(Kan ej testa själv pga trim)

byt till orginal atmPPIXXEL skrev:Vet någon hur mkt DT:n drar original?
(Kan ej testa själv pga trim)![]()
okej, hårt trimmad? eller vad kör du med för setup?PPIXXEL skrev:Orkar verkligen inteFrillanmcdillan skrev:byt till orginal atmPPIXXEL skrev:Vet någon hur mkt DT:n drar original?
(Kan ej testa själv pga trim)![]()
Fan är det för jävla teorier?kallepalle skrev:beror på vilken moped det är. AM6 är ganska törstiga såp dom drar mer än d50b0 tex.
de e ju frågan de xD... härliga slutsatser folk kan taHenry skrev:Fan är det för jävla teorier?kallepalle skrev:beror på vilken moped det är. AM6 är ganska törstiga såp dom drar mer än d50b0 tex.
Hur skulle en AM6 vara "törstigare" då det både sitter större förgasare samt ett rör med högre effektkurva på Derbi?
konstigt då att de tex sitter munstycke 72 orginal i Derbi med 17,5mm förgasare men att det sitter 82-84 i Rieju med 16mm? hmm...Henry skrev:Fan är det för jävla teorier?kallepalle skrev:beror på vilken moped det är. AM6 är ganska törstiga såp dom drar mer än d50b0 tex.
Hur skulle en AM6 vara "törstigare" då det både sitter större förgasare samt ett rör med högre effektkurva på Derbi?
kallepalle skrev:konstigt då att de tex sitter munstycke 72 orginal i Derbi med 17,5mm förgasare men att det sitter 82-84 i Rieju med 16mm? hmm...Henry skrev:Fan är det för jävla teorier?kallepalle skrev:beror på vilken moped det är. AM6 är ganska törstiga såp dom drar mer än d50b0 tex.
Fortfarande större förgasare, du är medveten om att en Senda med blindtarm varvar ungefär 3000 högre än en AM6(Plugg, i 99% avfallen.) motor vid landsväg?kallepalle skrev:konstigt då att de tex sitter munstycke 72 orginal i Derbi med 17,5mm förgasare men att det sitter 82-84 i Rieju med 16mm? hmm...Henry skrev:Fan är det för jävla teorier?kallepalle skrev:beror på vilken moped det är. AM6 är ganska törstiga såp dom drar mer än d50b0 tex.
Fast nu är det inte vad du tycker som är intressant utan vad som gäller.Holmstrom_93 skrev: Ordet "effektkurva" tycker jag inte passar in på ett helt strypt org rör ^^
Ja, för en Rieju varvar ju verkligen 9000RPM på landsväg.kallepalle skrev:så att en Senda med blindtarm varvar 12000rpm? skulle inte trot då cdi:n stryper.
Vad är det du har svårt att förstå? Sluta sitta och mumla för dig själv och skriv något som har med saken att göra!kallepalle skrev:jag är medveten om att en varvräknare visar fel, men inte att den visade 2000rpm fel.
Du om någon lär ju ha kört både en Org Senda (Eftersom du ägt en) och en Org Rieju och märkt skillnad på både gång och varv.bensinskalle skrev:Ja är lite på kallepalles sida... De sitter alltid mycke större munstycke på AM6 än på derbis, men om de nu är sån varvskillnad så stämmer väl de du säger henry
Du skrev något utan källa, det är som att skriva vad som helst eftersom inget styrker det du sa.kallepalle skrev:självklart drar den mer bensin om den varvar mer, MEN jag har kört en orginal Rieju med denna mätaren: http://twostroke.se/product.asp?product=9744
den visade 9000rpm. och jag fattar inte vad du menar med att mitt förra inlägg inte har med saken att göra? jag skrev ju att jag inte visste om att en varvräknare felvisar på 2000rpm? har endast kört 1 orginal Rieju med varvräknare och det var just den mrx:en. har därför inget annat att gämföra med. har alldrig provkört en Derbi som är otrimmad.
Eftersom ingen av motorerna har likadana luftburkar och insug är det omöjligt att ge ett korrekt svar på den frågan.kallepalle skrev:okej, vi antar att det du säger om hur mycket den varvar är sant då. men hur kommer det sig att man fortfarande behöver betydligt större munstycke på en AM6 om man har ostrypt tändning, likadan drevning, likadant effektrör lika stor förgasare?
edit: då pratar vi alltså urpluggat trimrör.
jo så är deNotn4 skrev:trodde alltid att det var Derbi som hade mindre fögg??? har int dom flästa sendorna en 14mm org? och bara typ drd och kanske dom helt nyaste 17,5mm?
bensinskalle skrev:jo så är deNotn4 skrev:trodde alltid att det var Derbi som hade mindre fögg??? har int dom flästa sendorna en 14mm org? och bara typ drd och kanske dom helt nyaste 17,5mm?men äldre Rieju kör på 12mm gasare, och lite nyare sitter de väl 16mm. Sendorna kör 14mm på x-treme o lite äldre drd:er, medan alla nyare drd:er har 17,5
Sendorna är oftast ett snäpp upp i förgasare, förutom x-tremerna nuförtiden som har lite mindre
Du minns felHenry skrev:bensinskalle skrev:jo så är deNotn4 skrev:trodde alltid att det var Derbi som hade mindre fögg??? har int dom flästa sendorna en 14mm org? och bara typ drd och kanske dom helt nyaste 17,5mm?men äldre Rieju kör på 12mm gasare, och lite nyare sitter de väl 16mm. Sendorna kör 14mm på x-treme o lite äldre drd:er, medan alla nyare drd:er har 17,5
Sendorna är oftast ett snäpp upp i förgasare, förutom x-tremerna nuförtiden som har lite mindre
Minns jag inte helt fel så har Xtreme också 17,5mm.
"Dom nya" glömde jag skriva dit.Robiin937 skrev:Du minns felHenry skrev:bensinskalle skrev: jo så är demen äldre Rieju kör på 12mm gasare, och lite nyare sitter de väl 16mm. Sendorna kör 14mm på x-treme o lite äldre drd:er, medan alla nyare drd:er har 17,5
dom nyare har 17,5mm, det har också x-race och drd racing men min polares xtreme 07 har 14mm och det är sm modellen som ofta har dom bättre delarnaHenry skrev:bensinskalle skrev:jo så är deNotn4 skrev:trodde alltid att det var Derbi som hade mindre fögg??? har int dom flästa sendorna en 14mm org? och bara typ drd och kanske dom helt nyaste 17,5mm?men äldre Rieju kör på 12mm gasare, och lite nyare sitter de väl 16mm. Sendorna kör 14mm på x-treme o lite äldre drd:er, medan alla nyare drd:er har 17,5
XTREME 50Notn4 skrev:dom nyare har 17,5mm, det har också x-race och drd racing men min polares xtreme 07 har 14mm och det är sm modellen som ofta har dom bättre delarnaHenry skrev:bensinskalle skrev: jo så är demen äldre Rieju kör på 12mm gasare, och lite nyare sitter de väl 16mm. Sendorna kör 14mm på x-treme o lite äldre drd:er, medan alla nyare drd:er har 17,5
Ingen som har nära till handlare så vi får se vad som stämmer? ^^bensinskalle skrev:tog du de från Derbi.com?Henry skrev:Nytt för 09.kallepalle skrev:polarens xtream 08 har 14mm iaf.
Där står de fel, de står 17,5 på alla... Ja är ganska säker på att även x-treme har 14mm fortfarande ..........