Sida 1 av 1

Effektrör, kylnings problem

Postat: 29 juli 2009, 22:05
av Klén
Tjaaa!
Har 3 problem :P

1. Idag så testade jag ett mk underliggande effektrör, för det första så blöddra den en jävla stund innan den kom in i "effektkurvan" när den väl kom in där så gick den som faan!
Men sen när ja körde så kom ja inte upp i mer änn 4 an, när ja la i 5 an så verkade det gå tungt, sen när ja växla ner till 4 an så varva den som faen...

2. Sen till de största problemet, när jag hade kört 500 meter, så stannar ja, då ser ja att de kommer ett rökmåln från möppen, då kollar ja ner och ser att en kylar slang mellan förgasaren och typ cylindern har åkt ur, så jag sätter i den igen, sen kör jag 100 meter till mina polare, sen gick jag med moppen hem.
Sen kolla ja i kylaren, då var den helt tom, så hällde i nytt, sen satte jag på orginal rör, men då liksom när ja gasa lite så bara den "böööööaaaa" så ja lät den stå en stund på tomgång, sen gick de inte ändå, så ja plocka isär förgasaren å rengjorde å bytte slangar m.m, sen funka den, men den vill blöddra på 1an på lite högre varv, så det lilla extra kommer inte i sluten eller hur man säger, vad kan de vara? :P

3. Sen en liten extra fråga, varför blev de så varmt? Tror ni det går att testa röret igen? :P

Tacksam för svar!

MVH
Klén

Postat: 29 juli 2009, 22:12
av DEA!!
den kan ju blivit varm för att kylar slangen åkte ur :P
Men om den gick efter att du tadit isär förgasaren, så äre ju det som är felet . Antingen är det nåt med munstycket, det bytte du va innan mk? O om den inte vill varva ur riktigt så tror jag det beror just på det, munstycket :P

Postat: 29 juli 2009, 22:18
av Klén
DEA!! skrev:den kan ju blivit varm för att kylar slangen åkte ur :P
Men om den gick efter att du tadit isär förgasaren, så äre ju det som är felet . Antingen är det nåt med munstycket, det bytte du va innan mk? O om den inte vill varva ur riktigt så tror jag det beror just på det, munstycket :P
Jao, hade ingen klämma, (de har ja nu) men den borde inte bli så varm, ja körde inte så falit så den borde bli så varm..
Eftersom jag har dragen plugg i orginal rör så har ja gått från 84 (orginal munstycke) till 102 munstycke. så borde inte vara de..
Om de e munstycke så tycker ja den borde blöddra mer?

Postat: 29 juli 2009, 22:21
av bensinskalle
Skitdåligt topic, ändra de annars låser ja tråden.....


Att den gick dåligt med mk:t på var för att du inte hade bytt/ inte hade rätt munstycke

Att den går dåligt nu är för att kolven kanha tagit skada om du körde en bit utan kylarvatten i

Eller så kan de va så att nu när motorn har fått andas ordentligt så kan den behöva en ny inställning av förgasaren för att den ska gå okej igen med originalröret

Postat: 29 juli 2009, 22:25
av Klén
bensinskalle skrev:Skitdåligt topic, ändra de annars låser ja tråden.....


Att den gick dåligt med mk:t på var för att du inte hade bytt/ inte hade rätt munstycke

Att den går dåligt nu är för att kolven kanha tagit skada om du körde en bit utan kylarvatten i

Eller så kan de va så att nu när motorn har fått andas ordentligt så kan den behöva en ny inställning av förgasaren för att den ska gå okej igen med originalröret
Ursäkta, men vad är topic? :P

Det med mustycke kan du se ovan vad du tror om de:P
Glömde skriva, men jag hade borta cylindern när jag plockade isär, ingen skada på det ;)
Okej ;)

Postat: 29 juli 2009, 22:25
av Drac_01
vad är det för moppe du har?

Att den bluddrar kan bero på munstycket..
testa ett mindre ändå och se hur den går då

Och att det gick varm är inte så konstigt, om en förvärmningsslang
har åkt av så att kylarvattnet har runnit ur :wink:
För utan vatten, så blir den varm..

Postat: 29 juli 2009, 22:28
av Klén
Drac_01 skrev:vad är det för moppe du har?

Att den bluddrar kan bero på munstycket..
testa ett mindre ändå och se hur den går då

Och att det gick varm är inte så konstigt, om en förvärmningsslang
har åkt av så att kylarvattnet har runnit ur :wink:
För utan vatten, så blir den varm..
Jag har en yamaha dtx sm - 06
Men med mk röret bluddra den inte, då kändes det bara som den inte orka 5 an och 6 an.. har drevning 13-48, den varvar ur mycket med dragen plugg i orginal rör så borde inte vara drevningen :P

Okej, ska nog testa på måndag igen, har satt fast slangarna lite bättre nu ;)

Postat: 29 juli 2009, 22:29
av bensinskalle
Klén skrev:
bensinskalle skrev:Skitdåligt topic, ändra de annars låser ja tråden.....


Att den gick dåligt med mk:t på var för att du inte hade bytt/ inte hade rätt munstycke

Att den går dåligt nu är för att kolven kanha tagit skada om du körde en bit utan kylarvatten i

Eller så kan de va så att nu när motorn har fått andas ordentligt så kan den behöva en ny inställning av förgasaren för att den ska gå okej igen med originalröret
Ursäkta, men vad är topic? :P

Det med mustycke kan du se ovan vad du tror om de:P
Glömde skriva, men jag hade borta cylindern när jag plockade isär, ingen skada på det ;)
Okej ;)
De ser du om du läser FAQ:n ;)

Postat: 29 juli 2009, 22:32
av Klén
bensinskalle skrev:
Klén skrev:
bensinskalle skrev:Skitdåligt topic, ändra de annars låser ja tråden.....


Att den gick dåligt med mk:t på var för att du inte hade bytt/ inte hade rätt munstycke

Att den går dåligt nu är för att kolven kanha tagit skada om du körde en bit utan kylarvatten i

Eller så kan de va så att nu när motorn har fått andas ordentligt så kan den behöva en ny inställning av förgasaren för att den ska gå okej igen med originalröret
Ursäkta, men vad är topic? :P

Det med mustycke kan du se ovan vad du tror om de:P
Glömde skriva, men jag hade borta cylindern när jag plockade isär, ingen skada på det ;)
Okej ;)
De ser du om du läser FAQ:n ;)
Haha. De har ja gjort nu ;) haha
Svårt att komma på nött, men hoppas de ble bättre ;) hehe

Postat: 29 juli 2009, 22:49
av villeboy
Du har för stort munstycke. När du kör urpluggat ska du ha ungefär 15 storlekar större, Och när du har effektrör så ska du ha ungefär 20 större. så prova typ 88-90 munstycken.

Postat: 29 juli 2009, 22:53
av Klén
villeboy skrev:Du har för stort munstycke. När du kör urpluggat ska du ha ungefär 15 storlekar större, Och när du har effektrör så ska du ha ungefär 20 större. så prova typ 88-90 munstycken.
Skrev du fel eller har du fattat fel? ;) hehe
Jag har allså 100 i munstycke, när ja kör urpluggat, ska jag ha större eller mindre med effektrör, när ja tänker efter så testa ja att chooka, då typ inte riktit dog, så där som den gör när den får för mycke bensin :P
så de kan stämma att de ska va mindre :P