Aerox -03 knas gas

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Aerox -03 knas gas

Inlägg av HjälmeN »

Tja.

Nu är det så här att jag har ett fett problem och behöver fett med all hjälp jag bara kan få asså, moppen startar med gas + full choke och ibland bara med gas(beroende på varm eller kall så klart) Sen så tycker jag inte att den svarar som jag vill på gasen , sen när jag väl fick igång den igen så höll jag inne choken och pumpgasade upp den till ca 8000 varv sen så stack den med ett jävla axx men jag pump gasade fortfarnade för att nu kommer jag till problemet. Antingen får den för lite eller för mkt soppa. Den går klockers när den väl är igång vilket den inte har varit i mon ägo(köpte den igår) Men helt plötsligt på full gas eller lite så bara dör den HELA FUCKING TIDEN ! ni vet som att man är ute och kör och sen helt random så stänger man av tändningen och då liksom böööööar den till den dör och ingen händer även fast jag gasar och har tändningen på :? sen får jag ställa mig och kicka som fan och choka och gasa och sen startar den och sen dör den efter 2 sek och sen blir det bara bajs hela tiden. Sen ngn gång i bland så kommer det avgaspustar och då snackar vi ingen dåliga asså , fan jag råkade stå med benet vi avgasröret när en polare skulle kicka, det sa bara PPOOOOFF så höll fan hela jag på att blåsa bort :D asså inte eld utan luft då. Så va fan kan vara problemet , jag har själv räknat ut att det defenetift e ngt med förgasaren för att först så överflödade den och då öppnade jag upp och då satt inte flotören fast så då satte vi fast den med smal ståltråd. sen så slutade den överflöda och imorn ska jag fixa med nålen och försöka med luftskruven och skit men tror ni den behöver mera soppa eller mera luft ? stiftet var lite tort och lite svart ändå ,

Setup(allt kanske inte stämmer för att jag köpte moppen i förgår och vet inte allt som sitter på)

75munstycke
Hebo rör
multivar

sen kanske ngt mer skit ?

Tack så mkt för att du orkade läsa( om du nu gjorde det :D )
Team SMC HjälmeN
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

låter som att det är något med tändningen tycker jag ?
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

puttrish skrev:låter som att det är något med tändningen tycker jag ?
Känns lite som det också men tror inte att det är det ändå, den startat skaplit lätt ändå men problemet är att hålla den igång :lol:

EDIT : Skiten har ingen tomgång heller
Team SMC HjälmeN
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög

Inlägg av Team.Alibaba »

pröva byt cdi box

(läste bara typ 2 rader och uteslöt) :P
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

Team.Alibaba skrev:pröva byt cdi box

(läste bara typ 2 rader och uteslöt) :P
fail !
Team SMC HjälmeN
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Moppen har enligt vad jag förstår av vad du skrivit ett typiskt tändningsproblem. Det du hör efter du släckt motorn som du beskriver som ett "bhööande" brukar kallas i bland för att motorn glödtänder. I många fall kan det låta som om motorn vill starta igen när man vrider av tändningen.

Felet behöver främst inte vara att tändningen står fel utan i många fall brukar problemet ha en enklare förklaring än så. Detta problem kan vara jordningsproblem, utslitna tänddelar. Börja med byta tändkabel, tändhatt, tändstift och kontrollera att tändspolens funktion är som den ska. När du uteslutit att problemet inte är detta, så kolla runt på jordningskabel/ kablar som kan oxiderat och därmed inte får kontakt som de ska. Därefter om detta inte är felet så kontrollera tändningen och vid fel på denna måste denna ställas.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

runners skrev:Moppen har enligt vad jag förstår av vad du skrivit ett typiskt tändningsproblem. Det du hör efter du släckt motorn som du beskriver som ett "bhööande" brukar kallas i bland för att motorn glödtänder. I många fall kan det låta som om motorn vill starta igen när man vrider av tändningen.

Felet behöver främst inte vara att tändningen står fel utan i många fall brukar problemet ha en enklare förklaring än så. Detta problem kan vara jordningsproblem, utslitna tänddelar. Börja med byta tändkabel, tändhatt, tändstift och kontrollera att tändspolens funktion är som den ska. När du uteslutit att problemet inte är detta, så kolla runt på jordningskabel/ kablar som kan oxiderat och därmed inte får kontakt som de ska. Därefter om detta inte är felet så kontrollera tändningen och vid fel på denna måste denna ställas.
:wink:

Asså jag har pillat på luftskruven i dag och då har den iallafall gå mera framåt men helt plötsligt, oavsett låge eller höga varvtal så bara dör den, asså det låter precis som att man stänger av med nyckeln när man är ute och kör men jag gör ju inte det , jag bara står och varvar och då bara dör den och det går inte att gasa eller rädda den från att dö eller ngt även fast tändningen är på och grejjer. Jag har ny tändspole och kabel men jag kör inte med tändhatt och bara med grejjen som sitter i tändhatten(typ en lite metall bit som sitter i tändhattan som man sätter på tändstiftet.
EDIT : den hackar på höga varv och tändstiftet är mera svart än gyllenbrunt men ändå tort
Team SMC HjälmeN
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Kan det vara tändningslåset som det är fel på? Kolla också det så inte nycklen glappar. problemet kan beror också på jordningsfel ngn annanstanns.,.....men du? sätt på en riktig tändhatt för vara på säkra sidan! Men jag är nästan 50-procent :? på att felet har med det elektriska att göra på din moppe, som du beskriver så kortsluter den någonstanns. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

runners skrev:Kan det vara tändningslåset som det är fel på? Kolla också det så inte nycklen glappar. problemet kan beror också på jordningsfel ngn annanstanns.,.....men du? sätt på en riktig tändhatt för vara på säkra sidan! Men jag är nästan 50-procent :? på att felet har med det elektriska att göra på din moppe, som du beskriver så kortsluter den någonstanns. :wink:
Nu har jag rengjort förgasaren och allt men har inte startat än, ska på med ny tändhatt i mon och sen åter kommer jag med resultat :wink:
Team SMC HjälmeN
Låst