Sida 1 av 1
KTM eller GasGas? (125)
Postat: 13 juni 2009, 22:49
av MKRider
fyller 16 om 2 månader och hade tänkt mig att köpa en lätt MC.
antingen ska jag ha en ktm 125 exc eller en gasgas 125.
vad är positivt och vad är negativt med de båda? är ngn av de ngt att ha ?
Hur länge kan man köra, innan det är byte av kolv?
MVH Miche
Postat: 13 juni 2009, 22:52
av JohanG
KTM ofc, om du vill ha märkes moppe;) dom är snygga också.
Postat: 13 juni 2009, 22:55
av MKRider
ok tack

jag är faktist med inne mer på KTM
Postat: 13 juni 2009, 22:56
av bensinskalle
gasgas är en fabriksbyggd tävligsmotard, exc:n är en endurohoj som fått sm-däck
Där har du skillnaden

Postat: 13 juni 2009, 22:57
av Robiin937
Postat: 13 juni 2009, 22:58
av MKRider
jo dom är med rätt nice

, men bensinskalle kan du förklara lite mer? är inte så haj så det med lätt mc

Postat: 13 juni 2009, 23:02
av bensinskalle
MKRider skrev:jo dom är med rätt nice

, men bensinskalle kan du förklara lite mer? är inte så haj så det med lätt mc

skillnaderna är ju chassit
gasgasen har värre chassi, den har brembo bromsar, öhlins dämpare bak, vettefan vad de är för gaffel men de är en ordentlig en de också

Den är fabriksbyggd att gå på väg och har lite värre komponenter helt enkelt
ktm:en är ju en cross som man har satt sm däck på, den är gjord för att åka i lera, inte på asfalt

Postat: 13 juni 2009, 23:10
av MKRider
ahh tack

, men jag tkr KTM:en har en snyggare lock. den drar åt sig blicken mer på ett sätt ;P
Postat: 13 juni 2009, 23:12
av JohanG
KTM har alltid dragit åt sig blick, speciellt 2 takt.. ltåer så jävla gott,
Beta RR 125;an är en mes 4-takt, DÖD ÅT FYRTAKT!!!!
Nä men KTM har DYYYRA delar, en cross är som sagt inte byggd för att åka på asfallt och ha samma varvtal hela tiden, utan är gjorda för terängen där du växlar non-stop typ.
Postat: 13 juni 2009, 23:19
av Aerox93
Fattar inte vad alla har emot 4-takt

Postat: 13 juni 2009, 23:22
av MKRider
tjeena björn, dags för mig att ha Lätt MC nu med ;P går det bra med din ?
Postat: 13 juni 2009, 23:56
av Nagill
lätt val, ktm.
Postat: 14 juni 2009, 00:26
av erik_94
nej! lätt att man tar gasgas! mycket coolare, inte lika vanligt(mer ovanligt)

Postat: 14 juni 2009, 00:36
av MKRider
jo men en "liten" KTM i samhället där jag bor i hade vatt coolt.
Är en liten by, med 4 st KTM. 1st 525 och 2st 990 tror jag det är och en 625. och de stagrar och håller på som fan, coolt att ha en "liten" KTM Bbland de större med ^^
Postat: 14 juni 2009, 09:51
av JohanG
Som sagt,
du väljer själv ;9.
Postat: 14 juni 2009, 10:05
av TobbaN
Hade tagit KTM'n

Postat: 14 juni 2009, 10:09
av stunt_pojken^^
ktm självklart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! assnygga o bra kvalité kan det bli bättre (ja iof priset kanske kunde varit bättre men inte prestanda TYP eller jo kunde varit bättre men priset hade juh varit dyrare)
Postat: 14 juni 2009, 10:56
av kallepalle
jag skulle ha kört på gasgas då det är mer rejäla grejjer såsom chassi, dämpare osv. = håller bättre. sen är det så vanligt med ktm gämfört med gasgas.
Postat: 14 juni 2009, 17:19
av MKRider
ok tack alla för era röster, rösta järna mer ^^ men hur länge kan man köra innan det är dags för att byta kolv, olja mm?
Postat: 14 juni 2009, 17:44
av Beta_rr04
på KTMen om du ska vara noga kolv 25-30 timmar, växlelådsolja ca 5 timmar, på gasgasen ingen aning, men förmodar att de osså e samma då båda är tävlingsmaskiner
Postat: 14 juni 2009, 17:48
av LudiX
GasGas FFS!!
Postat: 14 juni 2009, 17:49
av Tuta
Jag skulle tagit GasGas:en!

Anledning? se vad bensinskalle skrev!
Postat: 14 juni 2009, 18:02
av bensinskalle
kolvbyte typ var 300:e mil blir de säkert, eller runt 30-40h beroende på hur man kör.
Är man någelunda snäll så räcker kolven på gasgasen 50h
växellådsoljan behöver man inte byta så äckligt ofta, vet ingen exakt siffra men kör man lugnt somsagt så räcker oljan säkert 300-500 mil
Vevparti och sånt bör renoveras med visst intervall, många som renoverar sina helt o hållet efter 500 mil, men de går säkert att köra 1000 om man kör på väg.
Postat: 14 juni 2009, 18:10
av MKRider
ok, växellådsoljan, är deta bara att fylla på ny då? för då är det ju inte så jobbit, men kolven va 30 timme?, har en länk som jag hhittade precis där dom säger efter ca 300 mil ?
sry skrev precis efter att du postat såg inte ^^
Postat: 14 juni 2009, 18:15
av bensinskalle
MKRider skrev:ok, växellådsoljan, är deta bara att fylla på ny då? för då är det ju inte så jobbit, men kolven va 30 timme?, har en länk som jag hhittade precis där dom säger efter ca 300 mil ?
sry skrev precis efter att du postat såg inte ^^
Tömma ut den gamla, och hälla i ny
På fyrtakt är det skitviktigt att byta olja ( på 4t crossar byter man helst olja var 5:e timme), då den ofta används både till cylindern och v-lådan, men på tvåtakt så används växellådsoljan bara i växellådan så därför är det inte så känsligt.
Postat: 15 juni 2009, 12:37
av MKRider
lutar nog mot en ktm, ngn som kan föreslå ngn bra? ta i hela sverige så jag ser ungefär vad en billig ktm har för pris. 03 -
Postat: 15 juni 2009, 12:51
av TobbaN
MKRider skrev:lutar nog mot en ktm, ngn som kan föreslå ngn bra? ta i hela sverige så jag ser ungefär vad en billig ktm har för pris. 03 -
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kt ... ?ca=15&w=3
Den tyckte jag såg fin ut, till ett bra pris
Fanns även billigare, men dom var inte lika snygga

Postat: 15 juni 2009, 13:33
av MarcusAndersson
Det var ingen lätt mc du länka

Postat: 15 juni 2009, 13:47
av TobbaN
MarcusAndersson skrev:Det var ingen lätt mc du länka

Oj, såg det nu xD
Men vafan, spela roll. Varför inte gå på tyngre grejor direkt?
Skämt åsido

Postat: 15 juni 2009, 13:51
av MarcusAndersson
TobbaN skrev:MarcusAndersson skrev:Det var ingen lätt mc du länka

Oj, såg det nu xD
Men vafan, spela roll. Varför inte gå på tyngre grejor direkt?
Skämt åsido

nej jag håller med dig tobban D:
Postat: 15 juni 2009, 14:02
av Koniz
Gasgas alla dagar i veckan.
Postat: 15 juni 2009, 17:07
av MKRider