Flytta upp dämparen direkt på svingen? (Rieju Drac)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
villeboy
Elmoped

Flytta upp dämparen direkt på svingen? (Rieju Drac)

Inlägg av villeboy »

Hej

Jag har en Rieju Drac -02a som jag är väldigt sugen på att höja. Funderar på om det skulle funka att flytta upp dämparen direkt på svingen. Så jag tar bort den sk. hundbenet/länken. Någon som vet om det skulle fungera bra?
Eller skulle den bli stum?

Tack på förhand!
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

har du länk armssystem på mopeden ? isånafall gör du bara en ny ''länk'' som är kortare och sätter fast där under.

den nya behöver inte se ut som ett hundben. bara ett fyrkants profil rör som är ganska tjockt å kraftigt och borra håll i den.
villeboy
Elmoped

Inlägg av villeboy »

Ja jag har länksystem men jag vet att man kan gör en ny länk men jag funderar ifall det bara skulle gå och flytta upp den på svingen.
Tobbee
Elmoped

Inlägg av Tobbee »

Ja det går om det finns fästen klart annars måste du laga egna. Men skulle inte göra det om jag var du eftersom om man har länksystem kan man ha en längrebakdämp som betyder bättre dämpning ;). Personligen tycker jag att crossar med länksystem har skönare dämpning än med dom med dämparn direkt fäst i swingen.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Nej, inte utan att du svetsar nya fästen på svingen och köper en ny bakdämpare.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
YamahaPojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av YamahaPojken »

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

prova denna länken, tror det är så du ska göra för det är ju iaf en drac på bilderna :wink:
Derbi_senda93 skrev: Bara så du vet så åker kolven upp och ner även om du har växel i och frikopplar. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte heller.
Låst