Sida 1 av 1

Startar inte med nya förgasaren "Dellorto PHBG 19mm&quo

Postat: 1 augusti 2009, 15:21
av abzorbit
Hej!

Jag behöver hjälp!
Med nya förgasaren så startar inte vespan, har kickat tills jag stupar.. suck : ( Sätter jag på originalförgasaren går den att starta om jag håller för lite av luftinsuget samtidigt.. Allt är monterat korrekt, är det någon som har erfarenhet av detta problem? Snälla hjälp mig isf!

Haft munstycke 95mm, samt även provar med 75mm. Ska jag ha större munstycke eller är det något annat som gör att den inte startar. Får alltså ingen gnista alls.

Har monterat följande på en Yamaha neos 2001

Polini - Cylinderkit (Corsa) 70cc
Dellorto - Förgasare (Stage6 Racing) PHBG 19 mm
Stage6 - Kabelchoke (PHBG)
Tecnigas - Avgassystem (Next R)
Polini - Luftfilter (90°) Racing

MVH Abzorbit

Postat: 1 augusti 2009, 15:47
av Team.Alibaba
Ta upp tändstiftet å kolla om det r blööt eller torrt är det blött ska du kicka ur den alltså vrid av nyckel så inte tändningen är på sen är det bara kicka cirka 10gånger. sen börja om på nytt och pröva starta den.
är det torrt kan du:
Ge'n en sup!
kasta in en kork bensin i cylindern vid tändstiftet.
eller kasta in den i förgasaren.
eller så köper du startgas å sprutar in i luftfiltret eller förgsaren.

Postat: 1 augusti 2009, 15:49
av robin93
den har ingen gnista?.. och den funkar med orginal förgasaren,. hur går det ihop?.

Postat: 1 augusti 2009, 20:25
av abzorbit
Men så fort man sätter på originalförgasaren så startar den ju, då måste det vara något annat.. någon inställning så måste göras?

Postat: 1 augusti 2009, 20:32
av Dracen
Hur är luft och tomgången inställd på den nya förgasaren?

Postat: 2 augusti 2009, 00:48
av sefio
kanske inte rätt munstycke i?

Postat: 2 augusti 2009, 01:49
av antis
Får den ingen gnista med den nya förgasaren ? Men den får gnista med den gamla ? Kanske har något med autoschoken o göra ?

Postat: 2 augusti 2009, 09:27
av runners
Som jag uppfattar saken så har du gnista på tändstiftet med gamla förgasaren monterad, men när du bytar till en annan så slutar stiftet att slå gnista. Ett märkligt fenomen eftersom att förgasaren och tändningen är två saker som inte har med varandra att göra.
Troligast menar du att stiftet blir dränkt av bensin och därför inte slår gnista. Då innebär problemet att du har för stort munstycke eller för dålig lufttillförsel till förgasaren.
Får motorn för lite bensin beror detta ofta på för litet munstycke eller för mycket luft i förhållande till storleken till detta. Man kan testa att täppa till lufttillförseln till luftburken tillfälligt vid start och i detta fall startar motorn. Men man kan även använda startgas. :wink:

Lycka till!

Postat: 2 augusti 2009, 09:31
av abzorbit
Har inte gjort några inställningar på tomgång eller luft... Har bara monterat allt. Om jag kollar på oljeslangen så kommer det knappt någon olja till förgasaren, oljan är bara halvvägs i slangen, alltså inte kommit fram till förgasaren? motorn kanske måste komma igång innan oljan börjar pumpas in?

/Abzorbit

Postat: 2 augusti 2009, 22:20
av abzorbit
Har fått den att starta nu, har 120mm munstycke på.. men den startar bara om jag håller för luftintaget samtidigt, när den väl har startat så kan jag ta bort handen och då går den.. Men det verkar som den får för mycket luft.
Någon som är bra på dessa förgasare? tacksam för svar!

MVH Abzorbit