Sida 1 av 1

Vad har hänt?

Postat: 5 juli 2009, 16:16
av Alsen
Hejsan!

Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller?
Tack på förhand/// Victor Alsen

Re: Vad har hänt?

Postat: 5 juli 2009, 16:24
av track_666
Alsen skrev:Hejsan! :D

Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller? :x
Tack på förhand/// Victor Alsen 8)

låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...

Re: Vad har hänt?

Postat: 5 juli 2009, 16:28
av Alsen
track_666 skrev:
Alsen skrev:Hejsan! :D

Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller? :x
Tack på förhand/// Victor Alsen 8)
Ok, tack. :D Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?


låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...

Re: Vad har hänt?

Postat: 5 juli 2009, 17:03
av track_666
Alsen skrev:
track_666 skrev:
Alsen skrev:Hejsan! :D

Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller? :x
Tack på förhand/// Victor Alsen 8)
Ok, tack. :D Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?


låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...

de kan jag däremot inte hjälpa dej med ... har ingen aning ?? :roll:

Re: Vad har hänt?

Postat: 5 juli 2009, 17:04
av Alsen
track_666 skrev:
Alsen skrev:
track_666 skrev: Ok, tack. :D Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?


låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...

de kan jag däremot inte hjälpa dej med ... har ingen aning ?? :roll:
Ok, Tack ändå :D

Postat: 5 juli 2009, 18:00
av robin93
varvade du 11tusen med oinkörd cylinder xD, kanske har den värmenypt nej det är inte för mycket så mycket vavrvar den om den inte e orginal?.

Postat: 5 juli 2009, 18:19
av Dennis_999
Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! :shock:

Postat: 5 juli 2009, 18:26
av Alsen
[quote="Dennis_999"]Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! :shock:[/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder ;) Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det :)

Postat: 5 juli 2009, 18:30
av Dennis_999
Alsen skrev:
Dennis_999 skrev:Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! :shock:[/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder ;) Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det :)
Rasslar det bakom variator-kåpan eller i vevhuset? ;)

Postat: 5 juli 2009, 18:37
av Alsen
Dennis_999 skrev:
Alsen skrev:
Dennis_999 skrev:Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! :shock:[/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder ;) Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det :)
Rasslar det bakom variator-kåpan eller i vevhuset? ;)
I vevhuset, tyvärr :(

Postat: 5 juli 2009, 18:40
av Holmstrom_93
Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.

Postat: 5 juli 2009, 18:41
av Dennis_999
Alsen skrev:
Dennis_999 skrev:
Alsen skrev:Rasslar det bakom variator-kåpan eller i vevhuset? ;)
I vevhuset, tyvärr :(
Kolla cylinder hur den mår. Och ta loss allt och kolla hur det ser ut i vevhuset då :)

Postat: 5 juli 2009, 18:48
av Alsen
Holmstrom_93 skrev:Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall... :(

Postat: 5 juli 2009, 18:48
av Alsen
Dennis_999 skrev:
Alsen skrev:
Dennis_999 skrev: I vevhuset, tyvärr :(
Kolla cylinder hur den mår. Och ta loss allt och kolla hur det ser ut i vevhuset då :)
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall... :(

Postat: 5 juli 2009, 18:54
av Holmstrom_93
Alsen skrev:
Holmstrom_93 skrev:Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall... :(


Du kan ju börja med att ta bort cylindern och sen ta tag i vevstaken och dra den både i sidled och lite upp å ner för och känna om något är glapp, om det är glapp eller liknande kan du bli tvungen att klyva motorn och byta vevparti.

Postat: 5 juli 2009, 19:01
av Alsen
Holmstrom_93 skrev:
Alsen skrev:
Holmstrom_93 skrev:Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall... :(


Du kan ju börja med att ta bort cylindern och sen ta tag i vevstaken och dra den både i sidled och lite upp å ner för och känna om något är glapp, om det är glapp eller liknande kan du bli tvungen att klyva motorn och byta vevparti.
Ok, tack för svaret :)

Postat: 6 juli 2009, 17:35
av Alsen
Ingen annan som har någon idé? eller någon som kan bekräfta det som de andra har sagt? :roll:

Postat: 6 juli 2009, 20:21
av Alsen
Uräkta dubel och trippel-poster, men jag är i desperat behov av hjälp med moppen, så snälla fortsätt att svara :roll:

Postat: 7 juli 2009, 00:20
av Smilee
Okej gör såhär:
Ta av cylindern
Ta av kolven

Sen kollar du om nål lagret är trasigt för då kommer en av "nålarna" vara borta. Om den är det så kan det vara den som har ramlat av och ner i vev huset..

Sen tar du tag i veven och drar åt sidorna om det går menas det med att den "glappar".

Skriv gärna din setup för då kan det vara lättare att hjälpa dig :)

Postat: 7 juli 2009, 08:23
av henric92
vev lagerna eller nållagert har nog pajjat, det är det som skramlar i motorn, var försiktig när du tar ut kolvbulten för om nållagert e pajj så kommer det smulla ner i vevhuset, om det nu e pajj, va försiktig

Postat: 7 juli 2009, 08:24
av henric92
Smilee skrev:Okej gör såhär:
Ta av cylindern
Ta av kolven

Sen kollar du om nål lagret är trasigt för då kommer en av "nålarna" vara borta. Om den är det så kan det vara den som har ramlat av och ner i vev huset..

Sen tar du tag i veven och drar åt sidorna om det går menas det med att den "glappar".

Skriv gärna din setup för då kan det vara lättare att hjälpa dig :)
veven ska glappa i sidled, men inte "upp och ner"

Postat: 7 juli 2009, 08:45
av Alsen
Ok, tack ska ni ha allesammans :lol:
Min setup är:
Urpluggat stage6 pro replica rör
Malossi sportluftfilter
4.5g variatorvikter

cylinder är helt orginal 8)

Postat: 7 juli 2009, 09:08
av sefio
fett knas att den varva så mkt med den milda setupen!

Postat: 7 juli 2009, 09:57
av Alsen
sefio skrev:fett knas att den varva så mkt med den milda setupen!
Jo, det håller jag med om. Men den varvar äldigt mycket redan orginal Ca 7500 varv/minut. Jag kanske har för lätta vikter på? :?

Postat: 7 juli 2009, 10:03
av sefio
nopp du har galet förtunga ska ligga mellan 3.5-4.0 på det röret, 4.0 va för tungt för mig det va en minarelli motor

Postat: 7 juli 2009, 10:05
av stunt_pojken^^
om du vill hindra att ngt er ska åka ner i cylindern så läg en trasa/eller liknande runt veve s att det täpper till allllt så är du 99% typ på att inget ramlar ner där(för det behöver juh inte vara ngt däri nu)kan vara varitorn)va så på mn rasslade ASmkt to bort v-kåpan så hade muttern till varitorn skruvat lös sig så remskivor mm skramlade runt fast då gick det juh inte starta :shock:

Postat: 7 juli 2009, 10:45
av Alsen
sefio skrev:nopp du har galet förtunga ska ligga mellan 3.5-4.0 på det röret, 4.0 va för tungt för mig det va en minarelli motor
Aha, tackar för det :)

Postat: 7 juli 2009, 10:45
av Alsen
stunt_pojken^^ skrev:om du vill hindra att ngt er ska åka ner i cylindern så läg en trasa/eller liknande runt veve s att det täpper till allllt så är du 99% typ på att inget ramlar ner där(för det behöver juh inte vara ngt däri nu)kan vara varitorn)va så på mn rasslade ASmkt to bort v-kåpan så hade muttern till varitorn skruvat lös sig så remskivor mm skramlade runt fast då gick det juh inte starta :shock:
Ok, tack för tipsen :D