Totalrenovering av moped.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
JohanG
Varnad

Totalrenovering av moped.

Inlägg av JohanG »

Tjenare allihopa !

Jag har en froega,

jag har en honda x8r, som jag skall renovera snart do jag har kört trimmat när jag har haft den, och min syster börjar fylla tillräckliggt för moppe och undrar om det är billigare att renovera moppen själv eller att lämna in den po Honda Mc center ?: D

Det jag hade tänkt, är :

ett nytt framdäck, nya lager i motorn, ny rem. Cylinder, kolv, vev..
Hur mycket kan detta kosta att göra själv?
jag har bara lite vetande om moppen själv, asso jag har inte bytt vev, lager innan men det kan ju vara kul att testa.. :)

tips?
Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

de bror väl på hur händig du är också :)
kolla mitt projekt här under :)
Bild
Parden_Gökbo
Varnad

Inlägg av Parden_Gökbo »

Räkna ihop vad lager, cylinder, packningar & dylikt går på så får du en slutsumma.

Du skriver att du vill testa själv, gör då det helst under uppsyn av nån som har erfarenhet av motor av olika slag. Kan bli dyrare för dig om du gör nåt fel.
Jag dominerar er alla!
Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

precis , ja skulle inte börja på egen hand.
Bild
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen

Inlägg av Gl3nn »

Gör det själv! Hur skulle man annörs lära sig om man aldrig provar? :)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Jag frågade min lokala återförsäljare vad de skulle ta för en renovering av min motor. De sa att de skulle landa på runt 10000kr beroende på vad de behövde byta. Då det kostar lite mer än 1000kr att göra det själv på en DT50 MX så sket jag i det.
Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

mm där ser man vilken jävla skillnad de är . Man kan göra de själv men ja säger de, ta hjälp av någon som är motorkunnig också de blri så jävla mkt enklare då.
Bild
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Lite kunnig inom omrodet är jag allt.
Bytt cylinder, kolv..rem, variator, plockat ner o tittat po tändningen, osv osv, so det kommer säkert bli bra, bara de att jag har aldrig klyvt en motor innan, inte bytt vevparti heller. Men det finns säkert guider har jag för mig?

jag har räknat ihop att allt kommer kosta säkert runt 2000-3000 kronor. Do har jag räknat in, däck.. dämpare.. lite sonna saker som inte hör till till omrodet egentligen.
Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

okej men de är ju bra, kan lova att de blir mkt billigare att göra de själv :)
Bild
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Är det nogra speciella verktyg man använder sig utav? Svets, nogot?
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

JohanG skrev:Är det nogra speciella verktyg man använder sig utav? Svets, nogot?
Förjävlen, ja svetsa fast veven !

Lämna in den, annars kommer du aldrig få ihop den.
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thorsken »

min motor renoverades för typ 0 mil sen lät kusin bygga lite.. han är bilmeckanicker såtog typ 4h när han fick hm grejora till jag hämtade den ;) vet dock inte men var nog färdig innan så nu ar in 02a nya fina C3 lger runt om i hela lådan pckningar packboxar ect ;) kostade inte många kr typ 2 tusen eller nåt
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög

Inlägg av fuck_rooster »

MarcusAndersson skrev:
JohanG skrev:Är det nogra speciella verktyg man använder sig utav? Svets, nogot?

Stöttande ord från Marcus!Liknande sa du till mig också när jag inte fick igång moppen det gav mig en tankeställare som jag fick sitta och grubbla på några dagar men jag valde ändå att göra det själv så jag öppnade den och fann felet, fixade och plockade ihop nån gång måste vara den första var inte rädd för att allt ska gå snett!Ta bara bilder och håll reda på delar och muttrar och skruvar vart efter du öppnar och monterar ner så skall det nog lyckas. :)
Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

fuck_rooster skrev:
MarcusAndersson skrev:

Stöttande ord från Marcus!Liknande sa du till mig också när jag inte fick igång moppen det gav mig en tankeställare som jag fick sitta och grubbla på några dagar men jag valde ändå att göra det själv så jag öppnade den och fann felet, fixade och plockade ihop nån gång måste vara den första var inte rädd för att allt ska gå snett!Ta bara bilder och håll reda på delar och muttrar och skruvar vart efter du öppnar och monterar ner så skall det nog lyckas. :)
ja måste säga de de var riktigt stöttande ord från marcus...
Bild
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Inga problem grabbar !

Ni måste förstå jag skriver som jag gör när killen frågar om han ska ha svets eller liknande, plus han aldrig bytt vev ?
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

MarcusAndersson skrev:Inga problem grabbar !

Ni måste förstå jag skriver som jag gör när killen frågar om han ska ha svets eller liknande, plus han aldrig bytt vev ?
Alla har vi varit nybörjare nån gång. :?
Team SMC HjälmeN
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

vev och lager kan du överlämna till ngn kunnig.. resten ska du nog kunna fixa själv ;)
Dracen skrev:
KoNG skrev:Han är lite vilsen bara
Men du är ju vilsen om du inte märker vad som händer!
haha big lol
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Japp.. Du ska svettsa fast alla delar.. För du vill vell inte att allt ska gå sönder när du kör? Sen ska du ju smälta fast däcken och skruva fast dom i fälgen så dom inte lossnar... Kan vara farligt..

Känns fjädringen tung kan du alltid pressa ner en gurka för styvare och en tomat för mjukare fjädring.. mitt största råd iallfall.. =)

Lycka till ;D Finns en guide "Hur du förstör din moppe"... Namnet kanske är vilse ledande... men den är nog till stor hjälp
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

Kan inte du bara gå och dö?

Är du händig så tycker jag du skall testa klyva motorn, kör du fast nånstans kan du ju alltid backa och skruva ihop igen och lämna in.
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thorsken »

sefio skrev:Kan inte du bara gå och dö?

Är du händig så tycker jag du skall testa klyva motorn, kör du fast nånstans kan du ju alltid backa och skruva ihop igen och lämna in.
detta lät bra... skaffa manuallen också
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

g-ounze skrev:
Japp.. Du ska svettsa fast alla delar.. För du vill vell inte att allt ska gå sönder när du kör? Sen ska du ju smälta fast däcken och skruva fast dom i fälgen så dom inte lossnar... Kan vara farligt..

Känns fjädringen tung kan du alltid pressa ner en gurka för styvare och en tomat för mjukare fjädring.. mitt största råd iallfall.. =)

Lycka till ;D Finns en guide "Hur du förstör din moppe"... Namnet kanske är vilse ledande... men den är nog till stor hjälp
Lägg av med det där attityden! :evil:
Det ända han frågade var om han behövde några speciella verktyg.
Och försöka va lite seriös när det gäller den här Tråden så vi kan hjälpa JohanG :D
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

MarcusAndersson skrev:Inga problem grabbar !

Och? tror inte du kan så mycket du heller så hoppa inte på någon!
Man måste ju lära sig kolla igenom å plocka lite de fixar sig när ja ger mig på sånt ja inte kan brukar jag kolla på de noga å ta de steg för steg har lärt mig mycket själv under åren från början visste ja inte va munstycke va se nu plockar jag ner halva bilar å pillar på moped motorer^^ :)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Glennish skrev:vev och lager kan du överlämna till ngn kunnig.. resten ska du nog kunna fixa själv ;)
Här har du ditt svar..

Dessutom skulle ja rådgiva ha en jävla massa verktyg.. inte hammare... Inte svetts.. Nu snackar ja skiftnycklar, insexnycklar, skryvmejslar, tångar o.s.v.... SÅNT behöver du... De kan alltid vara bra med en extra person som hjälper dig vid sidan om med lite tyngre grejjer vid en total renovering....

Kom ihåg en sak... När du meckar.. Sålänge du inte skadat någon del.. kanske bara satt de fel.. OROA DIG INTE!.. Få inte panik om något är fel men inte skadat.. Gör om gör rätt... Ta de i lugn och ro.. som sagt.. sålänge du inte tagit sönder något.. Ta de lugnt.. resten löser sig..

Har du frågor när du meckar.. så kan ja lova dig att du hittar svaret på google... De kan vara frågor allt från hur man skruvar fast saker o.s.v....

Innan du ger dig på något.. Läs en guide.. fråga polare. När du känner dig rätt så säker.. Börja mecka då!

upprepar igen.. FÅ INTE PANIK om något inte funkar.. ALLT går att lösa.. Du har polare att fråga och du har internet att kolla på..

När du skruvar isär något så rådgiver ja dessutom att hålla koll på hur allt sitter... Lägg alla skruvar i en burk o.s.v... och KOM IHÅG hur allt satt innan du börja pilla.. ta en bild innan du skruvar isär...!

//Glennish är en schysst o smart kille och verkar kunna de mesta tror jag.. hör av dig till honom.. Han är mogen i skallen och verkar vara riktigt schysst o pålitlig...
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
JogRn_
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av JogRn_ »

mycket bra rådgiving av g-ounze ! äntligen lite ordning på denna tråd ! :)
Bild
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

g-ounze skrev:
Glennish skrev:vev och lager kan du överlämna till ngn kunnig.. resten ska du nog kunna fixa själv ;)
Här har du ditt svar..

Dessutom skulle ja rådgiva ha en jävla massa verktyg.. inte hammare... Inte svetts.. Nu snackar ja skiftnycklar, insexnycklar, skryvmejslar, tångar o.s.v.... SÅNT behöver du... De kan alltid vara bra med en extra person som hjälper dig vid sidan om med lite tyngre grejjer vid en total renovering....

Kom ihåg en sak... När du meckar.. Sålänge du inte skadat någon del.. kanske bara satt de fel.. OROA DIG INTE!.. Få inte panik om något är fel men inte skadat.. Gör om gör rätt... Ta de i lugn och ro.. som sagt.. sålänge du inte tagit sönder något.. Ta de lugnt.. resten löser sig..

Har du frågor när du meckar.. så kan ja lova dig att du hittar svaret på google... De kan vara frågor allt från hur man skruvar fast saker o.s.v....

Innan du ger dig på något.. Läs en guide.. fråga polare. När du känner dig rätt så säker.. Börja mecka då!

upprepar igen.. FÅ INTE PANIK om något inte funkar.. ALLT går att lösa.. Du har polare att fråga och du har internet att kolla på..

När du skruvar isär något så rådgiver ja dessutom att hålla koll på hur allt sitter... Lägg alla skruvar i en burk o.s.v... och KOM IHÅG hur allt satt innan du börja pilla.. ta en bild innan du skruvar isär...!

//Glennish är en schysst o smart kille och verkar kunna de mesta tror jag.. hör av dig till honom.. Han är mogen i skallen och verkar vara riktigt schysst o pålitlig...
Bra g-ounze! :D
Exakt så där ska du skriva och hjälpa honom istället för dom onödiga kommentaren m.m! :wink:
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

LudiX skrev:
g-ounze skrev:
Här har du ditt svar..

Bra g-ounze! :D
Exakt så där ska du skriva och hjälpa honom istället för dom onödiga kommentaren m.m! :wink:
;) :D
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Inget med tråden o göra men hans komentar med gurkan o dä var faktiskt lite rolig :lol:

Måste erkänna det! :D
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Bremler141 skrev:Inget med tråden o göra men hans komentar med gurkan o dä var faktiskt lite rolig :lol:

Måste erkänna det! :D
Sant ^^,

Min Runner blev hyper efter att ja bytte bakre bromsbeläg..!
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

g-ounze skrev:
Här har du ditt svar..

Får lägga till en sak.. Ibland kan de vara så att gamla delar är CP att plocka isär... Men när du ska byta till nya delar så ska de flesta grejerna bara flyta på utan att du behöver ta i någon kraft... men de lär du märka.. Om du inte får på något me lite kaft så kanske de är fel grej... men inget sitter bättre om du tar hammaren o slår på de...
[[-_/G-Ounze\_-]]

JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Oj ..

Det var verkligen väldigt många som verkligen trodde på att jag skulle svetsa ihop en vev, så jävla dum är jag inte.

Visst, kanske lät lite fel där, men som det stod. Om det var några verktyg som var BRA att ha hemma, svets var väl för typ moddning eller något ;).

Som sagt, alla har vi varit nybörjare.
Och t ex du, marcusandersson, försökte du vara lite rolig där eller ? ^^ .
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

du vet adressen till denna hemsida så du ska nog klara det om inte så loggar du in gör en tråd och får hjälp av ngn som gjort den saken innan
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Sätt muttrar, lager, fjädrar, distanser, brickor, skruvar på en ståltråd från typ varje hål och markera och skriv på maskeringstejp båda på motorn och på dina "ståltrådar" och ta foton mm.
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Tack tullis ;) . !

Det hade jag inte tänkt på innan, bara att ta foto. hehe. men det skall bli kul att göra det, man måste ju testa nån gång ;)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

Har tänkt på klyva motorn, är det endast att dra av motorblocket och skruva av cylinder insug etc och sen ba dra loss alla skruvar som håller ihop det och dra? :P fan verkar ju inte så svårt som alla nojjar om, vart kommer den svåra delen in?
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

den svåra delen är nog att sätta på veven + lagrerna,måste ju sitta rätt ;) hört att man skall sätta in veven i frysen oxå för en lättare montering, och typ lägga blocket i något varmt.. typ ugnen eller vafna va de? lol
Låst