulle vara glad om jag fick några tips på hur jag kan lösa problemet
tack på förhand // jan-ee

Postat: 15 augusti 2009, 14:38
av saav
Kanske läcker in fukt i slangen på insuget? vild gissning, va har du täppt igen den me ?

Postat: 15 augusti 2009, 14:44
av jan-ee
en 5 cm lång m 10 bult o slang klämma.

men dt borde ju vara något annat när den funkar bra annars?

Postat: 15 augusti 2009, 14:47
av bluerider94
det är inte för litet munstycke? eftersom det är mer syre i luften när det är fuktigt så får den mer luft och då kanske den får för lite bensin för den luften den tar..

Postat: 15 augusti 2009, 14:49
av jan-ee
hur kan man lösa dt utan att byta munstycke varje gång?

Postat: 15 augusti 2009, 15:12
av bluerider94
jag vet inte.. kanske skruva på luftskruven.. men vet inte om det är värt det då det kan bli fel inställningar och den går sämre.. lättast hade väl vart och köpt någon/några strl större munstycke..

Postat: 15 augusti 2009, 15:52
av puttrish
inte så att du kanske har fått vatten in i luftfiltret ?

Postat: 15 augusti 2009, 19:45
av jan-ee
tror ni man kan lösa problemet med en manuell choke(alltså skruva på den när dt blir fuktigt så den får mindre luft)? :?

Postat: 15 augusti 2009, 23:44
av jan-ee

Postat: 16 augusti 2009, 10:02
av Tuta
testa hellre något sånt hä: http://twostroke.se/product.asp?product=7537

Postat: 16 augusti 2009, 10:12
av bluerider94
tuta, han menar att det är lättare att ändra munstycket om det behövs mer bensin och även (vad jag förstog) kunna ända den från styret utan att behöva in med handen och leta upp förgasaren och det... Jag tycker det låter som en bra idé att skaffa någon av de varorna du skickade :D

Postat: 16 augusti 2009, 10:14
av Tuta
Jo men man förstör moppen om man kör runt med felinställd förgasare :P Om den va rätt inställd så skulle han inte märka så stor skillnad av vädret även fast i t.ex. dragracing ändrar dom ju efter lufttryck osv men det är lite overkill :D

Postat: 16 augusti 2009, 10:30
av runners
Det är sant att problemet kan bero på fukt i luftburk och förgasare, men man får inte utesluta att problemet också kan orsakas av att fukt tränger in i tändhatten eller andra el-kompenenter som kan orsaka att moppen better sig på detta sättet vid fuktig väderlek. Så kolla gärna också upp så att detta inte är orsaken.

Den erfarenhet jag har av elproblem har varit på bilar då kondens bildats i fuktig väderlek i fördelarlock och i tändhattar då bilen gått ryckigt och i bland stannat.

Spreja med fuktavlösande medel i tändhatt och på andra ställen som du misstänker kan orsaka problemet. ( ett lämpligt fuktav.med. är 5:56) :wink:

Postat: 16 augusti 2009, 11:28
av jan-ee
ok ska testa dt idag. :wink:

Postat: 16 augusti 2009, 13:04
av KoNG
Felet är att du måste justera din förgasare för alla väder förhållanden ;)

Postat: 16 augusti 2009, 16:11
av jan-ee
hade på större munstycke på ett tag men dt blev helt svart så jag la tillbaka dt mindre men har int märkt nån större skillnad i körningen :S den krånglade i fuktigt väder fast jag hade större munstycke