Sida 1 av 1

250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 18:50
av wuedde
När man säger att en moppe varvar tex 15000varv per minut, vad är det som snurrar 15000varv per minut då!? Jag menar...det rör sig om 250 varv i sekunden! Är det verkligen kolven som går upp och ner 250 gånger på en sekund? Enligt mig låter det orimligt;)

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 18:53
av derbi_senda93
är det inte veven som går runt så många varv? :roll:

Kan inte nån kunnig förklara! :D

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 18:55
av wuedde
Derbi_senda93 skrev:är det inte veven som går runt så många varv? :roll:

Kan inte nån kunnig förklara! :D
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 19:01
av derbi_senda93
wuedde skrev:
Derbi_senda93 skrev:är det inte veven som går runt så många varv? :roll:

Kan inte nån kunnig förklara! :D
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Jo men veven går ju varv inne i motorn. kolven går ju bara upp och ner och det är ju inte som ett varv :P

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 19:02
av Tomaz
wuedde skrev:
Derbi_senda93 skrev:är det inte veven som går runt så många varv? :roll:

Kan inte nån kunnig förklara! :D
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Precis.

Det är veven som gör så att kolven går upp och ner.

Tycker också det låter orimligt att kolven går upp/ner 250 ggr på en sek.

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 19:26
av wuedde
Derbi_senda93 skrev:
wuedde skrev:
Derbi_senda93 skrev:är det inte veven som går runt så många varv? :roll:

Kan inte nån kunnig förklara! :D
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Jo men veven går ju varv inne i motorn. kolven går ju bara upp och ner och det är ju inte som ett varv :P
ja men det hänger ju ihopa!:P och när veven har snurrat ett varv så har kolvet gått upp och ner.
Och att den gör det 250ggr på en sekund låter orimligt!

Re: 250 varv i sekunden!?

Postat: 29 juni 2009, 19:30
av mtpower
wuedde skrev:
Derbi_senda93 skrev:
wuedde skrev: Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Jo men veven går ju varv inne i motorn. kolven går ju bara upp och ner och det är ju inte som ett varv :P
ja men det hänger ju ihopa!:P och när veven har snurrat ett varv så har kolvet gått upp och ner.
Och att den gör det 250ggr på en sekund låter orimligt!
Siffror ljuger inte.

Postat: 29 juni 2009, 19:33
av MKRider
låter för mig också orimligt, bårde bränna så uta helvete på kolven asså

Postat: 29 juni 2009, 20:05
av alexanderkarlsson
går veven ett varv så går kolven ett "varv" fram o tbx. o ja den går 250 ggr per sekund...

Postat: 29 juni 2009, 21:38
av Rabxorzz
Det stämmer

Postat: 29 juni 2009, 21:40
av chifen
Är inte spec överdrivet ändå, kolvhastigheten är inte så värst hög pga den korta slaglängden :) Ganska lätta och balanserade grejer det handlar om så de klarar höga varv.

Postat: 29 juni 2009, 21:41
av Pavek
moppar maxvarvar väll ändå på 12000 varv, & då varvar den mkt ( :?: )

Postat: 29 juni 2009, 21:43
av chifen
Pavek skrev:moppar maxvarvar väll ändå på 12000 varv, & då varvar den mkt ( :?: )
Med originalcylinder så, hårdtrimmas det så går det lite hårdare och varvas mer :)

Postat: 29 juni 2009, 21:46
av wuedde
Pavek skrev:moppar maxvarvar väll ändå på 12000 varv, & då varvar den mkt ( :?: )
jaja, men det är ändå mycket:P och räknade på en trimmad moppe;)

Postat: 29 juni 2009, 21:53
av Derbilia
det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut

Postat: 29 juni 2009, 23:06
av mtpower
Derbilia skrev:det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut
Ja, om systemet är byggt så. Men på en del mopeder gnistrar tändstiftet en gång när kolven är uppe, och en gång när kolven är nere. Alltså 24000 gnistor per minut om vi tar ditt exempel.

Postat: 13 juli 2009, 13:06
av wuedde
mtpower skrev:
Derbilia skrev:det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut
Ja, om systemet är byggt så. Men på en del mopeder gnistrar tändstiftet en gång när kolven är uppe, och en gång när kolven är nere. Alltså 24000 gnistor per minut om vi tar ditt exempel.
Det låter inte rätt, varför skulle tändstiftet gnistra när kolven redan är nere?..men på en fyrtakt så gnistrar tändstiftet varranan gång kolven är uppe, alltså 6000ggr på minut.

Postat: 13 juli 2009, 13:21
av Thorsken
vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)

Postat: 13 juli 2009, 14:53
av Hamp-e
Thorsken skrev:vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)
du kanske ska ta o läsa på lite om motorer? :D

Postat: 13 juli 2009, 14:55
av Thorsken
ja xD men tycker det låter konstigt endå.. tt tända varannan gång.. därför är 2takt starkare per kubik? för att den ger dubbla tändningen?

PS ska läsa lite nu då =)

Postat: 13 juli 2009, 15:09
av JohanG
neeej .. det är variatorn som snurrar, ? :)

Postat: 13 juli 2009, 15:09
av JohanG
eller så är det vev axeln, det låter mer rimligt tycker jag.!

Postat: 13 juli 2009, 16:33
av mtpower
wuedde skrev:
mtpower skrev:
Derbilia skrev:det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut
Ja, om systemet är byggt så. Men på en del mopeder gnistrar tändstiftet en gång när kolven är uppe, och en gång när kolven är nere. Alltså 24000 gnistor per minut om vi tar ditt exempel.
Det låter inte rätt, varför skulle tändstiftet gnistra när kolven redan är nere?..men på en fyrtakt så gnistrar tändstiftet varranan gång kolven är uppe, alltså 6000ggr på minut.
Det är enklare att bygga ett sådant system. Är så på DT50mx och även MT5 om jag minns rätt.
Thorsken skrev:vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)
Fyrtaktaren tänder vartannat varv, de övriga varven tar bort avgaserna vilket gör att färskgaserna blir effektivare.
JohanG skrev:eller så är det vev axeln, det låter mer rimligt tycker jag.!
Vevaxeln ja.. Eller kolven som går upp och ner så många gånger per minut.

Postat: 13 juli 2009, 16:45
av kallepalle
johang, om variatorn skulle snurra 15000 rpm så skulle du behöva ett helvetes stor drev i slutväxeln för att mopeden skulle orka frammåt :)

Postat: 13 juli 2009, 16:50
av JohanG
kallepalle skrev:johang, om variatorn skulle snurra 15000 rpm så skulle du behöva ett helvetes stor drev i slutväxeln för att mopeden skulle orka frammåt :)
lol xD