Sida 1 av 2
Varvar inte med luftfilter!
Postat: 11 juli 2009, 13:04
av tJocke
Hej!
Jag har en helt original am6a som jag ville få ett goare ljud på så jag köpte mig ett luftfilter och en ask med munstycken.
När jag bytt till luftfilter så ökade jag munstycket 10 storlekar vilket är optimalt när man byter till luftfilter.
Startade den och den varvade inte över 4-5000 varv, humm, förstort munstycke tänkte jag och plocka isär förgasaren igen och i med 7 storlekar större än original (95) dvs 102 och den är fortfarande likadan, den varvar inte över 4-5000 varv.
Då hörde jag med en kille som jobbar i en cross butik som sa att jag måste plugga ur den innan jag sätter på ett luftfilter annars går det inte.
Skumt sa jag då jag hört att det går o klämma dit ett luftfilter på en original moppe för att få till ett mullrigare ljud.
Vad är problemet? Jag vågar inte köra på original munstycket med luftfilter för då vet ju vi alla vad som kmr o hända..
Postat: 11 juli 2009, 13:13
av JohanG
Kanske läcker eller något, ställ in luftskruven kanske? ingen aning.
Postat: 11 juli 2009, 13:15
av tJocke
JohanG skrev:Kanske läcker eller något, ställ in luftskruven kanske? ingen aning.
har provat pilla på luftskruven utan framsteg ;(
Postat: 11 juli 2009, 13:16
av Tomaz
Jo, det ska gå att ha ett sportluftfilter på en orginal moppe, förra ägaren hade ju det på min Derbi när den var orginal.
Vad är det för sportluftfilter du har ?
Postat: 11 juli 2009, 13:18
av tJocke
DerbiSM skrev:Jo, det ska gå att ha ett sportluftfilter på en orginal moppe, förra ägaren hade ju det på min Derbi när den var orginal.
Vad är det för sportluftfilter du har ?
http://twostroke.se/product.asp?product=7449
denna har jag

Postat: 11 juli 2009, 13:19
av alexanderkarlsson
större munstycke? om den inte kan komma upp på höga varv? hur vet du att 10 är optimalt? olika från filter t filter o moppe t moppe.. geek
Postat: 11 juli 2009, 13:29
av JohanG
Aah verkligen skillnad mellan scooter och cross.
Testa typ större än 10.
Postat: 11 juli 2009, 13:30
av tJocke
alexanderkarlsson skrev:större munstycke? om den inte kan komma upp på höga varv? hur vet du att 10 är optimalt? olika från filter t filter o moppe t moppe.. geek
Jag har ju provat olika storlekar? Både större och mindre men får ingen skillnad.
Varför är jag en nörd för?

Postat: 11 juli 2009, 13:37
av JohanG
tJocke skrev:alexanderkarlsson skrev:större munstycke? om den inte kan komma upp på höga varv? hur vet du att 10 är optimalt? olika från filter t filter o moppe t moppe.. geek
Jag har ju provat olika storlekar? Både större och mindre men får ingen skillnad.
Varför är jag en nörd för?

skit i alexanderkarlsson, han är bara en av dom dära som tror dom kan allt och är perfekt och har inte tänkt på att alla har en gång varit nybörjare.
Tycker att alla admins borde rensa forumet på sånna idioter

.
ett forum är väl för att fråga, diskutera saker right?

.
Men du hade ju crossmoppe, testa lite större munstycke..
Postat: 11 juli 2009, 13:37
av Tomaz
tJocke skrev:DerbiSM skrev:Jo, det ska gå att ha ett sportluftfilter på en orginal moppe, förra ägaren hade ju det på min Derbi när den var orginal.
Vad är det för sportluftfilter du har ?
http://twostroke.se/product.asp?product=7449
denna har jag

Då kan vi nog direkt säga att det inte beror på filtret.
Tycker du ska
testa med orginal munstycket och se om den går bra då. Men även om den skulle gå bra med orginal munstycket så ska du ju inte köra med det.
Postat: 11 juli 2009, 13:46
av tJocke
DerbiSM skrev:tJocke skrev:DerbiSM skrev:Jo, det ska gå att ha ett sportluftfilter på en orginal moppe, förra ägaren hade ju det på min Derbi när den var orginal.
Vad är det för sportluftfilter du har ?
http://twostroke.se/product.asp?product=7449
denna har jag

Då kan vi nog direkt säga att det inte beror på filtret.
Tycker du ska
testa med orginal munstycket och se om den går bra då. Men även om den skulle gå bra med orginal munstycket så ska du ju inte köra med det.
ska ut o prova snart igen.. men låt oss säga att den går bra med original munstycket vad ska jag göra då? :S
Postat: 11 juli 2009, 14:19
av Robiin937
då ska du skita i filter o på med burk igen
Postat: 11 juli 2009, 14:25
av LudiX
DU sa att den var helt orginal!,Munstycket är knappast 95 orginal+att du har 102 i nu och inte ens urpluggat!inte undra på att den inte orkar varva,ta reda på vad det igentligen ska va för orginal munstycke!
Postat: 11 juli 2009, 14:27
av Robiin937
LudiX skrev:DU sa att den var helt orginal!,Munstycket är knappast 95 orginal+att du har 102 i nu och inte ens urpluggat!inte undra på att den inte orkar varva,ta reda på vad det igentligen ska va för orginal munstycke!
kan de visst va för mitt var 92 så de skulle kunna va de
Postat: 11 juli 2009, 14:29
av LudiX
Robiin937 skrev:LudiX skrev:DU sa att den var helt orginal!,Munstycket är knappast 95 orginal+att du har 102 i nu och inte ens urpluggat!inte undra på att den inte orkar varva,ta reda på vad det igentligen ska va för orginal munstycke!
kan de visst va för mitt var 92 så de skulle kunna va de
LoL,vad har du för moppe??
Postat: 11 juli 2009, 14:30
av Robiin937
LudiX skrev:Robiin937 skrev:LudiX skrev:DU sa att den var helt orginal!,Munstycket är knappast 95 orginal+att du har 102 i nu och inte ens urpluggat!inte undra på att den inte orkar varva,ta reda på vad det igentligen ska va för orginal munstycke!
kan de visst va för mitt var 92 så de skulle kunna va de
LoL,vad har du för moppe??
mh ryz pro racing 07, jag köpte den ny så jag vet att ingen har ändrat
Postat: 11 juli 2009, 14:32
av stunt_pojken^^
tror faktisk inte heller att 95 är org en kompis hade 83 o det var större än org har jag för mig iaf
MEN skruva lite på LUFTSKRUVEN(inte tomgångsskruven
nästan ett måste när du ändrar till luftfilter
fattar inte att ingen annan sagt det

Postat: 11 juli 2009, 14:33
av LudiX
Robiin937 skrev:LudiX skrev:Robiin937 skrev:
kan de visst va för mitt var 92 så de skulle kunna va de
LoL,vad har du för moppe??
mh ryz pro racing 07, jag köpte den ny så jag vet att ingen har ändrat
Jag menar tJocke

Postat: 11 juli 2009, 14:34
av Robiin937
LudiX skrev:Robiin937 skrev:LudiX skrev:
LoL,vad har du för moppe??
mh ryz pro racing 07, jag köpte den ny så jag vet att ingen har ändrat
Jag menar tJocke

citera inte mmig då d
Postat: 11 juli 2009, 14:39
av LudiX
Robiin937 skrev:LudiX skrev:Robiin937 skrev:
mh ryz pro racing 07, jag köpte den ny så jag vet att ingen har ändrat
Jag menar tJocke

citera inte mmig då d
nej,men jag tänkte inte på att det inte var Tjocke o du svarade så snabbt

!Btw du har ju Mk sp/vettefan, då måste du ju ha bytt munstycke!,och förut så laddade du upp en bild på ditt tändstift och då var det kolsvart!,men nu så måste du ha tagit bort den bilden.
Postat: 11 juli 2009, 14:40
av Robiin937
LudiX skrev:Robiin937 skrev:LudiX skrev:
Jag menar tJocke

citera inte mmig då d
nej,men jag tänkte inte på att det inte var Tjocke o du svarade så snabbt

!Btw du har ju Mk sp/vettefan, då måste du ju ha bytt munstycke!,och förut så laddade du upp en bild på ditt tändstift och då var det kolsvart!,men nu så måste du ha tagit bort den bilden.
jojo men då var den inte orginal, när den var HELT orginal så var munstycket 92. Men nu har ja ju 70cc , rör , större fögg o annat piss så nu har jag bytt

Postat: 11 juli 2009, 14:42
av LudiX
Robiin937 skrev:LudiX skrev:Robiin937 skrev:
citera inte mmig då d
nej,men jag tänkte inte på att det inte var Tjocke o du svarade så snabbt

!Btw du har ju Mk sp/vettefan, då måste du ju ha bytt munstycke!,och förut så laddade du upp en bild på ditt tändstift och då var det kolsvart!,men nu så måste du ha tagit bort den bilden.
jojo men då var den inte orginal, när den var HELT orginal så var munstycket 92. Men nu har ja ju 70cc , rör , större fögg o annat piss så nu har jag bytt

ok,och du köpte din spritt ny hos en ÅF?
tror iaf inte att
orginal munstycket är 95.
Postat: 11 juli 2009, 14:44
av Robiin937
LudiX skrev:Robiin937 skrev:LudiX skrev:
nej,men jag tänkte inte på att det inte var Tjocke o du svarade så snabbt

!Btw du har ju Mk sp/vettefan, då måste du ju ha bytt munstycke!,och förut så laddade du upp en bild på ditt tändstift och då var det kolsvart!,men nu så måste du ha tagit bort den bilden.
jojo men då var den inte orginal, när den var HELT orginal så var munstycket 92. Men nu har ja ju 70cc , rör , större fögg o annat piss så nu har jag bytt

ok,och du köpte din spritt ny hos en ÅF?
tror iaf inte att
orginal munstycket är 95.
Jag köpte min
HELT ny på MC-huset.
Så jag är helt säker på att de va orginal.
Dock beror de på vad han har för moppe för t.ex. RRX har inte så stora munstycken orginal
edit: köpte han den begagnad tror jag inte det är orginal munstyckket
Postat: 11 juli 2009, 15:14
av tJocke
Robiin937 skrev:LudiX skrev:Robiin937 skrev:
jojo men då var den inte orginal, när den var HELT orginal så var munstycket 92. Men nu har ja ju 70cc , rör , större fögg o annat piss så nu har jag bytt

ok,och du köpte din spritt ny hos en ÅF?
tror iaf inte att
orginal munstycket är 95.
Jag köpte min
HELT ny på MC-huset.
Så jag är helt säker på att de va orginal.
Dock beror de på vad han har för moppe för t.ex. RRX har inte så stora munstycken orginal
edit: köpte han den begagnad tror jag inte det är orginal munstyckket
vafan klagar alla på mitt original munstycke för?
tror ni jag sitter och ljuger om att jag har 95 i munstycke?
vad skulle jag tjäna på att ljuga, tänk efter förfan.
Postat: 11 juli 2009, 15:20
av Robiin937
tJocke skrev:Robiin937 skrev:LudiX skrev:
ok,och du köpte din spritt ny hos en ÅF?
tror iaf inte att orginal munstycket är 95.
Jag köpte min
HELT ny på MC-huset.
Så jag är helt säker på att de va orginal.
Dock beror de på vad han har för moppe för t.ex. RRX har inte så stora munstycken orginal
edit: köpte han den begagnad tror jag inte det är orginal munstyckket
vafan klagar alla på mitt original munstycke för?
tror ni jag sitter och ljuger om att jag har 95 i munstycke?
vad skulle jag tjäna på att ljuga, tänk efter förfan.
haha, vi tror inte du ljuger men om du kanske köpte moppen begagnad så kanske han som hade den innan dig bytte munstycket, va har du för moppe
Postat: 11 juli 2009, 15:21
av tJocke
Robiin937 skrev:tJocke skrev:Robiin937 skrev:
Jag köpte min HELT ny på MC-huset.
Så jag är helt säker på att de va orginal.
Dock beror de på vad han har för moppe för t.ex. RRX har inte så stora munstycken orginal
edit: köpte han den begagnad tror jag inte det är orginal munstyckket
vafan klagar alla på mitt original munstycke för?
tror ni jag sitter och ljuger om att jag har 95 i munstycke?
vad skulle jag tjäna på att ljuga, tänk efter förfan.
haha, vi tror inte du ljuger men om du kanske köpte moppen begagnad så kanske han som hade den innan dig bytte munstycket, va har du för moppe
Helt ny, inte bytt på något sätt, TMS supermotard
Postat: 11 juli 2009, 15:24
av Robiin937
okej då har du 95 org
Postat: 11 juli 2009, 15:29
av tJocke
Robiin937 skrev:okej då har du 95 org
som jag sa..
Postat: 11 juli 2009, 16:25
av stunt_pojken^^
men då är det ju kopia av den(AM6)väll?? så då är det inte så konstigt om det inte är mindre munstycke
men testa skruva på luftskruven!! skruva ut den lite så ska det nog gå bättre
Postat: 11 juli 2009, 17:52
av Robiin937
ja de e kopia
Postat: 11 juli 2009, 19:38
av bensinskalle
Sluta med erat ultra-offtopic

annars kommer hänglåset...
Ingen säger till någon annan att dom ljuger, den som dock sitter o gör de är dum i huvet.
Sportfilter är inget att rekommendera på en originalmoppe, de blir bara geggamoja av allt ihop

Ibland fungerar de men oftast inte, ja kunde inte ens ha sportfilter på min moppe med trimmrör ^^
Enda sättet för att få rätt blandning om man är osäker på vart man är är att kolla färgen på tändstiftet
Postat: 11 juli 2009, 20:28
av tJocke
jag kör med original munstycket nu då den går kanon och så hörde jag med verkstaden som sa att luftburken är redan väldigt stor så man behöver inte byta sålänge den går bra.
Postat: 11 juli 2009, 20:40
av bensinskalle
tJocke skrev:jag kör med original munstycket nu då den går kanon och så hörde jag med verkstaden som sa att luftburken är redan väldigt stor så man behöver inte byta sålänge den går bra.
precis
Kolla bara så stiftet har bra färg så den inte går för tunt

Postat: 11 juli 2009, 21:18
av alexanderkarlsson
JohanG skrev:tJocke skrev:alexanderkarlsson skrev:större munstycke? om den inte kan komma upp på höga varv? hur vet du att 10 är optimalt? olika från filter t filter o moppe t moppe.. geek
Jag har ju provat olika storlekar? Både större och mindre men får ingen skillnad.
Varför är jag en nörd för?

skit i alexanderkarlsson, han är bara en av dom dära som tror dom kan allt och är perfekt och har inte tänkt på att alla har en gång varit nybörjare.
Tycker att alla admins borde rensa forumet på sånna idioter

.
ett forum är väl för att fråga, diskutera saker right?

.
Men du hade ju crossmoppe, testa lite större munstycke..
ok. förlåt då. men ja menar bara att man kan söka då det finns typ 100 trådar om munstycke osv. + att ja va irriterad förrut. så jag e ingen idiot även om du tror de JohanG

mohaha
men som sagt. 102 låter stort för orginal....
Postat: 11 juli 2009, 21:18
av Sendarajder
herregud har ingen här lärt sig att om motorn får för lite luft alltså helt för mycket bensin så orkar inte motorn varva! prova den en gång helt utan luftfilter!