Sida 1 av 2

GasGas 125a moment dragning hjälp

Postat: 15 juli 2009, 22:31
av Matte_smt
Hej,

Ska ta av cylinder o topp och byta kolv för att kolvringarna gått varma pga snål oljeblandning :P Men iaf hur många moment ska man dra åt? Jag har en moment mätare som e i Newton tror jag men iaf vill veta hur mkt moment man ska dra åt TOPP och cylinder med :P

Mvh

Postat: 15 juli 2009, 22:33
av kallepalle
dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal

Postat: 15 juli 2009, 22:38
av bensinskalle
kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Ja knappt 100

Och de går inte att få dom att gå fortare heller utan att tömma plånboken ;)

Postat: 17 juli 2009, 17:18
av Matte_smt
okey,

vilka går bäst då? som är rätt billiga? typ 15-20.000 har inte så mkt cash

men kan man plugga ur cbr:en eller måste man köpa nåt trim rör eller nåt.

aprilia RS går typ 200 urpluggat har jag hört talas om men ve inte om det e sant

Postat: 17 juli 2009, 17:27
av Frillanmcdillan
LOL, en Honda cbr 125cc gör 120km/h, (egna erfarenheter). så ni som är ägare till en moppe eller nått annat utan vetskap behöver inte yttra sig med gissningar.

Postat: 17 juli 2009, 17:28
av Frillanmcdillan
btw köp en tvåtaktare om du vill ha fart, men bränsleförbrukningen och ljudet suger.

Postat: 18 juli 2009, 10:39
av Dredde
Aprilia RS Gör inga 200 orginal. Dock är dom mycket snabbare. Men aprilian är elektroniskt nedstrypta. Så att går mycket enkelt att nästan fördubbla effekten enkelt och billigt

Postat: 18 juli 2009, 10:44
av Banken92
Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv

Postat: 19 juli 2009, 20:00
av Matte_smt
jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?

Postat: 19 juli 2009, 20:18
av bensinskalle
Matte_smt skrev:jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?
dom går inte att strypa av, deras maxeffekt är den man får ut original.

Frillan sa att dom gör 120 så de är väl de man får ut

Postat: 19 juli 2009, 20:28
av chifen
bensinskalle skrev:
Matte_smt skrev:jag ska inte ha dom ORIGINAL!

vas gör en CBR ostrypt?
dom går inte att strypa av, deras maxeffekt är den man får ut original.

Frillan sa att dom gör 120 så de är väl de man får ut
Sanning med lite modifikation. Avgassystemet är helt onödigt smalt och absolut inte avstämt för sin cylindervolym.

Sedan går ju insprutningen på dessa maskiner att mappa om så det finns lite mer kraft att hämta. Men några fartmaskiner är det inte

Postat: 19 juli 2009, 20:53
av Pavek
Banken92 skrev:Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv
försäkringen är väll väldigt dyr på dom? :roll:

Postat: 19 juli 2009, 21:19
av henric92
efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över

Postat: 19 juli 2009, 21:30
av chifen
henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare

Postat: 19 juli 2009, 21:41
av bensinskalle
chifen skrev:
henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare
Nej alla säljs inte så dom inte går att strypa av.

Bara de att vissa fyrtaktare är skitklena i grundkonstruktionen.

Avgasröret på cbr:en är de minsta bekymret ;) Optimalt är max 25mm invändigt och de tror ja att röret på cbr:en är ;)

De som först o främst dödar fyrtaktarna är en äckligt slö kam...

Postat: 19 juli 2009, 22:27
av Matte_smt
okeej.
så du menar att Honda CBR är ett dåligt köp?
dom e sjukt snygga o ganska billiga. men går inte fort asså. det suger ju. vill ha 4-takt låter maffigare o bensinsnål

Postat: 20 juli 2009, 00:05
av chifen
bensinskalle skrev:
chifen skrev:
henric92 skrev:efter 06 så säljs alla gatu regade 125or så att dom intte går att "plugga ur"" eller strypa av, där finns inga strypningar, min kompis har en cbr125 08a (rikeman) och när har sjutsa mig kom vi bara upp i 100-105km/h enligt mätare :( axxar skit härligt men dör helt efter 90, då är det bara tur om du kommer över
Klart att det går, de är bara elektroniskt strypta så det blir mycket svårare
Nej alla säljs inte så dom inte går att strypa av.

Bara de att vissa fyrtaktare är skitklena i grundkonstruktionen.

Avgasröret på cbr:en är de minsta bekymret ;) Optimalt är max 25mm invändigt och de tror ja att röret på cbr:en är ;)

De som först o främst dödar fyrtaktarna är en äckligt slö kam...
Röret går ju inte med samma storlek hela vägen över cbren har jag för mig och diametern är väldigt klen, har inga siffror dock men ska försöka forska fram i det. Flödeshastigheten på höga varv är ju inget att skryta med iaf ;) Men som sagt, förmodligen minsta bekymret.

Så sant att kamen är slö, vidrigt slö tillochmed, ska du mäta med en bil så ligger nog fan nästan min 740gl lika slött till. Dessutom är sprutet programerat för minimal förbrukning och inte optimal prestanda så det finns lite att hämta där, bara man kommer i kontakt med någon som kan ställa om sprutet på cbren. Toppen är ju inte så optimal den kan vara heller, jämna till lite flödeskanaler kan man också tjäna lite på utan att spendera några större slantar. Men vad man än gör så kommer det inte bli någon värre fartmaskin och för farter runt 150 och uppåt kommer du nog önska att du valt 2-takt från början för det blir dyrt ;)

Vill du ha 4-takt för ljudet så får du gå upp några ccm innan det blir muller ;) Original låter cbr så mesigt så det är inte sant, men det kan ju ordnas med grövre rör och en lite klenare ljuddämpare. Kommer inte bli något sportljud dock, det är ju trots allt bara en 1cylindrig maskin så sportljudet från stora hojarna kommer du inte ens nära tyvärr.

Köper du för att köra billigt gör du helt rätt, bästa valet om det handlar om att pendla dagligen och köra billigt.

Postat: 20 juli 2009, 09:46
av bensinskalle
Nej precis fyrtaktssången når man inte med en liten enstonka tyvärr...

Men du kan få ut ett äckligt fint ljud ändå. Ja har precis byggt en ny dämpare till min 4t motard och nu låter den tamejfan lika fint som en 250 cross :mrgreen:

Man ska ha ett rakt genomgående perforerat rör med hårt packad ljuddämparull runt, röret ska ha ungefär samma diameter som resten av avgasröret ;) DÅ blir de fint ljud.

Ska försöka fila nånda så får du höra :mrgreen:

Postat: 20 juli 2009, 13:05
av erikanton
kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Och du har en sån? jag har en dem går kanske inte i 130 men min går i 125 och glädje mätaren slår inte fel på 25 km så fixa fakta innan du talar:D

Postat: 20 juli 2009, 13:29
av Matte_smt
oke nice, tack alla framför allt Chifen o Bensinskalle ;) vill gärna höra din ljuddämpare ;) verkar nice

Postat: 20 juli 2009, 13:58
av LudiX
http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvy ... annel_page
Här så har Bensinskalle sin nya Homemade ljuddämpare(Det står iaf New bigger Exaust)
Eller så är det den här http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzB ... re=channel
Där det står homemade silencer ;)

Postat: 20 juli 2009, 14:05
av bensinskalle
LudiX skrev:http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvy ... annel_page
Här så har Bensinskalle sin nya Homemade ljuddämpare(Det står iaf New bigger Exaust)
Eller så är det den här http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzB ... re=channel
Där det står homemade silencer ;)
Men de ä den gamla :D Den nya låter 10ggr bättre :mrgreen:

Postat: 9 augusti 2009, 10:17
av Gorm
Pavek skrev:
Banken92 skrev:Själv har man ju en Cagiva Mito 125, dem går ruskigt bra både original och ostrypta! Ostrypta ligger dem på ca 30-34 hk och gör väl en 170km/h+ så där har du något bra och faktiskt rätt billigt!
Finns Cagiva Mitos för ca 20 000 på blocket som är väldigt fina!

Mhv
försäkringen är väll väldigt dyr på dom? :roll:
Du kan väl inte försäkra ett olaglit fordon:D

Postat: 9 augusti 2009, 10:18
av Gorm
Matte_smt skrev:okeej.
så du menar att Honda CBR är ett dåligt köp?
dom e sjukt snygga o ganska billiga. men går inte fort asså. det suger ju. vill ha 4-takt låter maffigare o bensinsnål
Nej Honda cbr är den perfecta 125cc

Postat: 23 augusti 2009, 19:39
av Matte_smt
Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^

Postat: 23 augusti 2009, 20:08
av Frillanmcdillan
Matte_smt skrev:Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^
110km/h är inga problem orginal, och ett effekt rör kan du kränga för 2-3k och då får du en snabbare acceleration och topphstighet run 130-140km/h!

glömde tillägga, att du kommer få ett härligt ljud!

Postat: 23 augusti 2009, 20:11
av bensinskalle
Matte_smt skrev:Okej, men jag ska åka o titta på en cbr 04a imorn och undrar om det går att få dom att gå i typ 130 ? finns det inga pluggar i insuget eller osv? vad kostar ett nytt trim rör tille n sån? så man kan kräma ur lite mer. vill ju kunna ligga marsha 110 km/h till skolan då största delen är motorväg.

Bensinskalle: Är det dyrt att köpa ny kam? till en vassare? eller ere bara org som passar ? ^^
en kam ligger på runt 1500 spänn o uppåt beroende på hur pass vass man vill ha.

Vet ej om de finns till cbr:en, du får nog google lite o se om du hittar nåt.

De finns inga pluggar eller strypningar somsagt, motorn är helt enkelt så klen original. Men de bästa boten är att lätta svänghjulet, porta toppen, ställa på sprutet, öka flödet i avgassystemet och en värre kam helt enkelt ;)

Postat: 23 augusti 2009, 21:52
av Matte_smt
oke :P
ska kolla lite på avgasrör o kam, låter bäst, det där med lätta svänghjulet kan ja inte mkt om :P

Postat: 23 augusti 2009, 22:32
av Anden-r
Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

Postat: 23 augusti 2009, 22:52
av Matte_smt
ja men ska pendla till skolan ca 3 mil så cbr:n passar nog bra :) gör den abar 120-125 så räcker det för pendel :) ska köpa nåt lekfordon också, fiddy 250cc eller nåt likande, ge förslag :) som inte kostar över 8k :P beggat som nytt

Postat: 23 augusti 2009, 23:44
av henric92
erikanton skrev:
kallepalle skrev:dom gör inga 130 orginal. kan du glömma. kanske 100. dom går väldigt slött orginal
Och du har en sån? jag har en dem går kanske inte i 130 men min går i 125 och glädje mätaren slår inte fel på 25 km så fixa fakta innan du talar:D
min ryz gör 147km/h med endast mk thrower!!!!! jag har ingen gjädje mätare för det vet jag !

dagens 125 e SKIT slöa...dom gör 105km/H normalt sätt i normala förhållande...
klart om man bor där du bor så kanske man kan flyga osv och att landskapet besår av kilometer långa nerförsbackar och alltid medvind.. såfall toppar en 125a säker 125km/h

Postat: 24 augusti 2009, 11:19
av Matte_smt
okej Henric du gav mig svar på allt tack så himla mycket, du är bäst

Postat: 24 augusti 2009, 13:12
av kallepalle
Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk

Postat: 24 augusti 2009, 13:49
av Frillanmcdillan
kallepalle skrev:
Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk
nej 1kw är 1.36hk!

Postat: 24 augusti 2009, 13:55
av Anden-r
Frillanmcdillan skrev:
kallepalle skrev:
Anden-r skrev:Men bara så du vet så är CBR:en riktigt liten.
Ska själv köpa en sådan för att dom är duktigt billiga och drar runt 0.3 milen.

Men om du vill ha en stor (utvändigt) fyrtaktare så köp en YZF-R125, dom har 15 hk (11kw) som är max orginal medans Hondan har 13,6 hk.

Att påpeka är också att fyrtakt inte har pluggar som tvåtakt, om du inte redan visste det.

Men är det fart du vill ha så ska du satsa på en Aprilia eller Cagiva, tvåtaktsmonster som låter som en anabola moppe. Kolvbyten och sådant inkluderas :D Soppa dricker dom ju också.

Finns ju ifs 150 och 180cc cyllar till cbren, men det vet jag inte så mycket om...

1kw e väl ändå 1,6hk? 11kw = 17,6hk
nej 1kw är 1.36hk!
Yes alltså 1,36x11 = 14,96 = ca 15 :P