Sida 1 av 1

axelartions problem.

Postat: 26 juni 2009, 00:22
av HjälmeN
Tjaba !

Setup : Technicas rör.
7,5grams vikter
Stage 6 medium kopplingsfjädrar.

När jag står still och gasar till typ halv gas så tar det ngra sekunder, typ 2, innan den drar försiktigt iväg, men när jag vrider på fullt så tar det oxå typ 2 sekunder. Jag är inne på hårdare tryckfjäder men jag vet inte ? Är det tryckfjädern eller ?

Tack för svar :) :wink:

Postat: 26 juni 2009, 00:29
av kallepalle
hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.

Postat: 26 juni 2009, 00:34
av HjälmeN
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
är det den ändå lösningen eller ? på min polares speedfight 2a , samma som min, så drar den ju fan dirr när man bara nuddar handtaget :D

Postat: 26 juni 2009, 00:37
av kallepalle
om du vill att den ska börja rulla såfort du rör i handtaget så äre mjukare tryckfjäder som gäller. dock inget att rekomendera då accet blir dåligt i början. kan tillägga att du har för tunga vikter också. ca. 6,5g brukar va bra til piaggiomotorn.

Postat: 26 juni 2009, 00:39
av HjälmeN
jag har provat 6,5 och den gick så dåligt en moppe bara kan. varför byter vissa till hårdare tryckfjäder då ?

Postat: 26 juni 2009, 08:34
av Jck92
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
Det är kopplingsfjädrarna som justerar när kopplingen ska ta tryck fjädern arbara till för att anpassa remskivans tryck på remmen. Mitt tips testa lite hårdare kopplingsfjädrar och justera förgasaren ytterligare.

Postat: 26 juni 2009, 08:39
av kallepalle
tryckfjädern sköter inslagsvarvet och kopplingsfjädrarna sköter när kopplingen ska greppa.

Postat: 26 juni 2009, 09:33
av HjälmeN
så om jag sätter i en hårdare tryckfjäder så kommer det alltså ta längre tid för den att åka framåt ?

Postat: 26 juni 2009, 10:04
av Jck92
kallepalle skrev:tryckfjädern sköter inslagsvarvet och kopplingsfjädrarna sköter när kopplingen ska greppa.
ehm, inslagsvarvet är ju när kopplingen greppar?

Postat: 26 juni 2009, 10:24
av HjälmeN
om jag sätter i en mjukare blir det ju remslir ! men desto hårdare så blir det mera friktion och tappar effekt ! Det är ju kopplingsfjädrarna som bestämmer när den ska åka iväg ! tryckfjädern pressar ju bara samma remskivorna ?

Postat: 26 juni 2009, 11:22
av kallepalle
Jck92 skrev:
kallepalle skrev:tryckfjädern sköter inslagsvarvet och kopplingsfjädrarna sköter när kopplingen ska greppa.
ehm, inslagsvarvet är ju när kopplingen greppar?
inslagsvarv= på vilket varvtal remskivorna ska börja åka ihop.

Postat: 26 juni 2009, 23:35
av MoppeMuppeN
AN!

Postat: 27 juni 2009, 02:47
av Jck92
kallepalle skrev:
Jck92 skrev:
kallepalle skrev:tryckfjädern sköter inslagsvarvet och kopplingsfjädrarna sköter när kopplingen ska greppa.
ehm, inslagsvarvet är ju när kopplingen greppar?
inslagsvarv= på vilket varvtal remskivorna ska börja åka ihop.
Ehm, ok du pratar i gåtor? det är ju då remmen greppar och mopeden åker framåt? alltså när kopplingen greppar?

Postat: 27 juni 2009, 10:22
av alexanderkarlsson
kallepalle skrev:
Jck92 skrev:
kallepalle skrev:tryckfjädern sköter inslagsvarvet och kopplingsfjädrarna sköter när kopplingen ska greppa.
ehm, inslagsvarvet är ju när kopplingen greppar?
inslagsvarv= på vilket varvtal remskivorna ska börja åka ihop.
ehh.. dom åker la isär o ihop i variatorn?? :P

Postat: 27 juni 2009, 10:39
av stunt_pojken^^
har speedfigth piaggio motor??

Postat: 27 juni 2009, 12:34
av HjälmeN
stunt_pojken^^ skrev:har speedfigth piaggio motor??
tror det men är inte 100%..

Är det inte såhära ? Att kopplingen greppar och då trycks remskivorna ihop och sen börjar den rulla och om den är håradare(tryckjfädern) så kanske det tar längre tid för den att remskivorna att bli ihop tryckta eller är det helt åt skogen det jag sa ? :D

Postat: 27 juni 2009, 13:30
av Jck92
stunt_pojken^^ skrev:har speedfigth piaggio motor??
nej de har en egen stående peugeot motor som bland annat kymco och honda har kopierat (ej säker om honda har samma eller en kopia).

Postat: 27 juni 2009, 13:37
av Johanssons
Byt munstycke, och lättare vikter. Fjädrarna har inget med saken att göra

Postat: 27 juni 2009, 14:32
av Tuta
Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...

Postat: 27 juni 2009, 14:34
av stunt_pojken^^
Tuta skrev:Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...
kallepalle blev ägd :lol: haha

Postat: 27 juni 2009, 16:02
av kallepalle
Tuta skrev:Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...
tycker bara att de e konstigt då att de inte är samma på snöskoter och moped? har alltid fått lära mig att tryckfjädern sköter inslagsvarvet. står även det i skotertidningar osv som man läser.

Postat: 27 juni 2009, 22:36
av HjälmeN
Johanssons skrev:Byt munstycke, och lättare vikter. Fjädrarna har inget med saken att göra
Peugeot motorn vill gå med tunga vikter, har prövat lättar men det kommer inte hjälpa, men tror du munstycket kanske behövs bytas ? :)

Fjädrarna har visst betydelse ! både tryckfjädern och kopplingsfjädrarna.

Kallepelle, om nu det ''tar'' längre tid för den att greppa om jag sätter i en hårdare, varför sättar många alltid i en hårdare ? äre för att dom vill stå och varva till 10000 innan dom åker i väg eller ?

Läs om tryckfjädern och kopplingsfjädrarna. http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=102955

Postat: 27 juni 2009, 22:55
av Bremler141
HjälmeN skrev:
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
är det den ändå lösningen eller ? på min polares speedfight 2a , samma som min, så drar den ju fan dirr när man bara nuddar handtaget
:D

En hårdare kopplingsfjäder (3st :wink: ) gör så att moppen drar iväg vid ett högre varvtal.. alltså så måste du stå o gasa för att den ska komma upp i varv innan den åker iväg.. det blir hårdare motstånd för att lamellerna skall kunna komma ända upp till kopplingsklockan och greppa tag i den.. :wink:

Nu förstår du säkert bättre..


Har du orginal kopplingsfjädrar? :)

Postat: 28 juni 2009, 00:11
av HjälmeN
Bremler141 skrev:
HjälmeN skrev:
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
är det den ändå lösningen eller ? på min polares speedfight 2a , samma som min, så drar den ju fan dirr när man bara nuddar handtaget
:D

En hårdare kopplingsfjäder (3st :wink: ) gör så att moppen drar iväg vid ett högre varvtal.. alltså så måste du stå o gasa för att den ska komma upp i varv innan den åker iväg.. det blir hårdare motstånd för att lamellerna skall kunna komma ända upp till kopplingsklockan och greppa tag i den.. :wink:

Nu förstår du säkert bättre..


Har du orginal kopplingsfjädrar? :)
Nej , stage6 organga medium.

Postat: 28 juni 2009, 11:40
av aeroxr08
passar dem på orginalkoppling?? tänkte köpa sånna

Postat: 29 juni 2009, 00:26
av HjälmeN
aeroxr08 skrev:passar dem på orginalkoppling?? tänkte köpa sånna
jupp. på min iallafall =)

Postat: 29 juni 2009, 00:50
av GrodaeN3
nej synd men .., det blir o köpa ny moppe ..

Postat: 30 juni 2009, 17:06
av HjälmeN
GrodaeN3 skrev:nej synd men .., det blir o köpa ny moppe ..
aa, får ta och köra denna till skroten och kolla på en ny. :(