gjut järns cylinder

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

gjut järns cylinder

Inlägg av Bremler141 »

Hallåå!

Vet någon här vart man köper Scr Corse rören? :roll:

Sedan undrar jag också om det är svårt att köra in en gjutjärnscylinder? :wink:

Har funderat på MK handmade 70cc! extremt hållbar och för vardagskörning.. :wink:

Vad är det man skall tänka på? finns det guide?
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Re: gjut järns cylinder

Inlägg av Tullis »

Bremler141 skrev:Hallåå!

Vet någon här vart man köper Scr Corse rören? :roll:

Sedan undrar jag också om det är svårt att köra in en gjutjärnscylinder? :wink:

Har funderat på MK handmade 70cc! extremt hållbar och för vardagskörning.. :wink:

Vad är det man skall tänka på? finns det guide?
Eftersom cylindern expanderar långsammare än kolven så är det viktigt att bara ha på tomgång först kanske en kvart så den blir ordentligt varm och sedan stänga av så den kyls ner ordentligt sen hålla på så några gånger och sen ut och köra med den i "mellan" varv. Asså inte massa låga sega varv och inte för höga. Inkörningen ska sedan hållas på minst 2 timmars inkörning + avkylning 3 gånger. Så kanske 5 timmars inkörning totalt. Miltalet är inte det viktigaste.
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Låter svårt :shock:

Inte gjort i en handväning.. :roll:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Det viktigaste är att den inte värmenyper i början. Och så kan du blanda ner lite extra olja i tanken också.

Har sett en guide någon stans. Dock inte på Tsr. Ska leta efter den.

EDIT:
Tubaren@webcar2000.com
Jag kör aldrig in mina moppar på det sättet, börjar med att starta den och låta den stå ett tag på melanvarv sen Köra tils motorn blir varm då stanar jag och låter den svalna igen sen när den är nästan helt kall kan ju ta sin tid :P så kör jag ett litet tag igen brukar Köra samanlagt 3 timmar, då har jag inte räknat in alla dånder då den ska svalna :P men min gamla ts 50 som jag har kört in så för 2 år sen går fortfarande som en klocka med 70 cc 20 mm förgasare trimblås, upborad motor och lite i cylindern flyttat tändplattan, oj jag kom lite ur kurs där men :P
Observera detta är för Yamaha DT50 MX. Men eftersom de har gjutjärnscylindrar så antar jag att det är samma princip.
Senast redigerad av Tullis den 10 juli 2009, 17:47, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

nej men sen har du en cylinder som håller för att köras och inte nåt man bara tittarpå ;) min "bästis" fick bytta cylinder (aluminium) typ 3 gånger för att sedan få den att gå.. han har kört ed den nya nu i 3 veckor =) men kan inte säga att ha r smart när de gäller mopeder xD
Användarens profilbild
senda99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 december 2007, 22:35
Ort: olofström

Inlägg av senda99 »

jag har en mk handmade 70 på min Senda. jag lät den gå på tomgång ca 20 min sen ut och köra lungt 5mil, sen så drog jag på redigt
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

ja körde in en mk 70 handmade o ja körde in den precis som en vanlig alu cylinder fast första starten så låt ja den gå på tomgång i ca 10 min sen stängde o lät den bli kall sen köra bara
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Låter faktiskt grymt bra detta! :wink:

Lutar åt en MK handmade cylinder sedan en metrakit SP rör sen lite förgsare membran o godis :wink:

Denna setupen kan jag köra med dagligen eller? (vardagsbruk) :roll:

Tacckar, och vet nån på ett ungefär vad den skulle gå i?

MK handmade
SP rör
21mm fög?
Insug
Membran
Cdi
13/53 14/53

Nått mer?
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Tack! :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!
Inlägg: 833
Blev medlem: 25 juli 2007, 19:53
Ort: Dalarna

Inlägg av Drac_01 »

Bremler141 skrev:Låter faktiskt grymt bra detta! :wink:

Lutar åt en MK handmade cylinder sedan en metrakit SP rör sen lite förgsare membran o godis :wink:

Denna setupen kan jag köra med dagligen eller? (vardagsbruk) :roll:

Tacckar, och vet nån på ett ungefär vad den skulle gå i?

MK handmade
SP rör
21mm fög?
Insug
Membran
Cdi
13/53 14/53

Nått mer?
Japp den setupen kan du göra med dagligen

Den kommer nog göra ungefär 95-100 skulle jag tro
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

okej :)
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Men om jag förstått det rätt nu grabbar? :wink:

Starta hojjen, låtta den stå på tomgång i cirka 15 minuter!
Efter det låta den stå tills den är helt kall..
Efter det kan jag ut och köra lite försiktigt, Inte på för låga och inte på för höga :roll: Mitt i mellan där nånstans, jag kör i cirka 15 minuter och där efter låter den svalna av sen göra jag samma sak och kanske kör 5 minuter extra resterande rundor och jag gör detta i ungefär 2 timmar?

Får jag en bra inkörning då? :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn
Inlägg: 375
Blev medlem: 18 november 2007, 19:53

Inlägg av alexanderkarlsson »

kör bara lungt. du känner la själv lite..
Någon som vill ha invite till LOCKERZ? PM:a E-mail
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

men jag låter den stå på tomgång lite först :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja vet själv att de finns en guide i artikelarkivet om just inkörning av gjutjärnscylindrar så de finns ;)

Rör frågan får du ta i "vart kan ja köpa..?-tråden", men erik_94 har rätt i att de finns på gearpats24 ;)


Ja kan dock avslöja att de kommer gå tamt med handmade o ett högvarvigt rör, pratade nyligen med en kille som har de problemet
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Okej!

Har letat lite då jag också har för mig det :roll:

Det ända jag hittade var vad som var skillna på gjutjärn och aluminium :wink:

men Jag får vell ta och leta på en annan cylinder eller köper jag ett lågvarvigt rör :wink:

Skulle thrower funka bra och får jag ut all effekt då?
Eller är leovince v6 bättre? :)
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

http://www.twostrokerider.se/guider/visa/667

Där har du iaf en guide om inkörning;)
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Bremler141 skrev:Okej!

Har letat lite då jag också har för mig det :roll:

Det ända jag hittade var vad som var skillna på gjutjärn och aluminium :wink:

men Jag får vell ta och leta på en annan cylinder eller köper jag ett lågvarvigt rör :wink:

Skulle thrower funka bra och får jag ut all effekt då?
Eller är leovince v6 bättre? :)
Jag körde Metrakit Sp och Handmade cylinern innan. Eftersom cylindern är lågvarvig så tappar den kraft med ganska hhögvarvigt rör som SP. Så om du ska ha den cylindern tycker jag du ska köra med leovince V6 eller metrakit thrower :wink:
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Okej, Leovince v6 är vell bättre än thrower eller funkar båda lika bra? :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Bremler141 skrev:Okej, Leovince v6 är vell bättre än thrower eller funkar båda lika bra? :wink:
Har hört att leovince v6 är bättre men mk thrower är avstämt till den cylindren
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Robiin937 skrev:
Bremler141 skrev:Okej, Leovince v6 är vell bättre än thrower eller funkar båda lika bra? :wink:
Har hört att leovince v6 är bättre men mk thrower är avstämt till den cylindren
Leovince håller ju bättre kvalité helt klart ;)

Leovince har nog ingen negativ effekt som gör de sämre än thrower prestandamässigt heller ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 481
Blev medlem: 22 januari 2009, 20:36
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Okej, slår nog till på v6 ifall det blir den cylindern då!

Har fått veta allt jag vill om gjutjärnscylindrar osv så denna tråd kan låsass nu om så är nödvändigt! :)
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

annars kan du ju köpa airasl 70cc sport istället. den är högvarvigare fast vad jag har hört så går den bra till dagligt bruk, jag skulle köpt den istället och ett sp (eller liknande) rör. :D
Låst