Piaggio Nrg Mc3 -04a med direktinsprut

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
filipberg
Elmoped

Piaggio Nrg Mc3 -04a med direktinsprut

Inlägg av filipberg »

Tjaaa!

Köpte nyss en begagnad Piaggio Nrg Mc3 -04a med direktinsprut.
Undrar vad jag kan göra för trimm på den?
Hur det fungerar med direktinsprutet, kan man trimma utan att den skär?
Fördelar/nackdelar med direktinsprut?
trimma mopeden med v-ringen, kontrafjäder, variatorvikter?
Något bra tips på styling också?
kan komma med bilder framöver om så önskas?

Mvh filip :D
Användarens profilbild
mini_noreen
Svårstartad skrothög

Inlägg av mini_noreen »

Min kompis har en Aprilia SR50 (nästan samma motor) Han drog bara v-ringen och den går väldigt fint :)
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

Du kan köra på 70 cc om du vill men då måste man reglera direktinsprutet och det klarar man inte av att göra själv om man nu inte har de speciella sakerna man behöver för det.

Du kan dra variatorbricka och byta variatorvikter och sånt utan att den skär, du ska däremot inte göra något som du skulle behöva ha mer bensin till tex sportluftfilter, plugga ur osv utan att fixa med insprutningen.

Fördelar med direktinsput är att det är ingen förgasare som man måste hålla på att ställa in och hålla på med. Sen så brukar även moppar med direktinsprut vara väldigt acc snabba.

Nackdelar däremot är att det är svårare att trimma om man inte har sakerna för att reglera beninflödet, en annan sak som kan vara en nackdel är om det börjar krångla så är det mycket svårare att fixa själv än en förgasare.

När det gäller stylingen så är det väll de vanliga tex, ta bort bögläppen, höja, polera så mycket som möjligt. Jag tycker att du inte ska ha några dekaler som tex Hebo, polini osv. för det är inte snyggt enligt mig, mycket snyggare med en clean moppe utan massa dekaler.

EDIT: Shit vad långt det blev :O
Bild
filipberg
Elmoped

Inlägg av filipberg »

Okej , tack för svaren! Jag hade ändå bara tänkt mig att dra v-brickan, fixa med vikterna och ny kontrafjäder! så den ska alltså inte skära om jag fixar detta på mopeden? för alla säger olika? För ändrar hellre på bensinflödet för ett par lappar än att motorn skär liksom, då blir det ju riktigt dyrt sen.

Eftersom jag ändå inte ska trimma den särskilt mycket så spelar det ju ingen roll om jag har direkinsprut eller inte om jag fattat rätt ( v-brickan, variator-vikter och fjäder?

okej, själv gillar jag dekaler :)
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

filipberg skrev:Okej , tack för svaren! Jag hade ändå bara tänkt mig att dra v-brickan, fixa med vikterna och ny kontrafjäder! så den ska alltså inte skära om jag fixar detta på mopeden? för alla säger olika? För ändrar hellre på bensinflödet för ett par lappar än att motorn skär liksom, då blir det ju riktigt dyrt sen.

Eftersom jag ändå inte ska trimma den särskilt mycket så spelar det ju ingen roll om jag har direkinsprut eller inte om jag fattat rätt ( v-brickan, variator-vikter och fjäder?

okej, själv gillar jag dekaler :)
nepp den skär inte om du drar variatorbricka, fixar me fjädrar och vikter. börjar du däremot byta rör och sånt så¨måste du fixa insprutet
Bild
filipberg
Elmoped

Inlägg av filipberg »

Har du någon aning vad mopeden kommer göra med detta trim?,

Går mopeden sämre/bättre med en kevlar rem? eller ska man hålla sig till orginal rem?

Går mopeden sämre/bättre med ett icke urpluggat effekt? den får ju ett goare ljud och blir snyggare men det ska väl inte finnas risk för att den ska gå sämre just för att jag inte dragit pluggen?
steekarn
Elmoped

Inlägg av steekarn »

filipberg skrev:Har du någon aning vad mopeden kommer göra med detta trim?,

Går mopeden sämre/bättre med en kevlar rem? eller ska man hålla sig till orginal rem?

Går mopeden sämre/bättre med ett icke urpluggat effekt? den får ju ett goare ljud och blir snyggare men det ska väl inte finnas risk för att den ska gå sämre just för att jag inte dragit pluggen?
original röret är inte strypt ens så vad pratar ni om :S har en sån själv min börja krångla när jag drog v-ringen utan att gameboy trimma så ha lite fakta innan ni skriver att den inte skär... bytt ut allt som går i motorn nu pga av det. så gameboy trimma om du ska dra v-ring.
Låst