Sida 1 av 1
Hackar
Postat: 2 augusti 2009, 00:45
av sefio
tjo, nu är det så att min mopped när den varvar som mest så börjar den hacka, desto mer den varvar ju mer hackar den. känns som den slutar driva eller nått?
Postat: 2 augusti 2009, 08:59
av Pulliboy
Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)
Finns en guide om det om du inte vet hur man gör
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1428
Om det inte är kedjan som sitter för löst, kan det vara något av dina drev som är väldigt utslitna

Postat: 2 augusti 2009, 09:16
av runners
I 8 av 10 fall när motorer better sig som du beskriver så är problemet någonstanns i tändningen. Tändningen orkar inte med att slå gnista och antända bensinen i takt med varvet och därför kan motorn hacka. Vid tändningsproblem kan vara svåra att exakt peka på vad problemet finns att söka. Men byta först och främst tändhatt o kabel, tändstift och kolla så tändspolen fungerar som den ska. Jag vet inte hur man kontrollerar och ställer tändningen på en moped, men även denna måste ställas. Problemet kan också finnas i CDI-boxen. Kolla även jordningar till det elen så att felet inte är där.
En annan orsak kan vara att bensintillförselen inte är tillräcklig för att orkar att dra fram tillräckligt med bensin i höga varvså kolla även bensinfilter eller andra tänkbara orsaker till att detta kan vara orsaken, t ex vaccumpump, slangar som av ngn är igensatta osv.
Hoppas att du hittar felet.
Postat: 2 augusti 2009, 10:04
av stunt_pojken^^
Pulliboy skrev:Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)
Finns en guide om det om du inte vet hur man gör
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1428
Om det inte är kedjan som sitter för löst, kan det vara något av dina drev som är väldigt utslitna

på en scooter

nää men kolla det runners skrev tror oxzå det kan va ngt sådant
Postat: 2 augusti 2009, 17:39
av sefio
cdi boxen jag har sägs ska vara strypt men jag har rullat 60 mil med den och mitt högvarviga trim och den har aldrig betett sig såhär, tror ni det kan va cdi boxen som laggade innan så den inte ströp och nu börjat fungera av lån andledning?
Postat: 2 augusti 2009, 17:54
av chifen
sefio skrev:cdi boxen jag har sägs ska vara strypt men jag har rullat 60 mil med den och mitt högvarviga trim och den har aldrig betett sig såhär, tror ni det kan va cdi boxen som laggade innan så den inte ströp och nu börjat fungera av lån andledning?
Moped, motor och setup tack

Postat: 2 augusti 2009, 17:58
av sefio
PGO T-rex 2002 med Liggande minarelli kopia
Cylinder: Stage6 50cc sport
Rör: Yasuni R
Förgasare: Keihin 12 mm
Koppling: Org. 75% kopplingsfjädrar, tror 22% tryck
Variator: Org. 4.0 g vikter samt org rem.
CDI: En orginal CDI från en PGO T-rex 08 (ej eu modellen)
Postat: 2 augusti 2009, 18:08
av runners
Nej ....har lite svårt att tro att det ska vara CDI-boxen. Men man vet aldrig......jag har också T rex och min verkar inte i heller att vara strypt. Men jag tänker för säkerhetsskull byta den mot ostrypt. Men jag tror inte att själva orsaken är strypningen i denna på din CDI om det är denna som orsakar problemet.

Postat: 2 augusti 2009, 18:44
av sefio
så ni tror att den misständer när den varvar skit mycket?
Postat: 2 augusti 2009, 20:50
av Ville ^.
har du bytt munstycke ? så fall ska du göra de.. om du inte har gjort de så får moton för lite bensin m.m så bytt de ..
Postat: 2 augusti 2009, 23:07
av sefio
självklart är förgasaren rätt inställd. tanken slog mig idag, tror ni det kan va kylningen som spökar och den mini värmenyper ?
Postat: 3 augusti 2009, 08:55
av Pulliboy
stunt_pojken^^ skrev:Pulliboy skrev:Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)
Finns en guide om det om du inte vet hur man gör
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1428
Om det inte är kedjan som sitter för löst, kan det vara något av dina drev som är väldigt utslitna

på en scooter

nää men kolla det runners skrev tror oxzå det kan va ngt sådant
HAHA!!

FAIL by me!
men hade det varit en cross-moppe, hade det mycket väl kunnat vara det

Postat: 3 augusti 2009, 11:30
av Team.Alibaba
sefio skrev:självklart är förgasaren rätt inställd. tanken slog mig idag, tror ni det kan va kylningen som spökar och den mini värmenyper ?
öö näej...
ställ tändningen. annars mät tändspolen och cdi boxen.
Postat: 3 augusti 2009, 17:42
av sefio
förstår inte hur tändningen plötsligt blivit oställd. tror även att tändsystemet kan va trött då jag måste hålla för luft insuget när jag startar, dock är tändstiftet endast 150 mil gammalt.
Postat: 3 augusti 2009, 18:24
av antis
Det är inte remen som är sliten och hackar / slirar ?
Postat: 3 augusti 2009, 18:29
av wuedde
antis skrev:Det är inte remen som är sliten och hackar / slirar ?
Nej, det skulle jag inte tro. Då brukar vara att den axxar dåligt!
Men börja lätt med att testa ett nytt tändstift så kanske du har tur att det bara är det som är fel;)
Postat: 3 augusti 2009, 20:16
av sefio
den jag sa göra nu är, rengöra alla slangar och filter, rengöra förgasaren samt byta tändhatt, tändstift och tändkabel.
Postat: 3 augusti 2009, 20:41
av wuedde
sefio skrev:den jag sa göra nu är, rengöra alla slangar och filter, rengöra förgasaren samt byta tändhatt, tändstift och tändkabel.
Låter bra, återkom med resultat

Postat: 6 augusti 2009, 07:06
av sefio
hmm, sköt problemet framför mig tills idag, då jag tankade vanlig 95 oktan istället för v-power jag kört på innan, då hackar den inte? dock går den ju sämre på 95 än v-power fast den beter sig normalt nu. vad kan detta bero på?
Postat: 6 augusti 2009, 09:40
av stunt_pojken^^
magi bensin^^^men testa v-power igen så kan du verkligen säkerställa om det är bensinen
hur mt olja har du i??
bensinfiltret(om du har ngt)kan va täppt igen o sen med na "tunnare" bensin så kanske kommer förbi lättare
vafan det låter helt cp så det är nog inte det men ändå

kolla
Postat: 6 augusti 2009, 10:31
av bensinskalle
De är ju helt klart skillnad mellan 95 o 99 oktan. Moppen ä gjord för 95 oktan/ vanlig bensin så de är väl inte helt otroligt att de kan bli fel med tändningen/ bestyckningen om du häller i värre soppa...
Men ja tror inte de skulle påverka tändningen ändå =/
Postat: 6 augusti 2009, 11:09
av kallepalle
kan även vara membanet som inte släpper i nog mycket bensin när de inte är rätt bensin. polaren hade det problemet på sin kina, då bytte han membran sen så funka den me v-power
Postat: 6 augusti 2009, 11:11
av sefio
bensinskalle skrev:De är ju helt klart skillnad mellan 95 o 99 oktan. Moppen ä gjord för 95 oktan/ vanlig bensin så de är väl inte helt otroligt att de kan bli fel med tändningen/ bestyckningen om du häller i värre soppa...
Men ja tror inte de skulle påverka tändningen ändå =/
ja det knepiga va att den gick mycket bättre med den i 2 tankar sen ba började den krångla, jag kör nu orginal membran men fick med 2 kolfiber reeds, har dock inte orkat byta

Postat: 7 augusti 2009, 17:05
av sefio
http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=10990
Den slangen som kommer in från vänster i bild är direkt från tanken, som sedan leder in i den där plast behållaren eller vad man ska säga, sedan leder det ut två slangar ur till höger i bild om ni tittar, den övre är från samma plast behållare och går till förgasaren, den undre gissar jag är vakum pump då den går in i insuget strax innan membranet. Tror ni denna behållare kan vara mitt bensin filter?
slänger in en till bild fast framifrån vakumpumpen?
http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=10991